
Un centenar de joves de la UAB participen a la classe magistral sobre La Marató de 3Cat, un projecte únic
Un centenar d'alumnes de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma han assistit a la master class en què s'ha analitzat el projecte solidari La Marató de 3Cat, com a model d'èxit de sensibilització, mobilització ciutadana i de finançament de projectes de recerca en l'àmbit científic i de la salut. Aquesta sessió forma part del conjunt d'accions que la Fundació duu a terme al llarg de l'any per agrair a la ciutadania la seva confiança al llarg dels 34 anys d'història.
L'Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha acollit una classe magistral sobre La Marató de 3Cat, que ha conduït la periodista i comunicadora Elisenda Carod, per analitzar i posar en valor les claus de l'èxit d'aquest projecte solidari.
El degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, Juan José Perona, que ha inaugurat la classe magistral, ha recordat el naixement de La Marató, el 1992, "un any comunicativament molt intens", i ha definit La Marató com "un programa d'infoentreteniment, molt ben estructurat quant a continguts i amb un ritme molt difícil d'aconseguir tenint en compte la seva durada".
Lluís Bernabé, director de la Fundació La Marató de 3Cat, ha fet un repàs d'aquestes tres dècades d'història que han suposat la mobilització ciutadana de 82.300 voluntaris a les seus telefòniques i de més d'1 milió de persones que participen cada any en les 3.200 activitats populars i de recaptació que s'organitzen de manera espontània a tot el territori català. També ha destacat les més de 6.000 sessions divulgatives als centres d'educació secundària i que arriben a prop de 250.000 i que coordina la Fundació. Ha parlat de "la generositat i la confiança de la ciutadania" i després de projectar alguns vídeos de testimonis ha volgut destacar aquest esforç: "Un dels grans actius i dels quals estem més orgullosos a La Marató són els diferents testimonis que han passat pel programa, perquè són molts generosos i valents per visibilitzar les diferents malalties i perquè mostren molt bé un dels nostres grans objectius: millorar la qualitat i l'esperança de vida de les persones."
La Fundació La Marató de 3Cat no només ha obtingut i gestionat al llarg dels 34 anys de vida de La Marató de 3Cat importants recursos econòmics per a la recerca científica d'excel·lència sobre les malalties sense curació coneguda, sinó que també ha mobilitzat la ciutadania i ha sensibilitzat la societat sobre aquestes patologies i els valors de la solidaritat.
Aleix Bou, cap creatiu del Departament de Màrqueting de 3Cat, ha fet un repàs de les diferents campanyes audiovisuals i gràfiques que també s'han convertit en un referent en el món de la publicitat: "En qualsevol bona campanya sempre ha d'haver-hi una bona idea. Amb això, però, no n'hi ha prou. També cal fer una producció de 10 i La Marató n'és un exemple. Són fruit de moltes reunions i de molt treball en equip."
Elisenda Carod, comunicadora i amb una dilatada trajectòria a 3Cat, i que ha participat fent diferents registres en algunes de les edicions de La Marató, ha explicat el que significa per a ella col·laborar amb el projecte: "Us puc dir que una de les coses més espectaculars que m'han passat en la meva carrera va ser poder obrir La Marató des dels jardins de la Maternitat de Barcelona el 2022. És un orgull, però també una gran responsabilitat cada vegada que m'han cridat. La gent que em coneix sap que mai em poso nerviosa, tret de quan he col·laborat amb La Marató, potser és perquè tinc molt interioritzats tots els valors que representa."
Per la seva banda, Jordi Català, director de l'Àrea d'Audiència i Anàlisi de 3Cat, ha mostrat diferents dades de les audiències que mostren que és un producte transversal per a tota la ciutadania: "És curiós perquè és l'únic programa en què l'audiència no importa gaire, tot i que aconsegueix un 15% de quota de pantalla i el lideratge en totes les franges d'edat. Continua sent el que més creix en els mitjans digitals i a les xarxes socials. La gran clau és que La Marató interessa a tothom."
Oriol Talón, director de La Marató del 2024 (malalties respiratòries) i la del 2025, dedicada al càncer, ha explicat tot el procés de preparació de La Marató, des de la fase de documentació al voltant de la malaltia fins a la concreció dels continguts: "Des del moment en què es coneix la temàtica, al mes de febrer, la màquina comença a funcionar. Preparem el programa a consciència amb el més gran dels rigors i posant molta cura en com ho expliquem. Un cop preparat, arriba el repte de fer quadrar l'escaleta amb divulgació i entreteniment. Són 17 hores de programa i hem de buscar que tothom se senti representat.
Finalment, la vicerectora de Comunicació de la UAB, Virginia Luzón, ha tancat la trobada agraint la classe magistral i ha obert un torn de paraules amb els més de 100 joves alumnes que s'han mostrat molt participatius en les seves intervencions. En un ambient molt engrescador, i amb aportacions molt valuoses, han aprofundit en diferents aspectes tant del programa com de les diferents accions de la Fundació.
