En la 1a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" d'Albert Cano Smit, el nostre convidat ens parla de Christian Tetzlaff, Lars Vogt, Stephen Hough, Radu Lupu i Vladimir Horowitz, grans noms que l'han influït profundament. A l'audició sentim música de Mozart, Hummel, Brahms i Liszt.
El pianista Albert Cano Smit ens explica, en la segona llista de propostes musicals per al "Molt personal", per què sempre ha volgut dedicar-se a la música i en concret al piano. No us perdeu les seves reflexions. L'audició ens porta la música de Bach ("L'art de la fuga: Contrapunctus III"), Stravinsky ("Dansa russa"), Ravel ("Concert per a la mà esquerra") i Ligeti ("Estudi núm. 15: White on white"), interpretades pel nostre convidat.
Albert Cano Smit ens explica per què ens porta una versió del coral "Quan m'arribi l'hora de morir" de la "Passió segons sant Mateu" de J.S. Bach, dirigit pel director neerlandès Joseph Willem Mengelberg. L'audició passa per la música de Messiaen ("Le baiser de l'enfant-Jésus", en gravació d'Albert Cano Smit; Duruflé (Rèquiem "In Paradisum"), Bach ("Passió segons sant Mateu") i Gesualdo (Moro, lasso, al mio duolo").
Després d'estudiar a l'Escolania de Montserrat amb Vicenç Prunés, Albert Cano Smit va estudiar al Regne Unit i després es va llicenciar a la Colburn School de Los Angeles. També va obtenir un màster a la Juilliard School de Nova York, on va ser distingit amb el Premi Rubinstein el 2020. El nostre convidat ens explica, en la quarta llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", què s'hauria perdut si no hagués anat a estudiar als Estats Units. L'audició passa per la música de John Coltrane ("Say it"), Abdullah Ibrahim ("Maraba Blue"), Brahms (Sextet en sol major) i Strauss ("Elektra").
En la 5a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", Albert Cano Smit ens explica què li agrada fer quan no està preparant un concert ni fent classes. Les simfonies i sonates són les protagonistes d'aquesta audició amb música de Schumann, Mozart, Bruckner i Beethoven, de qui sentirem el 4t moviment de la Simfonia núm. 7, que interpreta Albert Cano Smit.
En la primera llista de recomanacions musicals de la soprano Núria Rial, la nostra convidada ens explica com es va anar introduint en el món de la música. El resum seria "de manera natural", ens ha dit. L'audició passa per la música de Kurt Widmer, Giacomo Carissimi i Joaquín Rodrigo. Com a final d'audició, un regal: "Rossinyol caduc", una peça amb Núria Rial, veu, i Bernat Vivancos, piano.
Amb 18 anys Núria Rial va anar a estudiar el grau professional de Cant a Suïssa. En el seu segon "Molt personal", ens parlarà d'aquests anys d'aprenentatge, molts importants des d'un punt de vista tant vital com professional. La veu de Núria Rial és present en dues de les tres peces de l'audició que ens proposa avui. "Adiós ríos, adiós fontes", de Joaquín Rodrigo, i "El giravolt de maig", d'Eduard Toldrà. També sentirem "Cançó voluble", amb David Alegret, tenor, i Rubén Fernández, piano.
Considerada una de les veus referents del repertori barroc i clàssic dels últims anys per la puresa vocal, la naturalitat i emotivitat del seu cant i l'elegància del seu fraseig, Núria Rial ens explica, en la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", què vol dir cantar per a ella i com s'ho planteja. La música de Duke Ellington, Lucilla Galeazzi, Mísia i un arranjament de Bernat Vivancos de la cançó popular "El noi de la mare", en la veu de Núria Rial, són algunes de les propostes musicals de la soprano bagenca.
En la quarta llista de recomanacions musicals de la cantant bagenca Núria Rial, la nostra convidada ens explica com tria els projectes musicals en què treballa. L'audició passa per la música del compositor italià Luigi Rossi, la de Purcell i la de Francesco Maria Veracini.
L'audició d'avui és molt especial per a la soprano Núria Rial i ens permet descobrir un aspecte de la nostra convidada no tan habitual: la composició. "Aqua" és una cançó que Núria Rial va escriure i va enregistrar dedicada a les víctimes de les inundacions al País Valencià l'octubre del 2024, una composició que dedica sobretot als infants desapareguts. També sentirem "In the Domine speravi. Le poème harmonique", amb Vincent Dumestre, en la cinquena llista de recomanacions musicals de Núria Rial per al "Molt personal".
