La Generalitat prorroga un any la concessió de les ITV mentre en prepara la liberalització

El govern català va decidir revocar la pròrroga de les actuals concessions, que tenen les empreses Applus i Revesa, i donar-les per finalitzades al juliol de l'any que ve. Tot i això, un nou decret de la Generalitat permetrà a aquestes dues firmes, de manera transitòria, continuar oferint aquest servei fins a l'estiu del 2007, un espai de temps que servirà per procedir a l'atorgament de les noves autoritzacions i l'entrada de noves empreses al negoci. El conseller de Treball i Indústria de la Generalitat ha assegurat que la nova Llei de Seguretat Industrial permetrà que les ITV funcionin en un règim de lliure mercat.
3 min
Rañé ha explicat que el nou marc legal -que posa fi al règim de concessions i a la concentració en mans de dues empreses del 100% del mercat de la ITV-, que funcionarà a partir d'autoritzacions, permetrà que hagi una "pluralitat d'entitats" de serveis, en un règim "molt obert". L'objectiu és evitar una situació "monopolística" que pot "produir lesions als drets dels ciutadans" i al mateix mercat, ha indicat. Així, l'Administració catalana busca que el ciutadà tingui "més capacitat per escollir" sense que hi hagi "deteriorament" en el sistema de seguretat, segons Rañé, que ha destacat que el nou marc legal suposarà una "simplificació administrativa". Per evitar situacions monopolístiques en les ITV i en les Entitats d'Inspecció i Control (EIC) -que vetllen per la seguretat en altres artefactes, com per exemple calderes domèstiques-, el reglament impedirà que una empresa acapari una "majoria absoluta" al mercat, en una quota que Rañé no ha determinat amb precisió. Actualment, el 85% de les instal·lacions d'ITV està en mans d'Applus, participada per Agbar, Unión Fenosa i Caja Madrid, i el 15% estan controlades per Revessa. La Generalitat va suprimir l'any passat la pròrroga de les seves concessions, que els hauria permès conservar el mercat fins al 2014. En el cas de les EIC, el mercat de la inspecció industrial es distribueix "equitativament" entre ECA i ECIT. Amb la nova normativa, hi haurà "més operadores" en el servei i, els que així ho vulguin i estiguin autoritzats, podran optar per crear noves instal·lacions en les quals oferir el servei d'ITV. A més, la Generalitat establirà una franja de preus autoritzades perquè el ciutadà pugui tenir "més serveis pel mateix preu" o "el mateix servei per un preu inferior". En aquest sentit, ha explicat que la llibertat de preus no serà total, a fi de garantir que les dinàmiques del mercat no impedeixin que el servei s'efectuï correctament. Devolució del patrimoni de les instal·lacions En relació amb les instal·lacions ja existents, que les empreses concessionàries hauran de tornar a l'Administració catalana en acabar el període, Rañé ha explicat que es dedicarà al mateix ús que ha tingut fins ara. El reglament impedirà que aquest patrimoni serveixi per "tancar el mercat contra els interessos dels ciutadans" i serà una eina per permetre una competència real entre operadors de la inspecció de vehicles. En relació amb el personal ja ha empleat en les instal·lacions d'ITV, el reglament establirà l'obligació a les empreses autoritzades que comenci a operar en una vella instal·lació a subrogar el personal.

Avui és notícia