Sacsejada a Renault aquest matí a la borsa de París (Reuters)
Sacsejada a Renault aquest matí a la borsa de París (Reuters)

Renault cau fins a un 20% a la borsa davant les sospites d'un frau com el de Volkswagen

Les pèrdues es redueixen fins el 10% al tancament de la borsa, després que la companyia negués cap indici de frau
Redacció
2 min

Renault ha protagonitzat una caiguda històrica en la borsa de París amb pèrdues que han arribat al 20% i que han disminuït fins el 10,28% al tancament. El grup automobilístic ha assegurat que no hi ha indicis que apuntin a un frau en els seus vehicles com el de Volkswagen. En tot cas, la companyia francesa ha decidit obrir una investigació.

El sindicat francès CGT havia fet públic aquest dijous que l'oficina contra el frau del Ministeri d'Economia francès va inspeccionar diversos centres de Renault la setmana passada. Aquestes inspeccions haurien estat per revisar si els estàndards de certificació de les emissions dels motors estan dins els paràmetres legals.

L'anunci ha provocat una caiguda immediata en la cotització del fabricant de cotxes a la borsa de París, que ha baixat en poca estona dels 85 euros per acció a 69, pràcticament un 20% menys. Ho ha provocat les sospites que Renault hagués fet com Volkswagen i hagués trucat els cotxes perquè passessin els controls ambientals amb motors dièsel que no els complien.

Segons ha dit el sindicat a l'agència France Presse, el tipus d'instal·lacions revisades ho fan pensar:

Són els sectors d'homologació i posada a punt dels controls dels motors, i això fa pensar de manera seriosa que aquestes inspeccions estan lligades a les conseqüències del cas dels motors trucats de Volkswagen.

Segons la CGT, les instal·lacions visitades són el centre d'enginyeria de Lardy, el tecnocentre de Guyancourt (Yvelines), el centre de Plessis-Robinson i la seu de Boulogne-Billancourt (Hauts-de-Seine). Els inspectors de l'oficina antifrau s'haurien endut els ordinadors dels principals responsables d'aquests centres.

Un altre sindicat, la Confederació Francesa Democràtica del Treball (CFDT), s'ha afanyat a dir que aquest dimecres militants seus van demanar explicacions als responsables de dos d'aquests centres i no van obtenir cap mena de resposta.

Clima de sospites

Des que el cas Volkswagen es va destapar, hi ha hagut sospites que altres marques també havien utilitzat sistemes similars per posar al mercat vehicles que emetien gasos contaminants per sobre del que marca la legislació ambiental però capaços de passar els controls sense que això es detectés.

Al desembre Renault va anunciar un pla d'inversions de 50 milions d'euros per reduir les emissions contaminants dels seus vehicles no només en els controls de laboratori sinó també en conducció real. Poques setmanes abans, l'organització ambientalista alemanya Deutsche Umwelthilfe havia denunciat que algunes versions del nou Renault Espace emetien entre 13 i 25 vegades més òxid de nitrogen del permès.

Renault, en un comunicat emès poc després de saltar l'alarma, ha confirmat la visita dels inspectors d'antifrau als seus centres, i ha afirmat que hi van anar com a "complement d'investigació que permeti validar definitivament els primers elements d'anàlisi" de la comissió tècnica independent que està investigant el cas per encàrrec de la ministra d'Ecologia, Ségolène Royal, i ha afegit que no hi ha proves d'un "programa de trucatge" en els seus vehicles. Això ha aconseguit frenar la caiguda en borsa, que s'ha estabilitzat en un 15% de pèrdua de valor.

Avui és notícia