Joan Oller és director general del Palau de la Música Catalana, gestor musical, filòsof i, per damunt de tot, un apassionat de la música. Tot i haver-se format en disciplines aparentment allunyades d'aquest món, el destí el va portar l'any 1995 a endinsar-se en la gestió cultural. En la 1a llista de recomanacions musicals de Joan Oller per al "Molt personal", descobrirem els seus orígens musicals i els instruments que va tocar. Una autèntica sorpresa! L'audició ens porta la música de Beethoven (Setena simfonia i Concert per a piano número 5); Schubert (Quintet amb violoncel) i Brahms (Simfonia número 2).
A la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", Joan Oller, director del Palau de la Música Catalana, explica com els coneixements d'empresa i els valors de la filosofia l'han ajudat a construir la seva trajectòria professional. Tot i semblar dos mons allunyats, aquests àmbits s'han convertit en complementaris i l'han conduït a transformar la seva gran afició --la música-- en la seva professió. L'audició passa per les "Vespres" de Monteverdi; les "Variacions Goldberg" (ària i primera variació) i la "Missa en si menor" de J. S. Bach.
La veu és la gran protagonista de la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" de Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana i gestor musical. D'aquí un moment sabreu per què. L'audició passa per la música de Verdi (Rèquiem), Wagner (final d'"El capvespre dels déus") i Strauss (escena final de "Salomé" i l'última de "Les quatre últimes cançons").
Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana i gestor musical, ens explica què vol dir programar i com s'ho planteja. Per fer-ho, ens parla d'objectius, de consensos, de dates i d'intèrprets. La música de la 4a audició recomanada per Joan Oller està composta per Sibelius (Simfonia número 1), Bruckner (Simfonia número 8) i Mahler (final de la "Resurrecció" i Simfonia número 2).
En l'última llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" de Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana, gestor musical i filòsof, parlem de futur, de reptes i d'il·lusions. L'audició passa per la música de Xostakóvitx (Concert núm. 1 per a violí), Prokófiev (ballet "Romeu i Julieta"), John Adams ("Harmonium") i Arvo Pärt ("Da pacem Domine").
En la primera llista de recomanacions musicals de la violoncel·lista Laia Puig per al "Molt personal", sentirem música de R. Schumann (Simfonia núm. 1 "Primavera"), A. Schönberg ("Verklärte Nacht", op. 4), G. Mahler (Simfonia núm. 9) i C. Franck (Sonata en la major). A més, la nostra convidada ens explicarà els seus orígens musicals.
La llista de recomanacions musicals de Laia Puig per al "Molt personal" l'encapçala una peça de Jordi Cervelló, compositor per qui Laia Puig sent una gran admiració. Una admiració que es materialitza, fins i tot, en un doctorat per part de la nostra convidada. L'audició passa per la música de Jordi Cervelló ("Ofrena a Franz Schubert"), Lili Boulanger ("Un matin de printemps"), Geminiani (Sonata en la menor, op. 5, núm. 6) i Astor Piazzolla ("Adiós, Nonin").
Un altre dels vessants professionals de la violoncel·lista Laia Puig és l'ensenyament, actualment al Conservatori Superior de Música de l'Aragó. En aquest programa ens explicarà què significa la pedagogia per a ella i què distingeix un mestre d'un gran mestre. L'audició d'avui passa per la música de W. A. Mozart ("La flauta màgica", K.620), S. Bach (Sonata núm. 2 en la menor), R, Strauss ("Don Quixote", op. 35) i "Pizzicarella mia" de L'Arpeggiata amb Christina Pluhar.
La violoncel·lista Laia Puig ens parla, en la quarta llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", de quin tipus de so busca quan toca el violoncel. I ens ha dit: "Busco un so que em porta a escoltar gravacions històriques fetes amb el meu instrument." L'audició ens porta la música de W.A. Mozart (Quartet núm. 15, en re menor, op. X núm. 2, K. 421), R. Schumann ("Dichterliebe", op. 48. I), H. Dutilleux ("Trois strophes sur le nom de Sacher"), i G. Mahler (Simfonia núm. 2).
La violoncel·lista cerverina Laia Puig ha tocat en moltes orquestres, l'han convidat com a solista, ha muntat diversos projectes musicals, com el Trio Freixes... En l'última llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", la nostra convidada ens explica si és difícil ser músic a Catalunya. L'audicio passa per J. Brahms (Trio núm. 1, en si major, op.8), J. Cage ("In a Landscape"), Nadia Boulanger ("Trois pieces pour violoncelle et piano"), i Henrik Oppermann ("Mattis Garden").
