La llegenda del "Titanic" emmascara la veritable història del famós transatlàntic
Convertit en llegenda fins i tot abans de salpar del port de Southampton, aquesta matinada fa cent anys que el "Titanic" es va enfonsar en les fredes aigües de l'Atlàntic Nord. És la tragèdia naval més ben documentada de la història, però, en realitat, encara se'n desconeixen moltes coses i n'hi ha que no donen el cas per tancat.
Televisió de Catalunya
2 min
Durant cent anys les suposades imatges del transatlàntic sortint de port han omplert els informatius de totes les èpoques. El vaixell que hi apareix, però, no és el "Titanic" ni el port de Southampton, sinó el seu germà bessó "Olympic" al port de Nova York.
El mite del transatlàntic enfonsat ha eclipsat la seva veritable història. El "Titanic" va ser el segon d'una sèrie de tres vaixells bessons, i en absència d'imatges reals del "Titanic", els informatius de l'època van utilitzar les de l'"Olympic" per tapar el forat. L'error ha perdurat un segle sencer.
El veritable "Titanic" era mil tones més pesant que el seu germà bessó gràcies a uns arrenjaments als interiors. Això el va fer, efectivament, el transatlàntic més gran del món.
Altres curiositats desconegudes.
El vaixell tenia quatre xemeneies, però l'última no era de veritat. Els constructors la van afegir perquè així es transmetia una imatge de més fortalesa i seguretat.
El mite que el seu capità l'havia qualificat d'"insubmergible" és fals. En realitat va ser una revista especialitzada en construcció naval la que, mentre es construïa a Belfast, el va qualificar de "pràcticament insubmergible" gràcies al seu sistema de compartiments estancs.
Avui dia, el seu equivalent és el "Queen Mary 2", el transatlàntic més gran del món. El vaixell continua fent el trajecte entre Southampton i Nova York. La història ha volgut que la companyia propietària, la Cunard, sigui la mateixa que la del vaixell que el 1912 va rescatar els supervivients del "Titanic".
El "Carpathia" va arribar a Nova York uns dies després de la tragèdia. Només duia 705 passatgers i tripulants dels 2.200 que s'havien embarcat a Southampton.
El mite del transatlàntic enfonsat ha eclipsat la seva veritable història. El "Titanic" va ser el segon d'una sèrie de tres vaixells bessons, i en absència d'imatges reals del "Titanic", els informatius de l'època van utilitzar les de l'"Olympic" per tapar el forat. L'error ha perdurat un segle sencer.
El veritable "Titanic" era mil tones més pesant que el seu germà bessó gràcies a uns arrenjaments als interiors. Això el va fer, efectivament, el transatlàntic més gran del món.
Altres curiositats desconegudes.
El vaixell tenia quatre xemeneies, però l'última no era de veritat. Els constructors la van afegir perquè així es transmetia una imatge de més fortalesa i seguretat.
El mite que el seu capità l'havia qualificat d'"insubmergible" és fals. En realitat va ser una revista especialitzada en construcció naval la que, mentre es construïa a Belfast, el va qualificar de "pràcticament insubmergible" gràcies al seu sistema de compartiments estancs.
Avui dia, el seu equivalent és el "Queen Mary 2", el transatlàntic més gran del món. El vaixell continua fent el trajecte entre Southampton i Nova York. La història ha volgut que la companyia propietària, la Cunard, sigui la mateixa que la del vaixell que el 1912 va rescatar els supervivients del "Titanic".
El "Carpathia" va arribar a Nova York uns dies després de la tragèdia. Només duia 705 passatgers i tripulants dels 2.200 que s'havien embarcat a Southampton.
