La Corrala és una coral femenina performativa de creació recent, impulsada per la cantant i multiinstrumentista Estela Julia. Són vint cantants, totes graduades o estudiants de cant jazz en escoles superiors, unides en un projecte que passa, sobretot, pel folklore de la península Ibèrica, i que incorpora també alguna peça del llegat tradicional d'altres parts del món, com ara l'Europa oriental. La Corrala té programat un concert aquest dissabte, al Museu Europeu d'Art Modern (MEAM) i hem parlat amb la seva directora i impulsora, Estela Julia per conèixer la gènesi del projecte i l'elecció de l'equipament museístic barceloní per actuar-hi.
El tenor Àlex Vicens, que en anteriors ocasions ens ha presentat els seus projectes sobretot operístics tant al nostre país com a l'estranger, està establert des de fa una temporada a la Pobla de Lillet, i serà precisament a la comarca del Berguedà on oferirà el seu pròxim concert. Serà aquest mateix diumenge, a dos quarts de set del vespre, a l'església de Sant Pere de Berga, en un concert en què l'acompanyarà a l'orgue Lorién Santana, a benefici del projecte d'atenció infantil a l'Hospital Sant Joan de Déu a Togo de Mans Unides, però que també serà un homenatge a l'organista Joan Casals, desaparegut fa poques setmanes. El mateix Vicens explica la gènesi d'aquest concert nadalenc.
Barcelona torna a acollir aquesta setmana, a partir de demà i fins diumenge, 14 de desembre, el festival OYOFE, una trobada anual de danses urbanes africanes que a més de mostrar els secrets i la riquesa dels balls, és reflex de les cultures sonores d'un continent tan gran com, encara, poc conegut. El festival, organitzat per Oulouy (nom artístic del ballarí Yao Dapre Nicol), reunirà més de 35 artistes internacionals i una vintena de professors per desplegar l'energia i l'herència cultural continguda en uns balls que cada any atrauen públic i participants de tot el món. Ens n'ha donat tots els detalls el mateix Oulouy, l'organitzador.
Demà, divendres i diumenge, la pianista ucraïnesa Anna Fedorova torna a Catalunya per actuar dins la temporada de la Franz Schubert Filharmonia, en què ja va debutar l'any passat. En aquest cas, els concerts tindran lloc a Tarragona, Lleida i el Palau de la Música Catalana i l'orquestra estarà dirigida pel noruec Rune Bergman. El programa del concert està format per la Cinquena simfonia de Jean Sibelius i, abans, l'obra que va portar Fedorova a la fama, el Concert per a piano núm. 2, op. 18, de Rakhmàninov. N'hem parlat amb ella mateixa.
La setmana que ve el Sunset Jazz Club de Girona torna a acollir el seu cicle de piano sol, el "Pianofortissimo", una iniciativa que celebrarà la tercera edició, i que reuneix pianistes propers i internacionals, i que els situa davant d'un piano Steinway de gran cua perquè puguin desplegar tot el seu talent i possibilitats creatives. Després de dues edicions exitoses, ara el festival es consolida per omplir el Sunset entre el dimarts 16 i el dissabte 21, amb pianistes com Albert Sanz, Roberto Tarenzi o Biel Harper (a la foto). N'hem parlat amb Alix Levy, director artístic del "Pianofortissimo".
Un any més, el Palau de la Música Catalana ha presentat per a aquestes dates el cicle "Nadal al Palau", que enguany consta de 28 concerts per a tots els públics, amb títols tan emblemàtics com "El Messies" de Händel, "Les quatre estacions" de Vivaldi, "El trencanous" de Txaikovski o l'"Oratori de Nadal" de Bach, a més del Concert de Sant Esteve i les habituals seleccions de valsos i danses per al Concert d'Any Nou. Tot plegat, s'allargarà fins a l'11 de gener i cal afegir-hi els passis dels espectacles familiars habituals, si bé els programadors sempre expliquen que tots els concerts d'aquestes dates són especialment aptes per anar-hi en família. Així ho han explicat en roda de premsa el president de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, Joaquim Uriach, el director general del Palau, Joan Oller i també el compositor i director d'orquestra Salvador Brotons.
