Ciberestafes 2025: fraus més sofisticats, amb codis QR i intel·ligència artificial
L'Agència de Ciberseguretat de Catalunya invertirà dos milions d'euros en un pla de prevenció dels atacs i estafes digitals aquest 2025
Un informe de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya calcula que el darrer any hi ha hagut una ciberestafa cada sis minuts, una xifra que l'organisme adverteix que creixerà encara més aquest 2025, i a més es tornaran més sofisticades i incorporaran l'ús de la intel·ligència artificial.
La directora de l'organisme, Laura Caballero, adverteix que "parlem de milions d'estafes i atacs", i afirma que "ningú se'n salva", perquè "és impossible aconseguir un risc zero".
"Hi ha dos tipus d'empreses: les que ja han patit un ciberatac i les que el patiran."
Els darrers anys els problemes de ciberseguretat a les empreses han augmentat de forma alarmant any rere any. El 2022 hi va haver 1.751 fuites de dades personals. El 2023 en van ser més de dues mil i l'any passat, amb dades fins al mes d'octubre, ja n'eren quasi 2.400.
Els robatoris massius de dades personals en atacs a grans empreses, com el Banc Santander, la DGT o Ticketmaster el 2024, i la venda d'aquestes dades a la internet fosca, han deixat exposats tant ciutadans com empreses.
Aquest segrest de dades es coneix com a "ransomware", i consisteix a instal·lar un programari maliciós que bloqueja l'accés als fitxers. Les previsions apunten que aquesta continuarà sent la principal amenaça per les empreses, a qui s'amenaça amb publicar les dades si no es paga un rescat. Aquest tipus de cibercrims s'han més que doblat a tot el món en només 2 anys, passant dels 2.455 casos el 2022, als més de 5.700 l'any passat.
També els conflictes geopolítics com les guerres d'Ucraïna i de Gaza, segons preveuen des de l'Agència de Ciberseguretat, provocaran atacs més destructius.
Dos milions d'euros per la prevenció
Per frenar l'impacte de les accions dels delinqüents informàtics, l'Agència posarà en marxa un pla de prevenció que preveu una inversió de dos milions d'euros, la més important feta fins ara en aquest àmbit.
L'objectiu és capacitar la ciutadania perquè pugui "prevenir, detectar i reaccionar davant un ciberatac o una estafa digital". El pla inclourà xerrades, assistència tècnica i campanyes específiques dirigides als joves a través de les xarxes socials. També hi haurà comunicació directa amb la gent gran per via de correu postal.
"Hem d'aconseguir que persones i empreses estiguin prou preparades perquè, en cas que passi, aquest ciberatac afecti el mínim possible i siguem capaços de recuperar-los el més ràpid possible."
El perill dels codis QR
L'Agència de Ciberseguretat de Catalunya considera que una de les estafes que aniran més en augment aquest 2025 seran les que es fan a través de codis QR, i que utilitzen intel·ligència artificial.
Un exemple d'això va ser una estafa en què els ciberdelinqüents posaven multes falses de trànsit que s'havien de pagar a través d'un codi QR. Caballero assegura que no n'hi ha prou a desconfiar: "Hem de sospitar de potencials QRs que ens puguin oferir o que puguin estar publicats o que puguem veure al carrer".
També és important "tenir els dispositius prou actualitzats perquè en cas que aquest QR pugui ser maliciós, puguem bloquejar i evitar que el nostre dispositiu s'infecti".
Consells de prevenció:
- Desconfiar d'enllaços i codis QR que ens arribin o trobem pel carrer
- No donar mai contrasenyes, credencials ni dades personals
- Si rebem una comunicació del nostre banc, contrastar-la per via presencial o telefònica directament amb la nostra entitat.
- ARXIVAT A:
- SeguretatCiberdelicte