Galdric Santana i Roma, doctor en Arquitectura i director de la Càtedra Gaudí de la UPC, ens parla de l'interès de Gaudí pel món de les campanes i la presència que havien de tenir en la Sagrada Família. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", que dedica aquesta vegada a l'estampie royale, una dansa medieval.
ESCOLTA-HO ARAMarisa Ruiz Magaldi, cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, ens parla de CATICAT, un projecte impulsat des del mateix museu que té l'objectiu de localitzar, inventariar i documentar totes les col·leccions públiques d'instruments musicals del nostre país, i donar-les a conèixer a través d'un catàleg col·lectiu en línia. Més endavant Jordi Pinto, director de Casa Parramon, dedica la seva secció "La guia del violinista" als arquets. I per acabar, Jaume Ayats, El Manxaire, ens descobreix una nova curiositat relacionada amb el món de la música i els instruments musicals.
Ens acostem fins al barri de Gràcia de Barcelona, on té el seu taller el lutier David Bagué. No és la primera vegada que el visitem, però aquest cop el motiu és una mica especial. I és que acaba de complir 60 anys. Així, fem una mirada enrere, però també descobrim els seus projectes de futur. La segona part del programa és per a en Pepe Reche i la seva secció "Notes al peu", que dedica a Robert Gerhard.
Comencem amb una polca de Strauss interpretada amb un conjunt format per 12 violes. Després sentim una conversa amb el pianista, musicòleg i professor de l'ESMUC Luca Chiantore, en què ens presenta "The spherical piano", el seu últim treball discogràfic, en el qual experimenta amb l'enregistrament i l'audició de la música per a piano. Els minuts finals són per a l'orguener Óscar Laguna i la seva secció d'"El secret dels orgues", dedicada aquesta vegada a un instrument molt original fet amb canyes de bambú que podem trobar a les Filipines.
Pere Méndez i Víctor Serra, saxofonistes i components del quartet de saxos Kebyart, passen pel programa per parlar-nos de les diferents nadales que han arranjat aquests últims anys. Un projecte que han compartit amb destacats músics del nostre país, com Xavier Sabata, Arnau Tordera, Andrea Motis, Albert Guinovart, Núria Rial i Magalí Sare. Més endavant, la Marisa Ruiz Magaldi ens porta "Caixa de ressonància", de temàtica nadalenca, i tanquem amb els "Sons llunyans", de la Cristina Alís Raurich, dedicats també al Nadal.
Comencem el programa amb en Pepe Reche i la seva secció 'Notes al peu', que dedica aquesta vegada a Josep Nori, solista de clarinet de l'Orquestra Pau Casals. Més endavant sona un reportatge en què Manuel Alejandro Rangel, intèrpret i pedagog de maraques veneçolanes, ens parla de la història de 'Pataruco', el concert per a maraques veneçolanes i orquestra compost per Ricardo Lorenz, el primer escrit per a aquest instrument com a solista. I els minuts finals són per a Jordi Pinto, director de Casa Parramon, que dedica la seva secció de 'La guia del violinista' al pont i l'ànima.
Coincidint amb el 150è aniversari del seu naixement, dediquem bona part del programa a un nom imprescindible del contrabaix, com va ser Serguei Kussevitski, virtuós d'aquest instrument i també prestigiós director d'orquestra. En parlem amb Jonathan Camps, contrabaixista de l'OBC i professor de contrabaix a l'ESMUC, i amb Emiliano Roca, lutier especialitzat en aquest tipus d'instruments. Els minuts finals són per a Jaume Ayats i la seva secció d'"El manxaire".
Galdric Santana i Roma, doctor en arquitectura, músic i director de la Càtedra Gaudí de la Universitat Politècnica de Catalunya, ens explica quina relació va tenir Antoni Gaudí amb la música i també quin lloc hi ocupaven els instruments. Més endavant, en Jordi Pinto, director de Casa Parramon, dedica la seva secció de 'La guia del violinista' a les clavilles, la celleta i el batedor del violí i els altres instruments de la seva família. I, finalment, descobrim quina obra de Les Luthiers és la preferida de Carlos Núñez Cortés, pianista i arxiver del conjunt. Foto: Blancafort OM.