Ovella negra és el nom d'un projecte que combina la dansa i la música tradicional de les Illes amb el jazz, amb una vocació de trencar motllos i amb un trio com a base sonora. El projecte ja té un primer disc, i això ens porta a recollir unes impressions del músic Joan Frontera Luna, pianista i responsable dels arranjaments dels tretze temes que conformen l'àlbum, titulat "Va de mescles!". L'embrió del projecte l'hem de buscar en un treball de final de carrera en l'àmbit del jazz, una iniciativa que Joan Frontera Luna (que coneix també, i molt de prop, el món del folklore) va voler portar més enllà. Ell mateix ens n'ha donat els detalls.
Aquest diumenge, a les 8 del vespre, la sala de cambra de l'Auditori de Girona acollirà l'estrena de l'espectacle "Bach-Dostoievski-Messiaen", a càrrec de l'actor Lluís Homar i el duet de pianos Brugalla & Stambolov. La funció prendrà la forma d'un acte sacramental contemporani que enllaça paraula i música per abordar el conflicte entre llibertat i autoritat a partir del capítol "El Gran Inquisidor" d'"Els germans Karamàzov" de Dostoievski. N'hem parlat amb el pianista Emili Brugalla (a la foto).
Entre l'enorme producció sonora relativa al món del flamenc actual, avui ens aturem en una proposta ben curiosa: la de Noriko Martín, una artista que treballa aquest gènere d'arrel des de la perspectiva i la llengua japoneses. La cantant, resident a Madrid des fa més d'una dècada, ara ens porta la seva primera carta de presentació discogràfica, un àlbum titulat "Más allá de las llamas". Ella mateixa ens l'ha presentat.
Aquest vespre, a dos quarts de nou, a l'església de Sant Ramon de Penyafort de la Rambla Catalunya de Barcelona, el Cor de Noies de l'Orfeó Català celebrarà el 25è aniversari. Serà al mateix lloc i en la mateixa data en què va dur a terme el seu primer concert, i la primera peça que hi sonarà serà també la mateixa: "In monte Oliveti", de Gianbattista Martini. Al capdavant de la formació s'hi situarà Montserrat Meneses, que en va assumir la direcció titular a començaments del curs passat després d'una llarga trajectòria de treball amb veus femenines. Hem parlat d'aquest concert amb ella mateixa.
El setembre de l'any passat, la sisena edició del festival Contratemps va arrencar amb un concert titulat "Les altres estacions de Vivaldi" que ara ha adoptat forma de disc, amb el mateix títol. Aquella producció es va presentar en diversos escenaris i es va enregistrar a l'Auditori de Terrassa. El contingut musical és el mateix: una hora de selecció de moviments originals de "Les quatre estacions" i d'altres peces, totes amb una instrumentació tan rica com inusual, en la versió de l'Ensemble Contratemps. N'hem parlat amb Jorge Juan Morata, un dels dos directors artístics de l'ensemble.
La faceta de cantautora de Tona Gafarot (a la foto) ja fa temps que la coneixem, i avui tornem a aquest terreny perquè la músic gironina ens presenta un nou disc de títol explícit, "Dol". Tal com es pot intuir, i ens ho confirma la cantant i compositora, el motor d'aquest treball és l'estat emocional provocat per una situació de ruptura o pèrdua, i es tracta del seu disc més personal. N'hem parlat amb ella mateixa.
Enguany el concert de Nadal de la Fundació Salvat, que se celebrarà aquest dimarts, serà també el concert de presentació dels beneficiaris de la Beca Salvat de Música Barroca: la soprano Mariana Rodrigues, la mezzosoprano Jana Corominas, el tenor Itamar Hildesheim i el baríton Lluís Arratia. Aquesta és l'onzena edició d'una convocatòria que enguany canvia de nom per reflectir la diversitat del repertori barroc europeu, reforçar-ne la projecció internacional i consolidar-ne el model d'èxit. N'han parlat en roda de premsa Llucià Homs, director de la Fundació Salvat, Mercedes Conde Pons, directora artística adjunta del Palau de la Música Catalana, i Joan Oller, director general del Palau de la Música Catalana (a la foto, d'esquerra a dreta).
