Consells per conduir a l'estiu: com preparar el cotxe per a les vacances i combatre la calor

Què hem de tenir en compte abans de sortir de viatge? Què hem de revisar? Com hem de carregar el cotxe? Podem conduir amb xancletes? Donem les claus per a una conducció segura

Actualitzat

Amb l'estrena del mes d'agost que, a més, coincideix amb el cap de setmana, es dispara la mobilitat a les carreteres. Segons la Direcció General de Trànsit, fins diumenge es faran més de 4,7 milions de desplaçaments a tot l'estat espanyol.

Escollir el cotxe com a mitjà per desplaçar-se aquestes vacances ofereix "autonomia, comoditat i flexibilitat", a més de ser "més econòmic i pràctic", tal com ha explicat a "El matí de Catalunya Ràdio" el periodista especialitzat en motor Josep Lluís Merlos.

"Aquest estiu la majoria farem entre 500 i 2.000 quilòmetres amb el cotxe."

Per millorar el confort, però també la seguretat a l'hora de conduir, Merlos ha llistat tot un seguit de consells en base a les indicacions del Servei Català de Trànsit, la Direcció General de Trànsit i el RACC:

 

Posada a punt del vehicle

És important haver fet una revisió del vehicle amb prou temps d'antelació, ja que en aquestes dates els tallers ja estan molt saturats. A l'hora de sortir de viatge amb el cotxe, els elements més importants a tenir en compte són:

  1. Aire condicionat

    Cal comprovar que el climatitzador del vehicle refreda correctament. Per això hem de dur el cotxe a un taller, on revisaran de manera ràpida i simple el nivell del gas. No cal fer-ho cada any, però s'ha de tenir en compte per fer-ho de tant en tant.

  2. Pressió dels neumàtics

    La pressió pot variar molt en funció de la calor, per això no hem de mirar mai la pressió amb els neumàtics calents, ja que podem obtenir una lectura errònia. Si hem de viatjar amb el cotxe molt carregat és important tenir-ho en compte i inflar les rodes una mica més, sempre sense sortir dels paràmetres del fabricant.

  3. Pastilles de fre

    A l'estiu les pastilles de fre s'escalfen més i, per tant, també es desgasten més. A més, amb el cotxe carregat han de suportar inèrcies superiors, per tant, és important assegurar-se que estan en bon estat.

  4. Bateria

    Segons el RACC, la majoria d'intervencions que es fan d'assistència en carretera són per culpa de la bateria. Si és vella, val la pena canviar-la abans d'anar de vacances.

  5. Papers al dia

    Abans de sortir de casa, cal assegurar-se que tenim activa l'assegurança del vehicle i l'impost de circulació pagat. També hem de comprovar que no tenim el carnet de conduir caducat i la ITV passada. "Això ens pot estalviar molts ensurts i també molts diners en cas de tenir un problema."

 

Com carregar el cotxe

Carregar correctament el cotxe és una qüestió de seguretat viària. Merlos explica que "a una velocitat de 60 quilòmetres per hora, la inèrcia multiplica per 56 el pes dels objectes i persones".

"Un llibre, un mòbil o un paraigua a la safata del maleter es converteixen en un autèntic projectil en cas d'accident."

El maleter d'un vehicle ple fins dalt de maletes
No hem de superar la càrrega màxima recomanada pel fabricant (iStock/fstop123)

Per això, a l'hora d'omplir el cotxe aconsella el següent:

  1. Al maleter, els objectes pesants a baix

    Posar els objectes més pesants a la part més baixa del maleter farà que el cotxe no sigui tan inestable. "Veiem aquests cotxes a l'autopista que travessen Europa de nord a sud i van carregats al sostre. És perillosíssim i, a més, encareix moltíssim perquè fa efecte vela, frena el cotxe i cremem més combustible."

  2. Repartir el pes de manera uniforme

    Perquè el comportament dinàmic del vehicle sigui més eficaç és important distribuir el pes de la manera més uniforme possible i a banda i banda del cotxe. També aconsella seguir les recomanacions del fabricant pel que fa a capacitat màxima de càrrega.

  3. Cordar els cinturons de darrere, encara que no hi hagi passatgers

    Encara que viatgem sense passatgers als seients del darrere, és recomanable cordar-hi els cinturons de seguretat. "No és cap bestiesa, perquè en una frenada sobtada amb el cotxe molt carregat, l'equipatge tindrà tendència a tirar endavant i es pot arribar a obrir el seient. Si hi ha els cinturons cordats serviran de contenció de la massa inercial que vindrà des de darrere."

