"Àfrica: Torneu-nos l'art robat": Restituiran els estats europeus les obres d'art saquejades durant el colonialisme?

Aquesta és la història de més d'un segle de saquejos colonials i d'apropiació d'obres d'art per part d'Europa. De batalles incessants des d'Àfrica per recuperar-les. I de grans museus que celebren l'art africà, però en guarden gelosament els seus tresors: màscares, estàtues, restes humanes, fòssils, joies... Sembla que ha arribat el moment de la restitució definitiva. Compliran les seves promeses els estats europeus?
3 min

Una de les injustícies més grans de la història va ser el saqueig sistemàtic d'obres d'art africanes per part dels exèrcits de les potències colonials. Es conserven en museus occidentals, que posseeixen centenars de milers d'objectes i obres, la majoria dels quals van abandonar l'Àfrica subsahariana durant la colonització.

Ara, aquestes obres d'art africanes són reclamades pels seus països d'origen amb demandes de restitució que s'enfronten a la resistència dels estats afectats. El documental "Àfrica: Torneu-nos l'art robat" convida a repensar el paper dels museus en la reinvenció de les relacions dels països occidentals amb Àfrica.

S'estima que la col·lecció dels bronzes de Benín la formen unes 5.000 peces, disperses en col·leccions tant públiques com privades (3Cat)

La resistència d'Europa a retornar l'art africà

Des de finals del segle XIX, els països europeus van intentar construir els museus més grandiosos i les col·leccions més riques. Avui dia, s'estima que el 90% del patrimoni africà es troba fora del continent, especialment a Europa i en col·leccions privades.

Des d'aquests saquejos, les comunitats i els països d'origen han lluitat pel retorn de les seves obres exiliades, els seus objectes sagrats i els seus avantpassats. Poques vegades Europa ha estat disposada escoltar aquestes veus. Tot i això, van prendre la forma de sol·licituds oficials després de la independència dels països d'origen, i més tard també per part de la UNESCO, a finals dels anys setanta: una història global, que encara no es coneix gaire. Però els principals museus de l'hemisferi nord sempre s'han resistit poderosament a aquesta crida a la justícia.

La historiadora de l'art Bénédicte Savoy és la coautora d'un informe sobre la restitució de les obres d'art africanes, encarregat per la presidència francesa (3Cat)

L'espectre del colonialisme continua viu

L'any 2018, un informe encarregat per la presidència francesa als pensadors Felwine Sarr i Bénédicte Savoy va causar un gran enrenou, ja que defensava la urgència del retorn de les obres d'art africanes. Semblava que havia arribat el moment de la restitució definitiva: els països europeus es van declarar llavors disposats a accedir a les demandes de retorn dels béns i els museus africans es van multiplicar i es van preparar per a les devolucions.

El temps per dur a terme aquest retorn, però, es va anar dilatant. L'espectre del colonialisme continua planant per sobre d'aquesta geopolítica complexa. Compliran les seves promeses els estats europeus?

L'escriptor i economista Felwine Sarr, coautor de l'informe que defensava el retorn urgent i definitiu de les obres africanes als pobles que les van crear (3Cat)

La historiadora de l'art francesa Bénédicte Savoy, coautora de l'informe sobre el retorn de les obres d'art, fa incís, sobretot, en el terme "restitució", que per a ella "comporta una dimensió històrica, que té una temporalitat, i que vol dir que va passar una cosa i que ara es fa marxa enrere".

Per part dels europeus, evidentment, hi ha un bloqueig total, sobretot entre els museus alemanys i britànics, que diuen 'no' a cada petició de restitució, i que consideren, per exemple, que el terme 'restitució' s'ha d'esborrar del llenguatge públic, perquè té un pes moral massa gran, i els directors dels museus alemanys proposen substituir-lo per 'transferència'.

I per a l'altre autor de l'informe, l'escriptor i economista senegalès Felwine Sarr, els marxants d'art han estat els més contraris a la restitució.

Alguns museus es proveeixen al mercat de l'art. Si els museus han de restituir les peces amb una procedència que es demostri que és problemàtica, aquest mercat perd el seu atractiu. Perquè, si comprem una peça cara i més endavant ens toca restituir-la, el mercat es pot enfonsar, perquè s'envia un senyal negatiu.

El documental "Àfrica: Torneu-nos l'art robat" s'ha rodat a set països entre Europa i l'Àfrica Occidental i ofereix un ampli recull històric, gràcies als arxius i al testimoni de pensadors i protagonistes clau implicats en el procés de restitució. Es posa llum, així, sobre un debat complex sovint reduït a dos bàndols oposats.

Després de l'informe Savoy-Sarr, França va retornar al Senegal el sabre d'El Hadj Omar Tall, un capitost sufí que va lluitar contra la conquesta colonial (3Cat)

Fitxa tècnica:

Direcció i guió: Nora Philippe

Producció: Laurence Miller, Fabienne Servan-Schreiber

Imatge: Cécile Bodénès

Muntatge: Barbara Bascou, Tania Goldenberg, Anne Souriau

Música: Thibaut Kientz Agyeman

"Àfrica: Torneu-nos l'art robat" ("Restituer? L'Afrique en quête de ses chefs d'oeuvre") és una producció de Cinétévé i ARTE France, amb la participació de TV5 Monde i el Centre National du Cinéma et de l'Image Animée, i amb el suport de Procirep-Société des Producteurs et de l'Angoa, Columbia Institute for Ideas and Imagination, Fons de Dotation Lévêque i Fondation pour la Mémoire de l'Esclavage.

Avui és notícia

Més sobre Univers 3Cat

Mostra-ho tot