La visita de l'acordionista belga Anne Niepold a Barcelona fa que avui ens fixem en aquesta artista que fa anys que crida l'atenció de programadors i interessats en l'enorme univers de la "world music", del jazz, i de totes les combinacions que en poden resultar. Avui divendres, després d'haver ofert una classe magistral a l'ESMUC dirigida als alumnes d'acordió diatònic, Anne Niepold farà una actuació al Centre Artesà Tradicionàrius, emmarcada al cicle "TRAD de Tardor" de l'equipament situat al barri barceloní de Gràcia. Amb algunes impressions que hem recollit de l'acordionista, ens atansem al seu univers sonor i creatiu. El que oferirà aquest vespre al CAT és un repertori a solo, una faceta que ja havia desenvolupat tant als escenaris, com materialitzat al disc "Terrain Vague", publicat el 2011. N'hem parlat amb ella mateixa.
Enguany se celebra el centenari del naixement del director de cors i pedagog Lluís Virgili (a la foto), director de l'Orfeó Lleidatà del 1953 al 1991. La iniciativa de commemorar-ne el centenari va partir d'un grup motor format per les principals entitats culturals i institucions de les Terres de Lleida, que han organitzat un programa d'actes que s'ha estès durant tot l'any 2025 i culminarà demà amb un concert que tindrà lloc d a l'Auditori Enric Granados de Lleida. Amb el títol "Una veu, mil colors", hi participaran 20 corals i prop de 500 cantaires acompanyats per l'Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida. N'hem parlat amb l'actual director de la Fundació Orfeó Lleidatà, Xavier Quinquillà.
Des de dilluns està en marxa la Setmana de Jazz de Barcelona, una proposta que va néixer el maig del 1980 de la mà del Taller de Músics, durant el primer curs que impartia el centre docent situat al barri del Raval de la ciutat. D'aquesta manera, a la sala Taller 24 es recupera ara aquesta iniciativa musical, més de quaranta anys després de la seva primera edició celebrada a les Drassanes. Fent una mica d'història, a aquella primera edició la van seguir unes quantes més fins al 1990, que van ocupar espais i sales (moltes ja desaparegudes) com Zeleste, La Cova del Drac, Els Quatre Gats o el recinte on actualment s'ubiquen els cinemes Verdi. La Mostra de Jazz Europeu va ser un pas més en aquesta vocació de reunir una selecció del millor del jazz a la ciutat durant uns dies. N'hem parlat amb Lluís Cabrera, fundador del Taller de Músics.
Dissabte d'aquesta setmana, la catedral de Tortosa acollirà un concert de l'Orfeó Universitari de València i l'Orquestra de Cambra de Tortosa, amb els solistes Cecília Aymí, Marina Rodríguez-Cusí i Ferran Albrich, emmarcat dins de la programació del Proto-fest, en què s'interpretaran obres de Valero Moreno Polo i Francesc Morera i Cots, mestres de capella de les catedrals de Tortosa i València, respectivament. Una d'aquestes peces de Moreno Polo s'ha recuperat de l'arxiu de la seu tortosina i no s'ha tornat a interpretar d'ençà de la seva època. Serà, doncs, una estrena en temps moderns. N'hem parlat amb David Mathéu, codirector del Proto-fest i intèrpret de viola.
Casa Amèrica ha convidat aquesta setmana el grup Xiripa Combo, que oferirà un concert aquest divendres a la seu barcelonina de l'entitat. Es tracta d'un projecte relativament jove, de poc més de tres anys, amb cinc músics d'origen peruà establerts i reunits a Barcelona. Són Giacomo Novella, trombonista; Juan Pablo Egúsquiza, contrabaix; Miguel Gistau, guitarra; Luis "Chuli" Miranda, bateria, i Carlos Santos, saxo alt. N'hem parlat amb el saxofonista del grup.