L'equip de l'"Assaig general" ens hem desplaçat a la Casa Lluvià per repassar el més destacat de la 27a Fira Mediterrània de Manresa, que és el gran aparador de les propostes d'arrel, que, a més, ofereix una mirada polièdrica de l'activitat actual del sector i, sobretot, del que estan fent els artistes joves. Tot seguit, el quartet Trèvol ens ha parlat del seu primer disc, "Qui omple un estadi no és pas un graller" (publicat pel segell Microscopi), que presentarà en concert el diumenge 13 d'octubre, dins la Fira. A més, ens ha ofert una actuació musical en directe, que veureu al web del nostre programa a 3Cat.
ESCOLTA-HO ARAL'equip de l'"Assaig general" ens hem desplaçat a la Casa Lluvià per repassar el més destacat de la 27a Fira Mediterrània de Manresa, que és el gran aparador de les propostes d'arrel, que, a més, ofereix una mirada polièdrica de l'activitat actual del sector i sobretot del que estan fent els artistes joves. Per tancar el programa, hem entrevistat Judith Pujol i Oriol Castanyer, director de la Coral Sant Jordi, amb motiu de l'espectacle de nova creació "Anselm", que oferirà la mateixa coral. En aquest muntatge, la Coral Sant Jordi revisa i reivindica la música i el paper en la transformació social i cultural del país de Josep Anselm Clavé, el fundador del moviment coral català, que va fer una autèntica revolució apropant la música i la cultura a la classe obrera. La música de l'espectacle és de Marc Parrot, la direcció escènica, de la mateixa Judith Pujol i la dramatúrgia, de Ferran Dordal. Es podrà veure a l'Espai Teatre Conservatori de Manresa, demà dissabte, 12 d'octubre.
L'equip de l'"Assaig general" ens hem desplaçat a la Casa Lluvià per repassar el més destacat de la Fira Mediterrània de Manresa, que és el gran aparador de les propostes d'arrel, que, a més, ofereix una mirada polièdrica de l'activitat actual del sector i sobretot del que fan els artistes joves. Per això, avui hem entrevistat Sònia Gómez, que amb Les Archipels i els joves del programa Impuls, actuaran des d'avui i fins al 13 d'octubre, dins la Fira Mediterrània de Manresa, al Pati del Teatre Kursaal
L'equip de l'"Assaig general" ens hem desplaçat a la Casa Lluvià per repassar el més destacat de la 27a Fira Mediterrània de Manresa, que és el gran aparador de les propostes d'arrel que, a més, ofereix una mirada polièdrica de l'activitat actual del sector i sobretot del que fan els artistes joves. Per començar, el músic Arnau Obiols ens ha parlat de la seva instal·lació artística, "So de cop", com també de l'espectacle d'IT Dansa "Biterna", que té l'acompanyament musical que ell mateix ha fet juntament amb el Cor Jove Nacional de Catalunya, que s'ha pogut veure avui a la Fira. Tot seguit, hem convidat Jordi Fosas, director de la Fira Mediterrània, a resumir-ne la programació oficial. I tot seguit, Maria Puertas i Eva Garín, dues de les components de la Balkan Paradise Orchestra, ens han donat els detalls del concert de presentació de l'últim àlbum de la formació, "Nèctar", demà dissabte, també dins la Fira.
Edna Sey, Ester Bonal i Javi Zarco (d'esquerra a dreta a la foto) ens han donat els detalls de l'informe "Música i pluralitat. Programacions en una Catalunya que ja no és blanca", que l'Acadèmia Catalana de la Música ha presentat durant el 36è Mercat de Música Viva de Vic (MMVV). Aquest informe recull les conclusions del Fòrum de Música i Pluralitat 2023 i assenyala que l'escena musical catalana està profundament afectada per un racisme estructural, evidenciat en l'explotació de gèneres com el jazz o el reggae per part de programadors blancs, o en la manca d'inclusió real d'artistes d'orígens no europeus als circuits principals. A més, el text analitza com els estereotips i les pràctiques culturals eurocèntriques predominen en la formació musical. Edna Sey va participar en el Fòrum de Música i Pluralitat 2023 i va moderar la presentació de l'informe al MMVV, i Zarco i Bonal han format part del Grup de Treball de l'Acadèmia Catalana de la Música que ha elaborat l'informe.
Fer un disc pòstum perquè el company musical ja no hi és sempre representa una càrrega emotiva per a un artista, i així ha estat en el cas de Vicente Solsona: fa poques setmanes s'ha publicat "A few remarks", disc conjunt d'aquest guitarrista valencià amb el pianista nord-americà David Lenker, que va morir inesperadament quan ja s'havia enregistrat aquest CD i s'ultimava el procés de publicació. D'aquesta manera acabava una col·laboració musical i una amistat de més de deu anys, mentre el disc prenia la dimensió d'homenatge al músic nascut a Pensilvània i una de les figures rellevants del jazz ibèric de les últimes dècades. N'hem parlat amb el mateix Solsona.
Aquest diumenge, a les 6 de la tarda, el Polifem Consort presenta a L'Atlàntida de Vic un espectacle titulat "La follia", un concert dedicat a dos períodes musicals històrics: el barroc i el segle XXI. La primera part està dedicada a escenes i àries de Händel, Rameau, Lully i Sartorio, amb criteris històrics. A la segona, els músics canvien d'instruments per estrenar la versió orquestral de "Vuit cançons desaforades", de Jordi Domènech, amb textos propis i de Jules Verne, l'emperador Adrià, Groucho Marx i Tintin, entre d'altres. Recordem que Domènech, juntament amb la violinista Anna Urpina, tots dos osonencs, es troben en la gènesi del Polifem Consort. N'hem parlat amb ell mateix.
El contratenor Leandro Marziotte i el clavecinista Ariel Rychter, membres de l'ensemble Gracia Barroca, ens han donat els detalls de la seva formació i també del concert de presentació a Barcelona que oferirà el 14 d'octubre.
El Duo Athenea (format pel viola Jordi Roure i la violoncel·lista Ònia Tomàs) ens han parlat del seu concert de presentació oficial, titulat "Llaços trencats", que oferiran a la Casa Elizalde de Barcelona el divendres 11 d'octubre. A més, ens han ofert una actuació musical en directe que veureu a la playlist de 3CatCultura a YouTube.