Entra en vigor una nova normativa que regula els SMS Premium i en clarifica el cost
No més missatges trampa, si més no en el format actual. Una nova normativa regula els anomenats SMS Premium, els missatges de mòbil de tarifació especial. Aquests SMS serveixen per participar en concursos o descarregar-se continguts i sovint s'han relacionat amb estafes o amb alta a serveis sense que l'usuari volgués. Ara serà més senzill donar-se de baixa i el seu cost estarà més clar. A més, canvien de número i serà més fàcil identificar-los en funció del cost i del servei. I si amb això no n'hi ha prou, l'usuari podrà decidir deixar de pagar el servei i la companyia no li podrà tallar la línia telefònica.
3 min
Participar en sortejos a través del mòbil o descarregar-se un politò ja no hauria de signifcar una batalla amb les companyies telefòniques o empreses per donar-se de baixa d'un servei que ha quedat activat sense voler-ho. Una nova normativa, en vigor des del 27 de novembre, regula els anomenats SMS Premium i estableix uns preus i uns números en funció dels serveis.
La principal novetat és la numeració, que varia en funció del cost i del tipus de servei. Ara els SMS Premium tindran cinc xifres i començaran per:
La principal novetat és la numeració, que varia en funció del cost i del tipus de servei. Ara els SMS Premium tindran cinc xifres i començaran per:
- · 2: aquests números són per als missatges amb un cost d'1,20 euros o menys
- · 3: un preu d'entre 1,20 i 6 euros
- · 79: continguts de subscripció. El seu preu també pot arribar als sis euros.
- · 99: continguts per a adults. Es poden cobrar fins a sis euros per missatge
És a dir, si hem d'enviar un missatge a un número, amb aquesta taula sabrem què ens pot costar i què estem contractant. A més, només caldrà un missatge per sol·licitar un servei i quan es contracti els usuaris rebran un SMS on ha de quedar clar el preu i el contingut. En els casos dels serveis que costin més d'1,20 euros, els de subscripció i els de continguts per a adults, aquest missatge serà previ a la contractació del servei i no es podrà cobrar amb la tarifació especial.
Però el que realment interessa a molts usuaris és la resposta a la pregunta del milió: "Com em dono de baixa?". Ara només caldrà enviar un SMS amb la paraula "baixa" i automàticament la companyia hauria de deixar d'enviar missatges i cobrar el servei. En el cas que l'empresa no ho faci sempre es pot deixar de pagar el servei a la factura. Fins ara si es feia això la companyia telefònica podien tallar la línia, però la nova normativa especifica que les operadores hauran d'oferir una factura detallada i que l'usuari podrà renunciar a pagar els serveis de tarifació especial.
Finalment, pel que fa als concursos, les bases hauran d'estar dipositades davant de notari i cada vegada que el concursant emeti un vot necessitarà un missatge de confirmació. La normativa també regula les formes d'incloure publicitat en aquests missatges o els horaris depenent del públic a què estiguin dirigits, en un intent de protegir més els menors.
La FACUA demana més
L'organització de consumidors FACUA reconeix la millora de la nova normativa, però critica que hagi deixat alguns aspectes pendents. Així, lamenta que no s'obligui els serveis de subscripció a informar del nombre de missatges que es rebran mensualment, de manera que no se'n pot preveure el cost.
La FACUA també avisa els usuaris que, tot i que les empreses han d'informar del cost del missatge, la llei no estableix com ho han de fer i per tant ens podem trobar amb un preu ben petit al costat d'un telèfon ben gros. Finalment, lamenta que hi hagi serveis que vagin implícits en la contractació de la línia i que sigui l'usuari qui s'hagi de donar de baixa.