Rescaten el pla per allargar l'L2 del metro cap a Montjuïc i la Zona Franca amb 6 parades més
L'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat pacten actualitzar el projecte del 2009, que també preveu una possible connexió amb l'aeroport del Prat
Marc Garcia Beumala
Periodista del 324.cat
Pas endavant per ampliar la línia 2 del metro de Barcelona. L'Ajuntament i la Generalitat han acordat recuperar i actualitzar el projecte que es va redactar el 2009 per allargar la línia entre Sant Antoni i Parc Logístic, a la Zona Franca, i donar-li "l'impuls definitiu".
El projecte preveu sis noves estacions en un trajecte que passa per sota de la muntanya de Montjuïc per connectar els barris de Sant Antoni i el Poble-sec amb els barris de la Marina i el polígon de la Zona Franca.
Segons la consellera de Territori, Sílvia Paneque, l'obra requerirà una inversió de 1.000 milions d'euros (el doble del que s'havia previst inicialment).
En una compareixença a l'Ajuntament, Paneque i l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, no han concretat quan poden començar les obres. De moment, actualitzar el projecte del 2009 es calcula que s'allargarà entre 18 i 24 mesos i costarà 4 milions.
"No és una decisió menor, és la prèvia a la posada en marxa de les obres", ha valorat Collboni, que ha destacat que l'ampliació dona servei a dues zones en creixement a la ciutat com la Fira de Montjuïc i la Marina del Prat Vermell.
Possible connexió amb l'aeroport
El projecte del 2009 que ara s'actualitzarà preveu obrir un túnel de sis quilòmetres. Bona part es farà amb tuneladora des de Parc Logístic fins a Poble-sec (5,4 km), i la resta, un tram de 0,6 km, es farà entre pantalles de Sant Antoni a Poble-sec.
Amb aquest perllongament es deixarà sense servei el tram actual de l'L2 entre Sant Antoni i Paral·lel, que s'utilitzarà com a zona de maniobres o dipòsit de trens.
El tram final entre Fira i Parc Logístic es projecta de manera que sigui possible una connexió tècnica entre l'L2 i l'L9 perquè els trens de la línia 2 puguin circular pel túnel de la línia 9 i facilitar una connexió més directa entre l'aeroport i el centre de Barcelona.
Paneque ha detallat que aquesta part del projecte segueix vigent i que "és una de les virtuts" del perllongament d'aquesta línia per sota de Montjuïc.
Les estacions noves seran al Poble-sec (avinguda Paral·lel amb el carrer Manso), MNAC (al costat de la Font Màgica), INEFC (per donar servei a l'anella olímpica), al passeig de la Zona Franca (estació de Foc), a la Fira de Gran Via i al Parc Logístic.
Noves estacions d'autobusos
Relacionat amb el transport públic a l'àrea de Barcelona, Paneque i Collboni han anunciat també la creació d'un grup de treball que planificarà noves estacions d'autobusos intermodals que permetin connectar amb el metro.
Les noves estacions han d'ajudar a descongestionar espais ara ocupats per busos, com la Meridiana a l'altura de la Sagrera.
Collboni ha dit que caldrà buscar espais a les principals entrades i sortides de la ciutat com són la Diagonal, la Gran Via i la Meridiana.
L'objectiu és que les noves estacions d'autobusos estiguin a punt el 2028, coincidint amb la renovació de les concessions que la Generalitat preveu fer amb les operadores que cobreixen les línies de busos interurbans.