Nit d'homenatge

El 33 recorda Carmen Amaya

Un especial "Sala 33" emet la pel·lícula "Los Tarantos" i, a continuació, el programa "Flamenc-o" destaca la importància que va tenir Carmen Amaya en la renovació del gènere.

Amb motiu del centenari del naixement (el 2 de novembre de 1913) de la genial artista flamenca catalana i dels 50 de la seva mort (19 de novembre de 1963), el 33 emet, aquest diumenge, 17 de novembre la pel·lícula "Los Tarantos" en un especial "Sala 33" i el capítol del programa "Flamenc-o" que destaca la importància de Carmen Amaya en la renovació del ball flamenc.
 
"Los Tarantos", a "Sala 33" (22.15)
 
"Los Tarantos" és una de les pel·lícules més importants de la filmografia de Francesc Rovira Beleta (1912-1999) i un títol fonamental del cinema català. Estrenada el 1963, va arribar a la final de l'Oscar de parla no anglesa, l'any 1964. El director barceloní es va plantejar una versió de "West Side story" (R. Wise, J. Robbins, 1963) ambientada al barri gitano del Somorrostro -ara desaparegut-, i a partir de l'obra "Historia de los Tarantos", d'Alfredo Mañas.
 
Els cinquanta anys de l'estrena de "Los Tarantos" coincideixen amb dues efemèrides igualment assenyalades: els cent anys del naixement de Carmen Amaya i els cinquanta de la seva mort. La mítica "bailaora" és una de les protagonistes de "Los Tarantos" i amb la participació en aquesta pel·lícula va consolidar la seva presència cinematogràfica. Malauradament, Amaya va morir unes setmanes abans de l'estrena del film i no el va arribar a veure mai, però la seva interpretació i les escenes en què demostra el seu art de primera figura del ball flamenc són inesborrables.
 
Carmen Amaya, en el paper d'Angustias, "la Taranta", domina la pel·lícula, però al seu costat també destaquen la parella jove, interpretada per Daniel Martín i la 'bailaora' Sara Lezana; l'actriu Margarita Lozano; Peret, en una breu aparició en el paper d'un guitarrista; i el ballarí Antonio Gades, en una seqüència icònica, en què balla de nit a la Rambla de Barcelona.  

"Flamenc-o" (23.55) 

Seguidament, el 33 emet el capítol del programa "Flamenc-o" centrat en el ball, en què es destaca la importància que va tenir Carmen Amaya en la renovació del gènere.  Precisament el ball ha tingut a Catalunya una evolució essencial a causa del flamenc. El programa tracta de l'escola bolera fins a la revolució de Carmen Amaya, passant per la renovació del ball masculí de Vicente Escudero i el paper de "bailaoras" com La Chana o La Tolea. Aquest afany innovador ha fet que el ball flamenc a Catalunya hagi sabut trencar el tòpic del "tablao". Hi intervenen el "cantaor" Juan el de la Vara, les "bailaoras" La Chana, Rosita Segovia,  La Tani, La Tolea i el periodista Lluís Permanyer.
Anar al contingut