
Operació sortida amb el preu dels carburants cap avall dies abans que expiri la rebaixa d'impostos
A diferència d'altres anys, omplir el dipòsit per aquesta operació sortida serà una mica més barat que les últimes setmanes. A finals de febrer, els preus es van disparar amb l'inici de la guerra de l'Iran. La rebaixa d'impostos i l'evolució del conflicte han ajudat gradualment a moderar l'impacte, fins al punt que la gasolina de 95 és un 4,5% més barata que a l'inici de la guerra.
Avui, de mitjana, a les 1.400 estacions de servei a Catalunya un litre de gasolina de 95 costa 1,418 € el litre. A principis de juny el preu era d'1,526 €.
En canvi, Europa pateix més per refinar gasoil, que ara mateix encara és més car que abans de començar la guerra al Golf. Avui, un litre de gasoil es paga, de mitjana, a 1,477 € el litre, un 3,2% més que el 27 de febrer, el dia abans de l'atac nord-americà i israelià a l'Iran.
En un any, la tendència s'ha capgirat. Perquè el mateix dia del 2025, el gasoil era clarament més barat, 1,398 €, mentre que la gasolina de 95 costava 1,50 €, deu cèntims més cara que avui.
La rebaixa d'impostos caduca el 30 de juny
Són números que podrien canviar i anar cap amunt a partir de la setmana que ve, el 30 de juny, quan expiri la rebaixa d'impostos i el preu torni al que podríem dir "normalitat". En teoria, perquè s'ha convocat un Consell de Ministres per al dilluns 29 que podria prorrogar algunes de les mesures.
Però, en canvi, sí que s'ha aplicat una rebaixa fiscal general per a tots els consumidors, tant de l'IVA com dels impostos dels carburants. L'IVA ha passat del 21% al 10%, amb crítiques de la Comissió Europea, que mai ha vist bé "jugar" amb aquest impost. També s'ha aplicat una rebaixa de l'impost especial sobre hidrocarburs. Tot, amb l'objectiu reduir l'impacte de l'encariment del petroli, en uns 20 o 30 cèntims per litre.
El petroli, a la baixa
Aquest moviment ha permès, entre altres coses, contenir la inflació, que es manté al voltant del 3%. Ara, el barril de Brent cotitza en els 78 dòlars, molt lluny dels pics del maig, quan va arribar gairebé als 120 dòlars. En un mes, ha baixat un 25%, perquè els inversors volen creure que el conflicte a l'Iran ha entrat en una fase de resolució, tot i els dubtes.
Això significa que el govern espanyol podria tenir menys motius per allargar els descomptes, perquè el mercat del petroli s'està estabilitzant i això es comença a notar a l'hora d'omplir el dipòsit. Les gasolineres ja han demanat que, en el cas dels professionals, es prorrogui.









