Accident de tren mortal a Sant Boi: l'informe d'FGC apunta un error humà entre les causes

Els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya neguen cap incidència en el manteniment del tram afectat i la investigació interna conclou que el conductor no va respondre al senyal que l'obligava a desviar-se de la via principal
Redacció
4 min

L'informe intern de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) sobre l'accident de Sant Boi de Llobregat del 16 de maig, que va costar la vida a un maquinista, constata diverses anomalies, tant l'excés de velocitat del comboi que va bolcar com que el conductor que va sobreviure hauria omès alguns senyals.

El sinistre va passar quan un tren de passatgers que havia sortit de l'estació en direcció a Martorell es va trobar a la via el comboi de mercaderies bolcat. Aquest tren, que s'havia de desviar abans d'entrar a l'estació de Sant Boi, no ho va fer i va acabar bolcant i envaint el carril contrari.

La topada mortal va passada entre les parades de Molí Nou i Sant Boi.

L'anàlisi tècnica interna descarta que el tren de mercaderies portés més pes del permès i també nega el mal estat del punt quilomètric on hi va haver l'accident, en contra del que van denunciar alguns sindicats de maquinistes.

Ho ha afirmat al Parlament el director general de Ferrocarrils, Pere Calvet:

En aquest tram, tots els paràmetres que hi havia i totes les revisions que s'havien fet complien tant amb els terminis com amb la qualitat geomètrica de la via.

No consta en els registres ni al centre de control que s'haguessin produït avisos en aquest tram. Sí que consta, des del mes de gener, que s'havien produït dos avisos a l'altra línia, a la via 1, i sí que n'hi havia 2 més cap a la zona de Sant Boi, però en el tram, que és bastant gran, entre Molí Nou i on queda estacionat el tren després de l'accident, no hi ha cap tipus de registre.

Tant Calvet com Marta Subirana han volgut destacar que el conductor del tren de passatgers, que va morir en el sinistre, va evitar un mal major reduint la velocitat del comboi, de 60 a 30 km per hora, quan va veure l'obstacle a la seva trajectòria.

El tren de mercaderies accident a Sant Boi al maig, durant les tasques de retirada
El tren de mercaderies accidentat a Sant Boi al maig, durant les tasques de retirada (ACN / Gemma Sánchez)


Primera anomalia, excés de velocitat

Segons l'informe, el tren de mercaderies anava a 43,5 km/h en un tram que estava limitat a 30 perquè s'hi feien tasques de manteniment. FGC diu que són operacions habituals de la grava de les travesses que es fan cada cert temps durant tot l'any.


Segona anomalia, no respondre a la balisa ni a la frenada d'emergència

Una altra errada és que, segons la caixa negra, el maquinista no va reaccionar davant la balisa lluminosa situada a uns 400 metres de l'estació de Sant Boi, tot i que està obligat a fer-ho.

Aquest senyal recorda al conductor que ha d'entrar per una via que no és la principal, i ell ha de prémer un botó per transmetre que ha vist el senyal. Per causes que no se saben, aquell dia el conductor no va respondre al senyal.

Davant aquesta omissió, el tren va fer una frenada d'emergència i això va causar que el segon vagó descarrilés, segons recull el document.

Ara bé, el maquinista va reprendre la marxa fins a trobar, pocs metres més endavant, un punt d'escapament per desviar-se de la via principal. És en aquell punt on el vagó descarrilat va bolcar i el tren va quedar immobilitzat del tot.

Segons els responsables de Ferrocarrils, "no consta" cap trucada al Centre de Control després d'aquesta frenada automàtica.

El tren de passatgers no pot evitar l'impacte

Al cap d'uns segons, va sortir de l'estació de Sant Boi el tren de passatgers. Amb la poca visibilitat de la corba de sortida, no va veure el comboi accidentat fins que ja el tenia a pocs metres i, tot i que va reduir de cop la velocitat, no va poder evitar l'impacte.

El xoc va causar la mort del conductor del tren de l'empresa pública i va deixar ferits una vuitantena de passatgers.


Com s'ha elaborat l'informe d'FGC

L'informe, que s'ha lliurat al jutge que investiga el cas, s'ha elaborat a partir de la revisió de les caixes negres i les càmeres dels dos trens, de l'estació de Sant Boi i també dels registres del Centre de Control de Trànsit de Ferrocarrils.

És un document que no inclou cap testimoni, ni tampoc la versió del maquinista.

Les causes de l'accident les acabarà de determinar la justícia, en el procés obert al jutjat d'instrucció número 5 de Sant Boi.

Avui és notícia

Més sobre Transport públic

Mostra-ho tot