Brussel·les multa amb 329 milions d'euros Glovo i Delivery Hero per comportar-se com un càrtel
La Comissió Europea ha multat amb 329 milions d'euros Glovo i la seva companyia matriu, l'alemanya Delivery Hero, per pràctiques en contra de la competència. Segons Brussel·les, les dues plataformes de repartiment a domicili van comportar-se com un càrtel entre el juliol del 2018 i el juliol del 2022, i van compartir informació sensible sobre el negoci. Ho ha anunciat aquest dilluns al migdia la comissària de la competència i vicepresidenta de la Comissió Europea, Teresa Ribera.
Càrtel entre el 2018 i el 2022
El juliol del 2018, Delivery Hero va adquirir una participació minoritària de Glovo, que va anar ampliant fins al juliol del 2022, quan va passar a ser-ne la propietària. En aquest període, en què tècnicament no formaven un únic grup, van arribar a l'acord de no "fitxar" empleats de l'altra companyia, intercanviar informació com ara estratègies comercials, preus, costos i característiques del producte, o bé repartir-se geogràficament el mercat i evitar trepitjar-se.
La Comissió Europea insisteix que adquirir accions d'un competidor no és il·legal, però que en aquest cas va propiciar "contactes anticompetitius" per part de les dues empreses "a molts nivells". En concret, serien 105 milions d'euros de multa per a Glovo i 223 milions per a Delivery Hero (ara, propietària de Glovo). Segons la Comissió, les dues empreses han admès les al·legacions i han acceptat arribar a un acord per tancar el cas.
És la primera multa per un cas que involucra un càrtel en el mercat laboral i també per les pràctiques contra la competència quan una empresa ha adquirit una participació minoritària per una altra.
Una denúncia anònima
La investigació de la Comissió ve de llarg. Entre el juny del 2022 i el novembre del 2023, es van fer inspeccions sense avisar a les oficines de les dues empreses, en una investigació d'ofici després d'un "monitoratge" del mercat. Aquest monitoratge va arribar després d'una denúncia anònima a l'autoritat de la competència espanyola, la CNMC.
Brussel·les ho emmarca en un esforç per "aconseguir llibertat d'elecció i preus raonables" per als consumidors europeus.
