Captura de pantalla del missatge d'estafa que suplanta DHL (Mossos d'Esquadra)

Alerten de l'estafa d'un missatge fals de DHL per una entrega pendent

Els Mossos avisen que tornen aquests tipus de missatges, que serveixen als estafadors per robar les dades bancàries dels usuaris
3 min

Els Mossos d'Esquadra alerten, al seu compte d'X, que s'ha tornat a detectar l'estafa a través d'un SMS en què els usuaris reben un missatge fals d'una empresa de paqueteria, en aquest cas DHL, alertant-los d'una entrega pendent. El comunicat va acompanyat d'un enllaç que no s'ha de clicar mai perquè permet als estafadors robar les dades bancàries dels usuaris.

Es tracta d'un tipus d'estafa massiva recurrent que fa anys que es detecta, amb missatges que suplanten des de Correus empreses de missatgeria privades, com Seur o FedEx.

No s'ha de respondre ni clicar cap enllaç ni fer cap pagament

Sempre s'ha de desconfiar d'aquesta mena de missatges, segons els Mossos, que recorden que cap empresa envia missatges de text, com SMS, amb sol·licituds de pagament o de dades personals dels clients. Per això, davant aquest tipus de missatges, recomanen:

No respondre, no clicar cap enllaç ni descarregar cap arxiu i no fer cap pagament.

► Desconfiar de missatges de text d'usuaris desconeguts o que no s'han sol·licitat i eliminar-los directament. Es pot fer una captura de pantalla abans d'eliminar-lo si creiem que hem estat víctimes d'una estafa, per poder-ho denunciar.

► Si realment s'ha contractat algun servei amb la suposada empresa que t'envia el missatge, se n'ha de comprovar la veracitat fent la consulta directament a la companyia, però mai clicant l'enllaç de l'SMS o trucant al número que hi aparegui, si n'hi ha, sinó buscant el telèfon de contacte per una via segura --per exemple, escrivint directament l'adreça URL de l'empresa al navegador, vigilant sempre de no entrar en una pàgina web falsa--.

► No facilitar mai les dades personals --número de telèfon, nom, cognoms, adreça o correu electrònic-- a qualsevol pàgina. Informar-se sempre prèviament i llegir els textos legals de la pàgina per descartar un possible mal ús de les dades.

► Si s'ha fet cap pagament o hi ha dubtes d'haver estat estafat, cal adreçar-se a la comissaria més propera o trucar al 112.

► Tenir sempre actualitzat el sistema operatiu i l'antivirus --si s'escau-- del nostre dispositiu. En el cas de l'antivirus, a més, cal comprovar que estigui actiu.

► No accedir a cap servei en línia que requereixi intercanvi d'informació privada o fer tràmits bancaris des de dispositius públics o que estiguin connectats a xarxes wifi públiques.

Compte també amb un fals missatge sobre la devolució de la renda

Aquest intent de phishing s'ha sumat, aquests dies, a una altra estafa per SMS en la qual s'intenta suplantar l'Agència Tributària, coincidint amb la campanya de la renda. El missatge assegura que s'ha donat ordre de pagament per cobrar la devolució de la renda i s'ofereix un enllaç per consultar-ne els detalls.

L'enllaç d'aquesta estafa redirigeix l'usuari a un lloc web que simula el portal de l'Agència Tributària espanyola on es demana verificar les dades i facilitar un número de targeta de crèdit on efectuar el pagament. Els ciberdelinqüents aconsegueixen així les dades bancàries per robar els diners que hi hagi a la targeta.

Una altra ciberestafa recurrent que ha tornat aquest mes de juny és el fals whatsapp del fill amb problemes que demana diners als pares.


L'abril passat, la Guàrdia Civil va detenir 100 persones d'un grup criminal que havia estafat 238 víctimes amb aquest sistema, a qui els havia robat fins a 900.000 euros. Al gener, la Policia Nacional va detenir 59 persones que havien estafat gairebé 500.000 euros a desenes de famílies amb aquest sistema.

També els Mossos van desarticular, al novembre, un grup criminal a Barcelona i Girona que havia estafat 60.000 euros amb el fals whatsapp del fill.

Avui és notícia

Més sobre Ciberdelicte

Mostra-ho tot