Els mestres demanen més implicació de les famílies i de l'administració per reduir l'agressivitat a les escoles

Uns 800 mestres i professors de tot Catalunya han omplert la plaça de Sant Jaume de Barcelona. Protesten per les últimes agressions que hi ha hagut contra docents per part d'alumnes o familiars d'alumnes. La convocatòria ha nascut a partir de l'últim cas, el que va passar a l'escola Eduard Marquina de Barcelona, on familiars d'un alumne van agredir físicament i verbalment l'equip directiu del centre. Els mestres reclamen més suport al Departament d'Educació i diuen que aquest no és un problema aïllat. El curs passat hi va haver almenys cinc casos com aquest i en l'actual se n'han notificat dos a la Conselleria d'Educació.
3 min

Els professors i mestres catalans han omplert aquest dimecres a la tarda la plaça Sant Jaume de Barcelona en una manifestació per reclamar solucions d'urgència per poder frenar les agressions de pares als professionals i, en general, la conflictivitat a les aules; unes agressions que han augmentat en els últims anys, com han explicat els sindicats, i que porten a viure amb extrema tensió la meitat del professorat, segons un estudi de CCOO.

Segons el mateix informe, una de cada tres baixes laborals del professorat està motivada per problemes de convivència escolar. Per tot plegat, els sindicats exigeixen aplicar amb urgència mesures per frenar aquesta situació. Entre d'altres, el secretari d'acció sindical de CCOO, Àngel Ametller, demana nous protocols d'actuació per poder intervenir de forma urgent i també un pla d'avaluació de la seguretat dels centres educatius. Els mestres reclamen també més suport al Departament d'Educació i asseguren que les agressions no són fets aïllats.

El curs passat hi va haver almenys cinc casos d'agressions i en l'actual se n'han notificat dos a la Conselleria. L'últim cas va passar a l'escola Eduard Marquina de Barcelona, on familiars d'un alumne van agredir físicament i verbalment l'equip directiu del centre.

Cal replantejar el funcionament familiar i escolar

L'escola ha canviat sensiblement en l'última dècada, amb l'educació obligatòria fins als 16 anys i la integració d'alumnes de procedència diversa. Els experts coincideixen que s'ha avançat molt, però que cal replantejar tant el funcionament familiar com l'escolar. Segons el sociòleg Salvador Cardús, no es tracta d'un problema de valors, sinó de mala organització en les planificacions horàries, en els temps de treball, en l'escassa flexibilitat que les famílies tenen per donar resposta a les dificultats familiars, un fill que està malalt o una tutoria a l'escola. "Una societat complexa com la nostra necessita molta més flexibilitat" , ha afegit Cardús.

En qualsevol cas, la millora de les relacions entre pares i escola és clau perquè els professors recuperin prestigi, però els experts també reclamen més formació dels mestres i professors perquè siguin capaços de gestionar tanta diversitat.

El conseller demana que no es faci alarmisme

El conseller d'Educació, Joan Manuel del Pozo, recorda que en el curs passat n'hi va haver cinc casos i que en el curs actual, tot i que no s'ha arribat encara al primer trimestre, n'hi ha hagut dos. Pel conseller, les dades demostren que no es tracta d'un problema generalitzat i si bé s'ha mostrat sensible als casos concrets, ha demanat que no se'n faci alarmisme.

Avui és notícia