 

Combatre la calor: ventilar bé abans de circular

La temperatura interior d'un vehicle aparcat al sol pot arribar a ser molt superior a la temperatura exterior. Segons un estudi del RACC, un cotxe al sol a una temperatura de 35° pot assolir els 55° a l'interior en una hora. A més, s'escalfarà més en funció del color.

"La diferència de temperatura interior entre un cotxe negre i un de blanc pot arribar a ser de 20 graus."

Els parasols ajuden a que la temperatura interior del cotxe no pugi tant
Els para-sols ajuden que la temperatura interior del cotxe no pugi tant (iStock / aapsky)

Josep Lluís Merlos explica que la temperatura dins del cotxe pot afectar la seguretat, ja que "si fas molts quilòmetres amb calor dins l'habitacle pot arribar a provocar somnolència". Per això dona alguns trucs per ventilar bé abans de circular:

  1. On aparcar el cotxe

    El millor és aparcar en pàrquings coberts i subterranis. Aparcar a l'ombra té el perill de les defecacions d'ocells, o la resina, que són molt corrosius per a la carrosseria del cotxe. Si el lloc on aparquem és segur, com ara un pàrquing privat, és recomanable deixar les finestres una mica obertes, sempre que això no faci saltar l'alarma volumètrica del vehicle, com passa en alguns models.

  2. On no aparcar el cotxe

    Hauríem d'evitar aparcar a llocs on hi ha estores de fulles o branques seques, ja que el catalitzador del vehicle assoleix certa temperatura i podria arribar a provocar un incendi per sota del cotxe.

  3. El mètode japonès

    Si el vehicle ha estat al sol i s'ha escalfat molt, podem utilitzar el "mètode japonès" per ventilar-lo abans de pujar-hi: obrim la porta del conductor, abaixem la finestra. Obrim també la finestra que hi ha en diagonal, la del passatger de la dreta, i fem moviments d'obrir i tancar la porta per crear un corrent d'aire en diagonal i renovar l'aire. La temperatura interior baixarà ràpidament.

  4. Ventilar abans de refredar

    El primer instint en pujar a un vehicle sobreescalfat pot ser engegar l'aire condicionat i dirigir-nos-el directament a la cara, però el més aconsellable és fer tot el contrari: posar el ventilador en mode recirculació i dirigir els difusors cap als peus a velocitat mitjana. "Això farà que s'empenti l'aire calent cap amunt i surti per les finestres. Un cop hagi marxat aleshores sí ja podem tancar les finestres, engegar l'aire condicionat i canviar del mode recirculació al flux des de fora". Un altre truc és posar un drap mullat sobre les sortides d'aire condicionat, i això farà sensació encara més de frescor.

  5. Si el volant crema

    Perquè el volant no cremi, el més fàcil és posar un para-sol al vidre de davant, o, simplement, deixar-lo tapat amb una funda o un drap. "Pensem també que si el volant crema, els sistemes de retenció infantil segurament també cremaran. Per evitar-ho es poden tapar les cadiretes amb una funda antitèrmica o simplement amb una tovallola."

  6. Protegir el cotxe de la calor

    Per mirar que la temperatura interior pugi menys, una opció són les làmines enfosquides per als vidres. Merlos adverteix que "només és legal posar-les a les finestres del darrere i a la lluna posterior", però assegura que "redueix molt la temperatura de l'habitacle". "I així no depenem tant de l'aire condicionat", afegeix.

 

Indumentària sancionable: la roba adequada per conduir

Una pregunta recurrent cada estiu és: està prohibit conduir amb xancletes o roba de bany? Si bé no hi ha cap normativa que ho prohibeixi específicament, sí que està desaconsellat i pot arribar a ser motiu de sanció en determinades circumstàncies.

Uns peus amb xancletes als pedals d'un cotxe
Conduir amb sandàlies o xancletes no és recomanable (iStock)
  1. Utilitzar el calçat adequat

    Conduir descalç o amb xancletes no està prohibit, però no és el més adequat i està desaconsellat, ja que poden relliscar o enganxar-se i, per tant, incrementar el risc d'accident. Si un agent de seguretat viària considera que s'interfereix d'alguna manera la llibertat de moviments per controlar els pedals, pot arribar a imposar una sanció.

  2. Dur roba que protegeixi la pell

    Anar sense samarreta o amb roba de bany no és aconsellable. Els cinturons de seguretat poden provocar rascades, i, per tant, és millor portar sempre una peça de roba que cobreixi la pell.

 

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitat
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut