Salut estendrà la programació per motius a més CAP per reduir llistes d'espera
El Departament de Salut ha fet aquest divendres un balanç positiu del pla per reduir les llistes d'espera, sobretot en les proves diagnòstiques, a les consultes als especialistes i als quiròfans.
No s'han complert, però, els objectius que es va marcar el pla, iniciat fa 10 mesos, tot i que s'han reduït significativament les llistes, malgrat el considerable augment d'activitat que hi ha hagut.
El conseller de Salut, Manel Balcells, ha admès que a l'atenció primària encara hi ha massa usuaris que tenen dificultats per accedir a les consultes de metges i infermeres:
Hi ha hagut un esforç econòmic que ha donat bons resultats, sobretot, en els temps de garantia dels pacients i també en l'atenció primària. Tanmateix, en l'atenció primària els resultats poden millorar.
Segons Balcells, les xifres ja són millors que el 2019, de manera que dona per superada l'etapa de la pandèmia que va portar el sistema sanitari a nivells preocupants, tot i que la situació encara no és òptima.
Molt marge de millora en l'atenció primària
Les xifres que ha ofert Salut mostren que durant el 2023 el 64% dels usuaris de l'atenció primària han estat atesos en menys de 5 dies, mentre que el 2022 van ser el 52%, tot i que l'objectiu marcat pel pla era del 70%.
Aquest 64% és una xifra que ja va oferir Balcells al setembre, en la compareixença que va fer davant de la comissió de salut del Parlament, en el primer balanç del pla, sis mesos després d'engegar-lo.
Pel que fa a l'accés per telèfon al sistema, el 72% han aconseguit contactar-hi al primer intent, i el 87% han rebut resposta en les primeres 12 hores, quan el 2022 van ser el 61% i el 81%, respectivament.
Nou sistema de programació per motius als CAP
Per millorar l'organització de l'atenció primària, durant el 2023 s'ha fet un pla pilot en 14 CAP per programar les visites seguint un programa informàtic que se centra en els motius dels usuaris per demanar-les.
Fruit del pla pilot, el programa té una llista de 285 motius diferents, 65 dels quals exigeixen ser atesos en menys de 24 hores, i són els administratius dels CAP els que ho gestionen.
Segons el conseller Balcells, l'objectiu d'aquest nou sistema organitzatiu és precisar de la millor manera possible el tractament que necessitarà cada cas i el professional que se n'haurà de fer càrrec:
Ha de permetre prioritzar els motius de consulta que necessiten ser visitats en 24 hores i els que poden esperar uns dies. És a dir, si una persona té febre, serà visitada en les pròximes 12 o 24 hores; si té un mal d'esquena de fa 3 mesos, és possible que sigui visitada al cap de 3 o 5 dies, i no passa res.
Salut ha anunciat que té previst estendre aquest mateix mes de febrer a 60 CAP més aquest sistema de programació per motius, i també preveu haver-ho fet a tot el sistema de salut català a finals d'any.
Segons han explicat, no és un sistema tancat, sinó que anirà evolucionant, de manera que la llista de motius pot anar canviant si cal, i també s'hi aniran incorporant més possibilitats a mesura que es generalitzi el seu ús.
Reducció de les llistes d'espera, encara molt llargues
Pel que fa a les consultes a especialistes als hospitals, s'han fet 1.984.000 visites, un 9% més que el 2022, i malgrat l'augment, a finals d'any hi havia menys pacients en espera.
En concret, 146.000 persones feia més de 3 mesos que esperaven la visita, quan a finals del 2022 aquesta xifra va ser de 163.000.
Pel que fa a proves diagnòstiques, se n'han fet 935.000, un 21% més que el 2022, i han quedat fora de termini 44.000 persones, quan l'any anterior van ser 62.000.
I les operacions fetes durant el 2023 han estat 408.000, un 11% més que el 2022, i fora de termini n'han quedat 6.200, un 61% menys que el 2022, que van ser 15.800.
Les operacions cardíaques i de càncer, que lògicament són prioritàries, pràcticament el 100% es van fer dins de termini, mentre que, pel que fa a la resta, s'ha passat del 90% al 97%.
