Baltasar Samper va ser una figura destacada del nostre món musical, un home amb una trajectòria vital i professional que és interessant per ella mateixa, però que, a més, il·lustra i ajuda a comprendre una mica més la història de la música del segle XX. Ens endinsem en la seva història amb la musicòloga Anna Costal i Fornells.
L'Anna Costal i Fornells dedica el seu espai a Pilar Alonso i Moll, que va néixer a Maó l'any 1897. Va ser una de les cupletistes, o "canzonetista", més populars de la Barcelona de principis del segle XX, tot i que de vida artística molt breu.
Anna Costal i Fornells dedica el seu "De primera mà" a la pianista valenciana Amparo Iturbi, que va debutar a Barcelona de ben jove i que va fer una llarguíssima carrera als Estats Units. Fins i tot va aparèixer en diverses pel·lícules de Hollywood.
Reculem fins al segle XVIII amb Anna Costal i Fornells per reviure l'estrena de l'òpera "Così fan tutte", de Mozart, a Barcelona, que es va celebrar al Teatre de la Santa Creu de Barcelona el 4 de novembre del 1798, només vuit anys després de l'estrena absoluta.
Anna Costal ens parla de la cantant i pedagoga Emerenciana Wehrle i Anfruns. Va néixer a Barcelona i, tot i que no se sap l'any exacte, unes fonts diuen que va néixer el 1861 i unes altres el 1863. A Emerenciana Wehrle sempre se la recorda perquè va ser la directora del cor de senyoretes de l'Orfeó Català.
L'Anna Costal Fornells dedica el seu espai a una vedet, a una cupletista, a una intèrpret que als anys vint del segle passat va ser tot un fenomen a la Barcelona del teatre de varietats. Es tracta de Blanquita Suárez Zarza, que no va néixer a Catalunya, sinó al País Basc, a Donostia, el 1894. Era filla d'un baríton de sarsuela, Leopoldo Suárez.
La musicòloga Anna Costal i Fornells ens presenta la història de la segona sardana de Pau Casals, que es va estrenar a Londres l'any 1928 i, per tant, ja va començar en el circuit internacional d'entrada. Imatge cedida per la Fundació Pau Casals.