Entrevista d'Estela Busoms (ACN)

Josep Pont: 'No tots els vots han de tenir el mateix valor perquè cal eliminar desequilibris'

Josep Pont és alcalde de la localitat urgellenca de Bellpuig per Convergència i Unió des de fa 16 anys. A més, presideix la Diputació de Lleida des que va substituir Josep Grau quan aquest va ser nomenat conseller d'Agricultura pocs mesos després de les eleccions municipals del 1999. Assegura que està satisfet de la feina feta i treballa per continuar ocupant aquest càrrec després dels pròxims comicis tot i que ha hagut d'afrontar temes polèmics com les prescripcions en el cobrament de tributs per part de l'organisme de recaptació, un afer que continua en mans de la Sindicatura de Comptes.

Actualitzat
Es declara municipalista convençut del gran paper de les petites poblacions en la vertebració del territori i per això rebutja qualsevol iniciativa que suposi pèrdua de representació per aquests ajuntaments com, al seu entendre, la reforma dels consells comarcals o canvis en la llei electoral que equiparin el valor del vot d'un pallarès amb el d'un barceloní. 'És molt simplista pensar que tots els vots han de ser vàlids per igual perquè aplicar la política i governar vol dir eliminar desequilibris', assegura. El gran tema pendent i punta de llança de la Diputació és el traspàs del tren de la Pobla i de la línia de Manresa. Els mandats de Josep Pont com a alcalde de Bellpuig han estat bastant còmodes en el sentit que, excepte la primera legislatura, sempre ha governat amb majoria absoluta i sense grans conflictes. Després del 25 de maig creu que haurà revalidat la majoria tot i que la seva intenció és formar un govern de coalició amb altres grups. En aquesta legislatura, CiU ha governat sol 'perquè estratègies de partit han impedit al PSC o a ERC arribar a acords, però en anteriors mandats hem governat amb tothom, menys amb el Partit Popular, amb qui les nostres condicions no coincideixen mai'. Com a grans projectes d'aquesta legislatura destaca la recuperació de l'antic teatre Goya, ara teatre Armengol per decisió popular, i l'inici de l'habilitació de dos parcs molt propers a la ciutat amb voluntat que serveixin per a fer pedagogia mediambiental i demostracions d'energies renovables. També cita com a projectes pendents la circumval·lació de 5 quilòmetres que doni la volta a la població, la canalització del riu Corb 'per a integrar-lo a Bellpuig en comptes de donar-li l'esquena' i acabar d'arreglar el casal d'entitats. 'També serà molt important aquests propers 4 anys continuar promovent la construcció d'habitatge social i de lloguer per a joves, tenint en compte que cada dia vénen a Bellpuig 500 persones de fora a treballar', explica. Pel què fa al seu mandat com a president de la Diputació de Lleida, Josep Pont es felicita d'haver iniciat un 'canvi radical de dinàmica que ha permès reduir de forma molt important les prescripcions dels cobraments de tributs per part de l'Organisme de Recaptació'. 'Durant el període 1995-1999 van prescriure 651 milions de pessetes i en el 2000-2001, segons l'últim informe de la Sindicatura, només 17 milions i mig eren prescripcions segures', afirma. En aquest sentit, ha remarcat la iniciativa d'implantar una norma de qualitat ISO al funcionament de l'Organisme. Per contra, molt més dolç ha estat aconseguir la declaració com a Patrimoni de la Humanitat del conjunt d'esglésies romàniques de la Vall de Boí o veure com es fa realitat, segons Pont, 'la joia de la corona de la casa', que és la recuperació de l'estany d'Ivars, 'un projecte del qual molta gent se'n va riure en un principi i que jo sempre he defensat aferrissadament'. Un aspecte que preocupa molt a l'actual president de la Diputació i que es compromet a seguir 'molestant i fent pressió' és el traspàs del tren de la Pobla i la línia de Manresa. Pel què fa al primer, qualifica de 'perversa' l'estratègia del govern del PP 'd'arranjar a pas de tortuga la línia com a forma de fer perdre els nervis i, a més, demanar que paguem per una infrastructura que ja s'ha pagat amb impostos de tots i que, per a salvar-la, Generalitat i Diputació hem posat molts diners durant una bona colla d'anys'. Però pitjor és, segons Pont, la situació amb la línia de Manresa. 'Anem pel camí de repetir els mateixos errors que a França amb l'alta velocitat, que va prioritzar en un principi només les connexions entre les grans ciutats.
Anar al contingut