Els llibres, a través de la xarxa
Els llibres i la xarxa no només no són enemics, sinó que es poden convertir en dos grans aliats. Un bon exemple és Gènius, pensada per als més joves, que recull tot el catàleg de les biblioteques de la Diputació de Barcelona
Un bon exemple és Gènius, pensada per als més joves, que recull tot el catàleg de les biblioteques de la Diputació de Barcelona. Gènius va néixer el juny del 2012 per substituir la Biblioteca Virtual "Chilias", creada l'any 1998.
Es poden fer recerques per localitzar en quina biblioteca trobarem un llibre, a través del títol, l'autor, el tema o, fins i tot, alguna paraula relacionada. Impossible no trobar el que busquem! La web també te seccions com ara "Set-ciències", amb un munt de recursos informàtics, com ara guies, reportatges, fons especials, bases de dades..., "En acció", amb propostes de jocs, o recomanacions de llibres, còmics, música i cinema.
I un altre exemple de la col·laboració entre la lectura i internet el tenim en el primer concurs de creació de "booktrailers" adreçat als joves de 14 a 18 anys, convocat pel Departament de Cultura a través del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya.
Es tracta de crear un equip de dos a quatre components per fer un petit vídeo publicitari, d'un màxim de 90 segons de durada, sobre el seu llibre favorit. Es pot fer amb qualsevol tècnica audiovisual, ja sigui un rodatge amb actors o una animació. Un jurat triarà els millors vídeos i el públic podrà votar el més popular. El termini acaba el 12 de novembre. A la web hi ha tota la informació sobre les bases, el formulari d'inscripció i exemples de booktrailers.
Els vídeos es poden gravar amb qualsevol equip, sigui una càmera o un mòbil. En aquest vídeo, els aspirants podran trobar també totes les pistes per animar-se a concursar. I en aquest altre enllaç al Taller de Vídeo de Mestresclass hi trobaran consells per fer un bon "booktrailer".
Un "booktrailer" és un petit vídeo publicitari que presenta un llibre de manera que capti l'interès del lector. És una manera directa que els lectors tinguin informació dels llibres que han de llegir. Pot ser amb actors i rodatge, amb videoanimacions i amb qualsevol altra tècnica audiovisual, però el més important és que sigui curt, impactant i de qualitat. A bookmovies.tv se'n poden veure molts, com a exemple.
El jurat valorarà els booktrailers més impactants, a més de les seves qualitats artístiques, creativitat, guió i factura tècnica. Els membres del jurat són dotze professionals especialitzats en literatura, edició, arts escèniques, cinema, vídeo, internet i màrqueting.
Es concediran premis al millor booktrailer, al millor guió, al booktrailer més creatiu i també al més votat a YouTube i Vimeo, que s'endurà el Premi del Públic. Cada categoria distingirà també 2 finalistes. Els guanyadors es podran endur entrades per la Filmoteca de Catalunya, lectors d'"e-books" i visites al diari "Ara". Els primers 100 inscrits guanyaran un lot de llibres. L'entrega de premis es farà el 29 de novembre a la Filmoteca de Catalunya.
El concurs de booktrailers té el suport del Gremi de Llibreters de Catalunya i la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya, el diari "Ara" i el Gremi d'Editors de Catalunya. També hi col·laboren 14 editorials: Alfaguara, Ediciones B, Bambú Lector, Bromera, Cruïlla, Destino, Edebé, Everest, Fanbooks, La Galera, Macmillan, Maeva, Montena i Tomboktu. Per la seva banda, Clack, Webbambu i Spread són "partners" del concurs.