Aquesta vegada ens fixem en dos grans noms de la música catalana del segle XX. D'una banda, el violinista Antoni Brosa, que descobrim de la mà de Daniel Blanch, pianista, president de l'Associació Joan Manén i impulsor del web Intèrprets Catalans Històrics. Més endavant, parlem del documental "Ecos de maestría. Descobrint a Graciano Tarragó", de Luis Gibert, estrenat fa poc, amb el seu director i també amb el guitarrista, compositor i deixeble de Tarragó, Jaume Torrent. Finalment, l'orgue de Castelló d'Empúries protagonitza la secció "El secret dels orgues", d'Óscar Laguna.
L'organista de la Vall d'Uixó ens explica què significa per a ell improvisar, en un reportatge que ocupa la primera part del programa. A continuació, el musicòleg i divulgador musical Pepe Reche ens porta unes "Notes al peu" dedicades aquesta vegada a Igor Stravinsky i les seves diverses visites a Barcelona. I per acabar, el director de cor Jordi Balué Paradís ens presenta un instrument tradicional xinès, curiós i amb molta història. Foto: Juan de la Rubia improvisant a l'orgue de la Basílica de Santa Maria de Mataró. (Imatge de Pere Masramon)
Dediquem bona part del programa a escoltar una conversa amb en Pau Orriols, el gran constructor d'instruments de vent de Vilanova i la Geltrú, enregistrada al seu taller. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", en què aquesta vegada es fixa en un poema del trobador occità Bernart de Ventadorn.
Comencem el programa amb una conversa amb la Marisa Ruiz Magaldi, la cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, que ens parla de les noves audioguies del museu. Més endavant, en Pere Alcon, tècnic i constructor de flautes travesseres i flautins, ens explica quines són les parts més importants d'una flauta travessera i també les més delicades. Finalment, en Jaume Ayats, en la seva secció d'"El manxaire", recorda el pas d'Alma Mahler i Béla Bartók per Catalunya, l'any 1940.
Abel Coll, responsable de Pianos Vius, ens parla d'aquesta associació sense ànim de lucre que té com a objectiu promoure la música a través del piano, en espais públics i privats. A continuació, Jordi Pinto, director de Casa Parramon, ens presenta la secció "La guia del violinista", que ens acompanyarà al llarg de la temporada. I, per acabar, ens endinsem en el món de l'orgue gràcies a l'orguener Òscar Laguna i la secció "El secret dels orgues".
L'assagista, pensador i poeta Ramón Andrés ens parla del seu últim llibre, titulat "Despacio el mundo", en què els instruments són protagonistes destacats. Més endavant Marc Oró, tècnic de clarinets, comparteix amb nosaltres la seva experiència a Buffett Crampon, la marca de referència pel que fa als clarinets a nivell mundial. I els minuts finals són per a Pepe Reche, que en la seva nova secció "Notes al peu" ens detalla la primera trobada entre Pau Casals i Juli Garreta.
L'organista Miquel González ens parla de la història de l'orgue de la Seu Nova de Lleida, que ell mateix va inaugurar no fa gaire. Més endavant, la Cristina Alís Raurich ens porta els seus Sons Llunyans, que dedica aquesta vegada a una istampita, una dansa instrumental italiana de l'edat mitjana, de la qual podem sentir diverses versions. I els minuts finals són per a la Marisa Ruiz Magaldi, la Cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, que estrena una nova secció, titulada "Caixa de ressonància", parlant del piano de taula Zumpe & Buntebart de 1776, conservat al Museu.
Dediquem bona part del programa a escoltar les diverses converses enregistrades a l'edició número 20 de la Fira de Lutiers de Cervera, celebrada el juliol del 2024. Així, per aquest ordre, hi podem sentir les veus de Xavier Balcells (director de la fira), Jordi Pinto (Casa Parramon), Josep Saguer (Musitekton), Anna Andreu, Gerard Díaz, Emiliano Roca, Jonathan Camps, Denís Grosu, Clàudia Fité Piguillem i Elià Fabré. Els últims minuts són per a en Jaume Ayats, el manxaire, que aquesta vegada ens parla de goigs. Foto: Jordi Prat.
Arribem al final de la nostra novena temporada amb un reportatge en el qual Carlos Núñez Cortés, pianista i arxiver de Les Luthiers, ens comenta alguns dels instruments que el grup va anar creant al llarg de tots els anys d'activitat. Instruments originals, alguns de ben estrambòtics, la majoria dels quals fets amb materials reciclats. I en la segona part del programa, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla d'un instrument seu, una viola de mà molt especial que té nom: Bettina.