Coincidint amb el 150è aniversari del seu naixement, dediquem bona part del programa a un nom imprescindible del contrabaix, com va ser Serguei Kussevitski, virtuós d'aquest instrument i també prestigiós director d'orquestra. En parlem amb Jonathan Camps, contrabaixista de l'OBC i professor de contrabaix a l'ESMUC, i amb Emiliano Roca, lutier especialitzat en aquest tipus d'instruments. Els minuts finals són per a Jaume Ayats i la seva secció d'"El manxaire".
ESCOLTA-HO ARAGaldric Santana i Roma, doctor en arquitectura, músic i director de la Càtedra Gaudí de la Universitat Politècnica de Catalunya, ens explica quina relació va tenir Antoni Gaudí amb la música i també quin lloc hi ocupaven els instruments. Més endavant, en Jordi Pinto, director de Casa Parramon, dedica la seva secció de 'La guia del violinista' a les clavilles, la celleta i el batedor del violí i els altres instruments de la seva família. I, finalment, descobrim quina obra de Les Luthiers és la preferida de Carlos Núñez Cortés, pianista i arxiver del conjunt. Foto: Blancafort OM.
Aquesta vegada ens fixem en dos grans noms de la música catalana del segle XX. D'una banda, el violinista Antoni Brosa, que descobrim de la mà de Daniel Blanch, pianista, president de l'Associació Joan Manén i impulsor del web Intèrprets Catalans Històrics. Més endavant, parlem del documental "Ecos de maestría. Descobrint a Graciano Tarragó", de Luis Gibert, estrenat fa poc, amb el seu director i també amb el guitarrista, compositor i deixeble de Tarragó, Jaume Torrent. Finalment, l'orgue de Castelló d'Empúries protagonitza la secció "El secret dels orgues", d'Óscar Laguna.
L'organista de la Vall d'Uixó ens explica què significa per a ell improvisar, en un reportatge que ocupa la primera part del programa. A continuació, el musicòleg i divulgador musical Pepe Reche ens porta unes "Notes al peu" dedicades aquesta vegada a Igor Stravinsky i les seves diverses visites a Barcelona. I per acabar, el director de cor Jordi Balué Paradís ens presenta un instrument tradicional xinès, curiós i amb molta història. Foto: Juan de la Rubia improvisant a l'orgue de la Basílica de Santa Maria de Mataró. (Imatge de Pere Masramon)
Dediquem bona part del programa a escoltar una conversa amb en Pau Orriols, el gran constructor d'instruments de vent de Vilanova i la Geltrú, enregistrada al seu taller. Els minuts finals són per a la Cristina Alís Raurich i els seus "Sons llunyans", en què aquesta vegada es fixa en un poema del trobador occità Bernart de Ventadorn.
Comencem el programa amb una conversa amb la Marisa Ruiz Magaldi, la cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, que ens parla de les noves audioguies del museu. Més endavant, en Pere Alcon, tècnic i constructor de flautes travesseres i flautins, ens explica quines són les parts més importants d'una flauta travessera i també les més delicades. Finalment, en Jaume Ayats, en la seva secció d'"El manxaire", recorda el pas d'Alma Mahler i Béla Bartók per Catalunya, l'any 1940.
Abel Coll, responsable de Pianos Vius, ens parla d'aquesta associació sense ànim de lucre que té com a objectiu promoure la música a través del piano, en espais públics i privats. A continuació, Jordi Pinto, director de Casa Parramon, ens presenta la secció "La guia del violinista", que ens acompanyarà al llarg de la temporada. I, per acabar, ens endinsem en el món de l'orgue gràcies a l'orguener Òscar Laguna i la secció "El secret dels orgues".
L'assagista, pensador i poeta Ramón Andrés ens parla del seu últim llibre, titulat "Despacio el mundo", en què els instruments són protagonistes destacats. Més endavant Marc Oró, tècnic de clarinets, comparteix amb nosaltres la seva experiència a Buffett Crampon, la marca de referència pel que fa als clarinets a nivell mundial. I els minuts finals són per a Pepe Reche, que en la seva nova secció "Notes al peu" ens detalla la primera trobada entre Pau Casals i Juli Garreta.
L'organista Miquel González ens parla de la història de l'orgue de la Seu Nova de Lleida, que ell mateix va inaugurar no fa gaire. Més endavant, la Cristina Alís Raurich ens porta els seus Sons Llunyans, que dedica aquesta vegada a una istampita, una dansa instrumental italiana de l'edat mitjana, de la qual podem sentir diverses versions. I els minuts finals són per a la Marisa Ruiz Magaldi, la Cap de Col·leccions i Documentació del Museu de la Música de Barcelona, que estrena una nova secció, titulada "Caixa de ressonància", parlant del piano de taula Zumpe & Buntebart de 1776, conservat al Museu.
