Naoki Urasawa, el sensei del manga a Barcelona: "La clau és oferir bones històries"
L'autor d'obres com "Cinturó negre", "Monster" o "20th Century Boys" és el convidat d'honor del 30è Saló Manga Barcelona
Ibana Piñero Capafons
Periodista de la secció de Cultura de TV3
No hi podia haver millor convidat per celebrar l'edició 30 del Saló Manga Barcelona. Amb 40 anys de carrera i més de 140 milions de llibres venuts a tot el món, Naoki Urasawa és probablement el mangaka viu més important.
Es nota pel nombrós seguici que l'acompanya a tot arreu, que el tracta reverencialment com a sensei, com a mestre, i que impedeix que se li puguin fer fotografies o gravar-ne imatges més enllà de les trobades pactades amb la premsa. Una d'aquestes poques entrevistes ha estat per a 3Cat.
Naoki Urasawa explica que no és la primera vegada que visita Barcelona. Va venir-hi fa 33 anys a documentar-se i buscar inspiració quan estava publicant un dels seus primers mangues, "Cinturó negre", la història d'una jove judoka, Yawara, que es prepara per representar el Japó, precisament, als Jocs Olímpics de Barcelona.
El personatge de Yawara i el del seu avi i entrenador apareixen en primer pla al cartell que Naoki Urasawa ha dibuixat per a la trentena edició del Manga Barcelona, juntament amb altres personatges sorgits dels seus mangues.
El sensei va tenir clar quan li van encarregar el cartell que "la Sagrada Família havia d'estar al centre de la imatge". Va demanar a l'organització del saló que li enviés fotos actuals del temple.
Quan va veure que encara s'hi estan fent obres, va decidir col·locar a dalt el personatge de Billy Bat per tapar les grues, però no n'hi havia prou i "llavors van sorgir els núvols per tapar tota aquesta part encara en construcció i, de manera natural, van aparèixer la resta de personatges fins que va quedar el cartell tal com és".
Fonts d'inspiració diverses
Els mangues de Naoki Urasawa es caracteritzen per ser sèries llargues, de diversos volums, amb trames complexes i interconnectades. Tenen en comú que han estat aplaudides per la crítica, amb els premis més importants del món del manga i del còmic, i també pels otakus, els fans del manga.
Urasawa explica que per inspirar-se llegeix "molt manga i moltes novel·les, però les fonts d'inspiració també venen del cinema, les pel·lícules i els documentals". Però el més important, diu, "és saber llegir l'ambient, què passa avui en dia, quin és el to de la societat en el món actual".
Com a Catalunya, al Japó també hi ha preocupació pels índexs de lectura d'adolescents i joves. Urasawa és conscient que el manga juga un paper d'introducció a la lectura, "perquè probablement és més atractiu que una novel·la perquè hi ha imatge i text a la vegada".
Però no és un tema que el preocupi com a mangaka. Creu que la clau de l'èxit per atreure lectors és "oferir-los coses interessants, sempre que s'ofereixen bones històries, s'atreuen lectors".
Amb 64 anys, Urasawa continua actiu. Actualment, treballa en el manga "Asadora", que Planeta Comic publica en castellà. Però ja no fa tantes pàgines al mes com solia fer en altres èpoques, quan tenia moltes dates d'entrega per complir i necessitava un equip d'ajudants que li feien els fons.
Ara ho fa tot ell perquè, explica, és com li agrada dibuixar i es pot permetre fer-ho així. També ens confessa que dedica més temps a la música, la seva gran altra passió. I ens explica que té "una banda fantàstica", han tret el tercer àlbum i ja estan pensant en el quart.
De fet, el públic del Manga Barcelona podrà sentir-lo tocar i cantar. Perquè a més de les sessions de firmes dels seus mangues, les master class i les trobades amb fans, Urasawa passarà per l'escenari principal del saló amb una original proposta on dibuixa, canta i toca en directe.
I demostrar que és veritat la definició que en feia un dels seus fans aquests dies al Manga Barcelona quan deia Naoki Urasawa és com un "home del renaixement en versió japonesa".
- ARXIVAT A:
- Còmic