Educació actualitzarà la llista de centres d'alta complexitat i revisarà les ràtios
A Catalunya hi ha més de 700 centres que estan en entorns socials desafavorits i es consideren d'alta o molt alta complexitat. Són escoles i instituts amb un alt percentatge d'alumnes amb necessitats educatives especials, o en situació de vulnerabilitat social o econòmica. Per reforçar aquests centres, el Departament d'Educació estudia atorgar-los més finançament, augmentar-ne la plantilla i millorar els incentius per al professorat.
Abans, però, vol revisar quants d'aquests centres han de ser catalogats d'alta complexitat, un procés que es fa analitzant tot un seguit de dades econòmiques i socials de les famílies. Segons ha explicat la consellera d'Educació, Esther Niubó, en una entrevista a l'ACN, el departament confia a tenir enllestida el 2026 la llista que ha d'actualitzar l'actual, del 2021.
Això permetria ajustar el nombre d'alumnes per classe i reduir les ràtios. Niubó ha afirmat que s'han de "reforçar" i "tractar millor els que necessiten més suport".
A Catalunya els centres educatius es poden catalogar com a estàndards, d'alta complexitat o de màxima complexitat.
Descarta una sisena hora per a tothom
La consellera també ha parlat de la possibilitat de recuperar la sisena hora a l'escola pública, un tema que genera molta controvèrsia entre la comunitat educativa. Actualment, a Catalunya, els alumnes dels centres públics --excepte algunes escoles d'alta complexitat i instituts escola-- fan una hora menys al dia que els dels concertats.
L'anterior govern havia engegat un estudi per avaluar la idoneïtat de recuperar la jornada de sis hores diàries, però, a finals de juny, el departament va decidir aturar l'informe perquè va considerar que hi havia altres temes "més urgents".
Ara, Niubó ha descartat que s'apliqui la sisena hora de manera global i ha defensat "mesures més quirúrgiques" que contribueixin a millorar la qualitat i l'equitat del sistema. Creu que aplicar una sisena hora "perquè sí" no té per què traduir-se automàticament en l'assoliment dels objectius marcats.
"En un centre que no té problemes, una hora més no tindrà cap impacte, i en un centre que no acaba de funcionar, primer hem de fer que funcioni perquè una hora més perquè sí tampoc farà que millori", ha afegit.