
El govern espanyol augmentarà la inversió en dependència: superarà els 7.200 milions el 2027
Redacció
Només 24 hores després de la condemna per corrupció a un dels seus exministres –José Luis Ábalos–, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha refermat que està disposat a resistir "tot i les pedres al camí". I tot seguit ha anunciat un augment considerable en ajudes per a la dependència.
L'increment ja l'ha aprovat el Consell de Ministres aquest mateix dimarts i, a la pràctica, es començarà a notar d'aquí a una setmana, a partir de l'1 de juliol.
D'aquesta manera, es desencalla una demanda històrica de malalts i cuidadors i es multiplica per cinc la inversió en dependència.
L'aportació de l'Estat puja al 50%
Amb el reial decret aprovat aquest dimarts, l'Estat assumirà per primer cop la meitat de la despesa en dependència –ara n'aportava el 25%– i aquest mateix any transferirà 2.218 milions extres a les comunitats autònomes. L'any que ve seran al voltant de 6.000 milions més.
En total, i amb tots aquests increments, l'aportació econòmica del govern espanyol a la dependència arribarà als 5.513 milions aquest 2026, i als 7.239 l'any que ve.
Pedro Sánchez assegura que per coses com aquesta té sentit seguir governant: "Als que es pregunten per què aquest govern vol continuar malgrat totes les dificultats i les pedres al camí, jo els dic que la resposta és aquesta":
Seguim per millorar la vida de la gent. Seguim per ampliar i consolidar drets socials.
Pablo Bustinduy, ministre de Drets Socials, també ha celebrat que Sánchez desencalli finalment la inversió en dependència i assegura que "suposa l'ampliació més gran de la xarxa de protecció social en aquest país en dècades". L'objectiu, diu Bustinduy, és "deixar definitivament enrere un model massificat centrat en la construcció i la gestió de grans residències".
L'increment d'inversió a la dependència arribarà a partir de l'1 de juliol, però la norma s'haurà de votar al Congrés el mes que ve. En aquest sentit, Pedro Sánchez confia a recuperar el suport dels socis, en un moment crític de la legislatura.
Què rebran de més els beneficiaris?
Actualment, a Catalunya hi ha més de 388.000 persones amb algun grau de dependència reconegut, segons dades del Departament de Drets Socials. A més, però, hi ha prop de 39.000 persones més en llista d'espera, pendents de la valoració del grau de dependència.
Sobre l'impacte que tindrà l'increment anunciat per Pedro Sánchez sobre les prestacions que reben les persones dependents encara és aviat per saber-ho.
El govern espanyol ha detallat l'augment d'inversió per persona, especialment per als grans dependents. En aquests grans dependents s'invertiran 660 euros, un 128% més que fins ara. En el cas del grau 2, la pujada serà de fins a 260 euros, el doble que fins ara, i per al grau 1 –el que afecta més persones– l'increment serà d'un 18%, fins a arribar als 90 euros.
La Generalitat rebrà aquests diners i estudiarà com es faran arribar a les persones beneficiàries. És a dir, encara no se sap si les ajudes directes pujaran o si es destinaran a millorar serveis col·lectius.
Què hi diu el sector?
Sobre el destí que haurien de tenir aquests diners de més, el director de l'Associació de Directors i Gerents de Serveis Socials, José Manuel Ramírez, proposa augmentar les ajudes, millorar les condicions laborals dels cuidadors i reduir les llistes d'espera que, al seu entendre, són "insuportables" a Catalunya.
A més, Ramírez recorda que hi haurà comunitats autònomes que hauran de posar més diners per arribar al 50% que marca la llei.