Dediquem bona part del programa a escoltar les diverses converses enregistrades a l'edició número 20 de la Fira de Lutiers de Cervera, celebrada el juliol del 2024. Així, per aquest ordre, hi podem sentir les veus de Xavier Balcells (director de la fira), Jordi Pinto (Casa Parramon), Josep Saguer (Musitekton), Anna Andreu, Gerard Díaz, Emiliano Roca, Jonathan Camps, Denís Grosu, Clàudia Fité Piguillem i Elià Fabré. Els últims minuts són per a en Jaume Ayats, el manxaire, que aquesta vegada ens parla de goigs. Foto: Jordi Prat.
Arribem al final de la nostra novena temporada amb un reportatge en el qual Carlos Núñez Cortés, pianista i arxiver de Les Luthiers, ens comenta alguns dels instruments que el grup va anar creant al llarg de tots els anys d'activitat. Instruments originals, alguns de ben estrambòtics, la majoria dels quals fets amb materials reciclats. I en la segona part del programa, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens parla d'un instrument seu, una viola de mà molt especial que té nom: Bettina.
La Cristina Alís Raurich ens parla de l'orgue Wanamaker, un instrument enorme, de més de 28.000 tubs, que ha pogut sentir en directe no fa gaire a Filadèlfia, als Estats Units. Més endavant, José Luis Pastor ens explica de quina manera més curiosa va iniciar-se en el món de la guitarra. I, finalment, el professor Xosé Aviñoa comparteix amb nosaltres la seva passió pel piano.
Celebrem 350 programes amb dos bons amics del "Taller". Primerament, Joan Pellisa, el guitarrer de la Fatarella, ens aproxima la figura d'un dels més grans guitarrers de la història, Enrique García, un madrileny que es va establir a Barcelona, on va poder desenvolupar una tècnica de construcció de guitarres que va crear escola. I en la segona part del programa Jordi Pinto, el director de Casa Parramon, ens parla de Musical Hermes, una publicació nascuda al seu taller i botiga d'instruments fa gairebé 100 anys.
Manuel Alejandro Rangel, un dels més grans virtuosos de maraques veneçolanes de l'actualitat, ens introdueix en aquest instrument i ens parla dels diferents tipus de maraques que podem trobar al seu país, les característiques principals i també de com estan fetes. Més endavant, la Cristina Alís Raurich dedica els seus "Sons llunyans" a Ars Musicae, un conjunt pioner de música antiga creat a Barcelona l'any 1935.
El guitarrista d'Aracena José Luis Pastor ens presenta el seu projecte Vade Mecum. A Millennium of Guitars, que va oferir fa unes setmanes en concert al festival Tiana Antica. Més endavant, Manuel Alejandro Rangel, reconegut intèrpret de maraques veneçolanes, ens parla en un reportatge de la presència de les maraques arreu del món. I, finalment, Jaume Ayats, "El manxaire", ens descobreix, a través de diversos testimonis documentals, l'existència de diverses dones manxaires al llarg de la història.
Dediquem bona part del programa a la 13a Trobada de Trompistes a Catalunya, celebrada a l'ESMUC i al Museu de la Música de Barcelona, entre els dies 26 i 28 d'abril. Sentim, per aquest ordre, entrevistes a Judit Rovira (presidenta de l'Associació Catalana de Trompistes), Toni Romera (Romera Brass), Carles Chordà (solista de trompa de l'Orquestra del Liceu), Cristina Cortès (estudiant), Pepe Reche (trompista i divulgador musical) i Juan Manuel Gómez (solista de trompa de l'OBC). I en els minuts finals, Pep Borràs ens parla de la tasca de recerca i investigació que du a terme sobre els instruments musicals al costat de Pau Orriols, el constructor de Vilanova i la Geltrú.
En aquest programa ens fixem en una figura polifacètica com va ser la de l'orguener i organista Josep Maria Arrizabalaga. El seu llegat es troba dipositat al Museu de la Música de Barcelona. En parlem amb l'orguener Óscar Laguna i amb Marisa Ruiz Magaldi, cap de Col·leccions i Documentació del Museu. I en la part final, el pianer Jaume Barmona i el lutier David Bagué ens parlen d'un piano de manubri que va tornar a sonar per Sant Jordi a la vila de Gràcia. Foto: Sara Guasteví / Museu de la Música de Barcelona.