Espanya i el Marroc reprenen el projecte de doble túnel que connectarà Europa i Àfrica

Els governs d'Espanya i del Marroc han acordat la potenciació dels estudis per a la construcció de "l'enllaç fix" entre Europa i Àfrica, mitjançant un doble túnel ferroviari de 38,7 quilòmetres de longitud a través de l'Estret de Gibraltar, segons ha informat el Ministeri de Foment en un comunicat. D'aquesta manera, els dos països reprenen un antic projecte, que es va començar a discutir el 1980. La potenciació dels estudis, que comptarà amb un pressupost de 27 milions d'euros, finançat al 50 per cent per tots dos països, s'executarà entre el 2004 i 2006.
2 min
El doble túnel ferroviari previst tindria una longitud aproximada de 38,7 quilòmetres, 27,7 dels quals passarien sota el subsòl marí, a una profunditat d'uns 100 metres per sota d'aquest subsòl, és a dir, a una fondària total d'uns 400 metres. El projecte s'emmarca en el pla de treball per al trienni 2004-2006 aprovat el 2 de desembre a la reunió del comitè mixt hispano-marroquí, que va tenir lloc a la seu del ministeri de Foment a Madrid i on es va encarregar a les societats SECEGSA i SNED la seva posada en marxa. El pla de treball acordat té un cost global de 27 milions d'euros i cada societat en finançarà un 50 per cent. El finançament es distribuirà en els tres anys de vigència, de manera que, en 2004, es finançarà un 20,35 per cent, en 2005, un 50,31 per cent i, en 2006, un 29,34 per cent. El projecte està estructurat en 50 activitats repartides en diverses àrees. Abans de posar-se en marxa el projecte, es duran a terme estudis per aclarir problemes geològics i informes d'actualització general dels criteris de disseny i l'estimació de despeses. També es revisaran i s'actualitzaran les prediccions de trànsit d'usuaris i es desenvoluparan relacions amb projectes estrangers similars per intercanviar dades i experiències. Dins de les tasques prèvies ja executades, hi ha les zones d'inici de la gegantina obra a la riba dels dos continents. En concret, la galeria experimental de Tarifa, un túnel de 560 metres i 3,80 de diàmetre, situat a les envistes de la boca nord del futur túnel, i el pou de Malabata, que té una profunditat de 300 metres i està situat a prop de Tànger.

Avui és notícia