La pitjor tragèdia de l'aviació francesa, a judici: 228 morts en un vol Rio-París

Han passat tretze anys de l'accident del vol 447 d'Air France i les famílies de les víctimes aconsegueixen asseure Airbus i la companyia aèria francesa al banc dels acusats
Redacció
3 min

Aquesta setmana ha començat a París el judici per l'accident del vol 447 d'Air France, la pitjor tragèdia de l'aviació francesa. Han passat tretze anys dels fets i més d'una dècada del primer judici, on el tribunal va decidir sobreseure el cas després d'atribuir l'accident a una falta de perícia dels pilots, que havien mort.

Les famílies dels 228 ocupants de l'avió hi han insistit fins que la justícia francesa ha tornat a reobrir el cas. Dos gegants de l'aviació, Airbus i Air France, s'asseuen ara al banc dels acusats i s'intenta determinar possibles responsabilitats de la constructora i de la companyia aèria.

L'avió va desaparèixer a l'Atlàntic

L'1 de juny del 2009, la torre de control va perdre el contacte amb un Airbus A330 que feia el trajecte Rio de Janeiro-París, quatre hores després d'enlairar-se. A l'aparell de la companyia Air France hi anaven 228 persones entre passatge i tripulació.

Les primeres restes es van localitzar cinc dies més tard, en la profunditat de l'Atlàntic. L'avió havia caigut des dels 38.000 peus d'altura. No hi va haver cap supervivent.

Caldrien dos anys més per recuperar les caixes negres. L'enregistrament de les converses a la cabina va revelar la incapacitat dels pilots per aturar la caiguda de l'avió, desorientats per una errada tècnica.

L'avió havia passat per una zona de turbulències i, per la tempesta, es va formar gel a les sondes Pitot, unes sondes de velocitat que ja havien donat problemes en altres Airbus abans i que després de l'accident del vol 447 d'Air France es van canviar a tot el món.

Lectures errònies

Les sondes van proporcionar informació errònia als pilots, que van reaccionar intentant recuperar altitud quan, en realitat, l'avió estava a més altura de la que mostraven els aparells. L'avió va arribar als 38.000 peus d'altura amb una velocitat massa baixa i, de cop, va caure com una pedra al mig de l'oceà.

Ara la justícia francesa reobre el cas i jutja Airbus i Air France. Els acusen d'homicidi involuntari per subestimar la gravetat en les errades de les sondes Pitot i per no formar els pilots perquè poguessin reaccionar davant situacions com aquesta.

La victòria dels familiars és haver impedit el 2019 l'arxivament del cas i que ara es porti les companyies a judici, encara que només s'enfrontin a una multa de fins a 225.000 euros. Creuen que l'accident s'hauria pogut evitar si els dos gegants de l'aviació haguessin pres mesures quan es van donar les primeres errades a les sondes Pitot.

El primer judici es va tancar sense culpables

"El judici ens farà retrocedir a temps extremadament dolorosos, però és absolutament essencial per a la memòria dels desapareguts i per a les famílies", diu un dels familiars de les víctimes del vol 447.

Les famílies dels morts creuen que el responsable primer és Airbus, que no va fer res quan s'havien detectat una vintena d'errors en les lectures de les sondes. Però també es pregunten per què Air France no va fer com altres companyies i va substituir les sondes franceses Thalès per les del fabricant nord-americà Goodrich. La possible raó que apunten els advocats de les famílies és que van "preferir quedar-se amb una marca francesa".

Les famílies de les víctimes dubten que en el judici s'obtinguin respostes per a aquestes i altres preguntes i temen assistir a un nou espectacle on les dues companyies "es culpin l'una a l'altra". Tampoc esperen una gran compensació en cas que el tribunal determini la responsabilitat d'Airbus o Air France en l'accident. Les dues companyies s'arrisquen a una multa que no superarà els 225.000 euros.

Avui és notícia

Més sobre França

Mostra-ho tot