La V19 una de les últimes línies de bus que avui han completat la nova xarxa de Barcelona
La V19 una de les últimes línies de bus que avui han completat la nova xarxa de Barcelona

Les últimes 5 noves línies completen la xarxa ortogonal d'autobús de Barcelona

La implantació de la nova xarxa ha trigat 6 anys i és la més important que s'ha fet en dècades a la ciutat
3 min

Aquest dilluns culmina la implantació de la Nova Xarxa d'Autobús a Barcelona. Aquest matí han començat a circular les últimes 5 línies noves d'aquest sistema que es caracteritza per oferir un mapa de connexions similar al del metro, amb traçats horitzontals i verticals, més connectivitat i una freqüència de pas més alta.

De les noves línies que entren en funcionament aquest dilluns, n'hi ha una d'horitzontal: l'H2, entre l'avinguda d'Esplugues i Trinitat Nova. I quatre de verticals: la V1, entre l'avinguda d'Esplugues i la Gran Via, a l'Hospitalet; la V19, entre la Barceloneta i la Plaça Alfonso Comín; la V23 entre Nova Icària i el campus universitari Can Marcet a Horta; i la V25, entre el Cementiri del Poble Nou i Horta.

S'acabarà una transformació iniciada fa 6 anys de la qual la regidora de Mobilitat i presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Mercedes Vidal, ha explicat que "és la més important en dècades".

És el projecte més important de transformació de transport públic en superfície que ha vist la ciutat de Barcelona en dècades.

S'ha donat un gran pas per posar-se al nivell d'altres capitals europees.

Sumem nous usuaris i a l'hora fidelitzem els que ja teníem. Fem també una aposta pel transport de proximitat.

Les noves línies substitueixen la 45, la 39 i la 92, que desapareixen, i fan que una desena modifiquin part del recorregut. En aquesta última fase, s'incorporen 66 autobusos nous.

Competir amb el metro

També ha afegit que el transport públic en superfície de la ciutat ha de ser tan competitiu com el subterrani, de manera que viatjar en bus sigui "tan fàcil i automàtic" com fer-ho en metro.

Amb la culminació de la xarxa, es preveu que les línies passin a transportar 460.000 viatgers els dies laborables --el 60% del passatge de la xarxa de busos de TMB--, que comptaran amb 97 àrees d'intercanvi mitjançant les quals els usuaris podran arribar a pràcticament qualsevol punt de la ciutat amb un trasbord.

Queixes i millores

Vidal ha reconegut que no és senzill implantar la nova xarxa, perquè no és fàcil acostumar-se als canvis i ha anunciat que es tindran en compte les queixes dels usuaris per introduir modificacions per millorar el servei.

Ha admès que es requereix un "període d'adaptació" i avaluació del funcionament de les línies i veure si calen més ajustos i que ja se n'han fet durant tots aquests anys d'implantació.

És un procés de transformació radical del bus com mai no s'ha fet a la ciutat, i és lògic que hi hagi problemes en la seva implantació i una necessitat d'ajustar-los a posteriori.

Ara tenim un esquelet desplegat per a la millora òptima del bus en superfície, però hem de veure com li donem més prioritat, com passa per davant del vehicle privat en superfície.

La regidora ha avançat que s'aniran promovent mesures perquè el bus guanyi espai i prioritat a Barcelona.

Sobre la polèmica de fer passar el tramvia per la Diagonal, Vidal ha explicat que seria el transport ideal per a aquesta via perquè té una capacitat més gran. Amb el tramvia, tots els autobusos que ara van per la Diagonal passarien a reforçar el transport a la resta de barris millorant els serveis de la ciutat.

Ara, la xarxa d'autobusos de Barcelona està formada per un total de 97 línies: 43 línies urbanes i interurbanes convencionals, 26 línies de bus del barri o línies de proximitat i 28 línies d'altes prestacions.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Mobilitat

Mostra-ho tot