La UE es renta les mans amb les maletes de cabina i les aerolínies les podran seguir cobrant
Els ministres de Transports de la Unió Europea han arribat aquest dijous a un acord polític sobre la reforma del reglament dels drets dels passatgers, una decisió que té conseqüències directes sobre els drets dels usuaris de línies aèries.
D'una banda, s'han mostrat a favor d'ampliar la durada dels retards que donen dret a rebre compensació, que ha estat l'aspecte més polèmic.
De l'altra, han donat suport a una modificació de la normativa sobre equipatges que obre la porta a cobrar per les maletes de cabina que van en els compartiments superiors.
El text aprovat, que no entrarà en vigor fins l'any que ve com a mínim, perquè primer cal negociar-lo amb el Parlament Europeu, manté que "s'ha de permetre als passatgers portar sense cost addicional objectes personals que constitueixin un aspecte necessari del seu transport a cabina".
Afegeix que ha de complir amb "els requisits de seguretat aplicables" i ajustar-se a "criteris raonables de pes i dimensions".
I introdueix la següent precisió: "S'entén per 'objecte personal' una peça d'equipatge no facturat que constitueix un aspecte necessari del transport del passatger, que compleix amb els requisits de seguretat i les dimensions màximes del qual són de 40x30x15 cm, o sempre que es pugui col·locar sota el seient del davant".
No fa cap referència a l'equipatge de mà o de cabina que s'hagi de col·locar en els compartiments de la part superior, cosa que els detractors veuen com un clar aval a les companyies per cobrar un càrrec addicional per pujar a l'avió amb maletes de cabina no facturades.
L'acord sobre la reforma del reglament de drets dels passatgers aeris ha tirat endavant amb el vot en contra d'Espanya, Alemanya, Eslovènia i Portugal, i amb l'abstenció d'Àustria i Estònia, per bé que les objeccions feien referència a l'ampliació del retard no indemnitzable.
El ministre espanyol de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, considera que "acaba amb la gratuïtat de l'equipatge que entra a la cabina i redueix el dret a reclamar pels retards de les aerolínies".
En un missatge a les xarxes socials, Bustinduy afirma que "el lobby de les aerolínies ha aconseguit a Europa el que no va aconseguir a Espanya" i defensa que el nou text "va en contra dels drets dels consumidors".
El TJUE també parla de "requisits raonables"
L'acord polític dels ministres de Transports arriba quinze dies després que organitzacions de consumidors de tot Europa presentessin a Brussel·les una denúncia contra set aerolínies per pràctiques abusives a l'hora de cobrar per l'equipatge de mà.
Entre els denunciants d'Easyjet, Norwegian, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling i Wizzair hi ha l'espanyola Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que, en una nota de premsa, va assenyalar que espera que aquesta denúncia "serveixi per sancionar d'una vegada" aquesta pràctica a tots els països de la Unió Europea.
Les associacions de consumidors recorden que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va dictaminar el 2014 que és il·legal cobrar per l'equipatge de mà "sempre que compleixi uns requisits raonables de pes i dimensions i respecti les normes de seguretat".
També reclamen que, ara que es revisa el reglament sobre drets dels passatgers aeris, s'aclareixi quins serveis s'han d'incloure en el preu bàsic del bitllet.
Espanya multa cinc companyies
Els càrrecs per l'equipatge de mà fa temps que són un maldecap per als usuaris i un motiu de conflictes que arriben fins a la justícia o els governs dels estats membres de la Unió Europea.
Ara fa mig any, el govern espanyol va multar amb 179 milions d'euros cinc companyies de baix cost per cobrar per l'equipatge de mà o per imprimir els bitllets.
Era la primera vegada que el Ministeri de Consum aplicava sancions considerades molt greus des que, el juny del 2022, va assumir competències sancionadores en aquest àmbit.
Consum considera que aquests conceptes són drets del passatger i que, per tant, no s'han de comprar com a extres.
Més de la meitat de la multa anava adreçada a Ryanair, i la resta, a EasyJet, Norwegian, Volotea i Vueling.
"Un dret implícit"
Des de Facua, una altra entitat de defensa dels consumidors, es remarcava que la decisió de Consum va en la línia de la jurisprudència del TJUE i de la llei de navegació aèria espanyola, del 1960, que estableix: "Quan un usuari compra un bitllet d'avió té dret a portar l'equipatge de mà que necessiti i el pot portar a la cabina."
"El que està clar és que ens han cobrat per coses per les quals no és legal cobrar i [que] són un dret implícit en el bitllet, com seure o anar al lavabo", va declarar a TV3 el portaveu de Facua, Rubén Sánchez.
Aquest divendres, FACUA ha lamentat que 21 estats de la Unió Europea hagin cedit "als interessos del lobby de les companyies aèries" i hagin aprovat una proposta de reforma que suposaria "un greu retrocés en els drets dels passatgers aeris".
Sánchez també ha fet una crida al Parlament Europeu, remarcant que "ara té la responsabilitat de posar-se del costat dels consumidors, no dels interessos econòmics de les aerolínies".
Pel que fa a l'OCU, ja havia denunciat diverses companyies pel cobrament de l'equipatge de mà, en els aeroports catalans, davant l'Agència Catalana de Consum.
Va ser l'estiu del 2023, amb l'argument que Aegean Airlines, Finnair, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Singapore Airlines i Vueling incomplien la normativa vigent i imposaven càrrecs "contraris a les bones pràctiques".
Les línies aèries, a favor de la reforma
Aquest divendres, l'Associació de Línies Aèries (ALA) ha emès un comunicat en què "acull favorablement" la reforma perquè aclareix que les companyies aèries sí que poden cobrar per l'equipatge en cabina i determina les dimensions de l'equipatge de mà gratuït (40x30x15) que les aerolínies hauran d'acceptar.
L'ALA considera que d'aquesta manera "es resolen dubtes" i "s'unifica el criteri" que hauran de seguir els tribunals.
Una reforma llargament bloquejada
La Unió Europea tenia pendent des de fa més d'una dècada la reforma del reglament dels drets dels passatgers i aclarir diversos aspectes de la normativa vigent, que no agrada ni als consumidors ni a les companyies aèries.
Aquest dijous, el comissari de Transports, Apostolos Tzitzikostas, ha volgut remarcar la necessitat d'arribar a un acord per desbloquejar la reforma i s'ha mostrat disposat a ser flexible a l'hora de donar-hi suport malgrat que la proposta no compleix les expectatives.
Després de l'acord assolit aquest dijous, la proposta de reforma s'enviarà al Parlament Europeu, on es podran presentar i negociar esmenes.