En la 1a llista de recomanacions musicals del músic i organista Juan de la Rubia, parlem dels seus inicis musicals a la Vall d'Uixó, a la Plana Baixa. L'audició ens porta la música de Felix Mendelssohn ("Laudate pueri"); J. S. Bach (Fuga de la "Tocata, Adagio i Fuga en do major", BWV 564); Enric Granados ("La campana de la tarde") i Serguei Rakhmàninov (Concert núm. 3).
En la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" de l'organista Juan de la Rubia, ens submergirem en el món de l'orgue, un instrument amb múltiples possibilitats que diuen que és pràcticament una orquestra. L'audició d'avui passa per Antonio de Cabezón ("Diferencias sobre la Gallarda milanesa"); J.S. Bach ("Erbarm dich mein"); César Franck ("Troisième Choral") i Pierre Pincemaille ("Ondulantes").
El músic Juan de la Rubia ens explica en la seva 3a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" qui l'ha ajudat en el seu camí. Per això, tindrà paraules d'agraïment per a Ricardo Pitarch i Montserrat Torrent. L'audició d'avui passa per Cristóbal de Morales ("Kyrie" de la Missa Ave Maris Stella); J. S. Bach ("Et resurrexit" de la Missa en si menor); Saint-Saëns (Simfonia núm. 3 "Organ") i Gustav Mahler (Simfonia núm. 1).
La 4a llista de recomanacions musicals per a "Molt personal" de Juan de la Rubia està inspirada en la tradició i la modernitat. Un camí bidireccional clau per entendre i entendre'ns. L'audició passa per Maurice Duruflé ("Kyrie" del "Rèquiem"); Carlo Gesualdo ("Moro, lasso") i Igor Stravinsky ("La consagració de la primavera"). Acabarem amb una peça composta pel nostre convidat: Juan de la Rubia ("Sicut erat in principio (Bogotá)").
A més de l'activitat com a concertista i com a professor, Juan de la Rubia també és l'organista titular de la Sagrada Família. "Es tracta de fer música al servei d'una litúrgia que està passant", ens ha dit. En la 5a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" de Juan de la Rubia, sentirem música de Maurice Duruflé ("In paradisum" del "Rèquiem"); J. S. Bach ("Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust") i Arvo Pärt ("Spiegel im Spiegel").
En la primera llista de recomanacions musicals del pianista Víctor Braojos per al "Molt personal", descobrirem una mica com és aquest músic català establert a Londres i què li agrada fer. L'audició passa per l'ària de les "Variacions Goldberg", BWV988, de J. S. Bach; "Clair de lune", de la "Suite bergamasque", de C. Debussy; 1r moviment del Trio en si bemoll major, op. 8, de J. Brahms, i "My song" amb Keith Jarrett & Jan Garbarek.
El pianista Víctor Braojos ens trasllada en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" a la seva infantesa i adolescència, i ens explica la seva faceta compositiva, que es va començar a desenvolupar quan era un adolescent estudiant al Conservatori de Granollers. L'audició passa per "Andalusian dream" de la "Dream suite" (S. Ciani); l'"Impromptu núm. 3", D 899 (F. Schubert); "Nocturne núm. 19 en mi menor", op. 72 (F. Chopin) i "Nocturne" de la "Suite Modernista" (V. Braojos).
En la tercera llista de recomanacions musicals del pianista Víctor Braojos per al "Molt personal", sentirem música de Chopin ("Balada núm. 1, en sol menor", op. 23), Beethoven ("Fantasia coral en do menor per a piano, cor i orquestra", op. 80), Schubert (Sonata en si bemoll major, D 960) i la "Balada trista", composta i interpretada per Víctor Braojos. Una peça que va significar un punt d'inflexió en la vida del nostre convidat.
El pianista Víctor Braojos ens explica, en la quarta llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", com ha evolucionat el seu pensament musical durant els últims anys. També sentireu diverses interpretacions de Víctor Braojos que trobareu a "Shreds of light", un CD que va editar el 2022 i que, sens dubte, és una bona mostra del pensament musical del nostre convidat. L'audició passa per la Sonata en si menor, S 178 (F. Liszt); "Intermezzo", op. 117, núm. 1 (J. Brahms); "Epitafi" (M. Migó), i 2n moviment de la Sonata núm. 32, en do menor, op. 111 (L. v. Beethoven).
El pianista Víctor Braojos dedica el 5è "Molt personal" a parlar dels projectes de futur i d'obres que li agradaria interpretar. Avui, present i futur. L'audició passa per "Primaveral" (A. de Larrocha); Concert per a piano i orquestra núm. 2 en fa major, op. 102 (D. Xostakóvitx); Sonata núm. 31 en la bemoll major, op. 110 (L. v. Beethoven) i "Epíleg" de les "Escenes Romàntiques" (E. Granados).