Ribó es queixa de la lentitud de l'administració per respondre als requeriments del síndic

El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha explicat que s'han creat nous procediments perquè les administracions no responguin amb lentitud als seus requeriments. Si no contesten al cap d'un mes rebran una reiteració que pot ser per escrit, telefònicament, presentant-se a la mateixa administració o convocant els seus representants a la Sindicatura. La lentitud de la resposta contrasta amb l'alt seguiment de les resolucions del síndic per part de les administracions, que se situa en un 93%. Ribó també ha dit que s'han creat quatre àrees per afrontar el futur: salut i afers socials, estudis i relacions amb el Parlament, seguretat pública i presons, i relacions institucionals i socials.
3 min
Rafael Ribó s'ha queixat de la "lentitud" de les administracions que operen a Catalunya a l'hora de respondre als seus requeriments. I és que, segons ha dit, perjudica el dret de les persones a ser escoltades i el mateix funcionament de les institucions. El síndic de greuges ha presentat l'informe anual 2004 de la Sindicatura, que ha qualificat de "transició", i n'ha destacat que durant l'any passat es van dur a terme 5.276 actuacions, un 14% més que al 2003, de les quals 2.901 són queixes (54,98%), 52 actuacions d'ofici (0,99%) i 2.323 consultes (44,03%). Canvien els mecanismes per dirigir-se a l'administració Per intentar reduir els terminis previstos de resposta al síndic, la institució ha canviat la forma de dirigir-se a les administracions i ara només fa una reiteració de la petició d'informació en complir-se un mes de la demanda. Una petició que pot fer per escrit, telefònicament, presentant-se a la mateixa administració o convocant-ne els representants a la Sindicatura. El seguiment de les resolucions se situa en el 93% Tot i la lentitud de les administracions, Ribó també ha volgut deixar clar que hi ha "un alt seguiment de les resolucions, que se situa en un 93%". D'altra banda, Ribó ha demanat així mateix més "implicació social" per part dels ciutadans a l'hora d'acceptar nous equipaments com presons o centres per a drogodependents. En aquest sentit, ha afegit que la institució "es compromet solemnement a fer constant pedagogia social perquè els equipaments s'ubiquin en els llocs més idonis" i ha afirmat que no es poden demanar aquest tipus d'infraestructures i després no voler-les a prop de casa. Les actuacions contra les administracions encapçalen la llista Pel que fa a les 5.276 actuacions portades a terme, un 18,06% estan relacionades amb les diferents administracions que actuen a Catalunya; un 15,05% tenen a veure amb l'ordenació del territori i un 11,05% es refereixen a seguretat ciutadana i justícia. Consum ocupa la quarta posició de les actuacions (9,42%). Seguidament, les quexies relacionades amb la infància i l'ensenyament (8,81%), i les reclamacions sobre immigració han estat un 6,65% del total. La majoria de les actuacions d'ofici s'han concentrat a l'àrea de seguretat ciutadana i de justícia, després de les visites a les presons realitzades durant el 2004, seguides d'infància i educació. Del 67,5% dels expedients tancats, el 27,29% han estat contestats per l'administració; el 15,50% s'han tancat perquè l'actuació de l'administració era correcta; el 8,46% s'han tramitat al defensor competent i només en l'1,72% dels casos l'administració no ha col·laborat. En un 0,56% dels casos ha desistit el promotor de la queixa i en un 13,9% no han estat admeses.

Avui és notícia