4 plataformes d'èxit on comprar i vendre artesania online
En aquest darrer episodi de "Canvi de xip" hem conegut l'Anna García, una veritable experta en patchwork i manualitats, però amb poca traça amb la tecnologia. En Long Li Xue li ha descobert com pot vendre les seves peces artesanes on-line i així treure partit a la seva afició compartint-la amb el món.
- 1. Wallapop
El Long Li Xue ha ajudat l'Anna a obrir la seva botiga on-line a Wallapop, la pàgina per excel·lència per vendre objectes de segona mà i on es pot trobar tot tipus d'articles: des de roba, mobles i aparells tecnològics fins a cotxes i cases. Oferir-hi articles no té cap cost si no és que vols promocionar el teu anunci. A més, aquesta botiga permet buscar per la distància que estàs disposat a recórrer per anar a buscar el que compris. Hi ha també altres opciones de botigues on-line on comprar i vendre artesania:
- 2. Artesanum
Artesanum es va crear al 2007 amb l'objectiu de ser una gran botiga d'artesania en llengua espanyola. Les compres es fan directament a l'artesà, a qui la plataforma proporciona un assessorament tècnic i logístic a través d'un intermediari solidari. El cost per al creador és d'un 5% de l'import dels articles que ven.
- 3. Etsy
Etsy és el mercat més gran de manualitats i artesania a la xarxa. Aquesta empresa nord-americana va ser fundada al 2005 amb la voluntat de connectar petits artesans (joiers, ebenistes i dissenyadors) amb compradors potencials d'arreu del món. Hi podeu trobar una gran oferta d'articles i estils: ceràmica, roba, il·lustracions, rellotges handmade i articles personalitzats. Per als creadors és una excel·lent plataforma on anunciar-se i el cost és de 20 cèntims per article publicat més un percentatge (5%) per article venut.
- 4. Amazon handmade
Amazon handmade. Els grans grups tampoc no han volgut quedar-se fora d'aquesta tendència per l'amor a les coses fetes a mà i l'artesania. Ja fa uns anys que el gegant Amazon va obrir la línia "handmade" per tenir el seu propi mercat. És la plataforma que més cobra als creadors (un 12% de cada article venut), però té com a avantatge el seu gran abast.
El "Fes-ho tu mateix" (DIY), una tendència que no para de créixer
Ja fa uns anys que la tendència DIY, sigla de la frase en anglès "Do it yourself" ('Fes-ho tu mateix'), va arribar per quedar-se, i des de llavors s'ha mantingut i fins i tot ha crescut al llarg del temps. Cerques sobre com es pot fer o fabricar alguna cosa amb les pròpies mans estan entre les més habituals a Youtube, on es poden trobar tutorials de tota mena: sobre costura, bricolatge, manualitats, etc.
El DIY és una forma de ser més autònoms i sostenibles, ja que es basa en els principis de reduir, reutilitzar i reciclar, però també fomenta la nostra creativitat i habilitats manuals. Aquest és el cas de l'Anna, la nostra old-timer de la setmana, que ha trobat en el patchwork una forma d'expressar-se i elaborar peces úniques i exclusives.
Per què comprar artesania?
Els articles d'artesania han estat sempre lligats a un indret concret, i per tant al fet que els compradors s'hi desplacessin per adquirir-los. Això en l'era digital ha canviat, i avui tenim la sort de poder comprar artesania de qualsevol lloc de Catalunya amb només un clic.
Els artesans no necessiten grans centres de distribució ni producció; son independents en la producció, utilitzen matèries primeres i posen en valor el patrimoni històric i cultural del territori, sobretot de les àrees rurals. Comprar artesania és una manera de col·laborar amb un mercat més sostenible i respectuós amb el medi ambient, i amb un valor afegit: és exclusiu i, com diu l'Anna, tot està fet amb molt d'amor.
