Atrapats a "L'embolic burocràtic", a "30 minuts"
Les entitats del tercer sector posen el crit al cel a causa de la multitud d'informes que les administracions demanen als seus usuaris per accedir a les ajudes socials.
Pobresa energètica vol dir un informe. Pobresa alimentària....un altre. Pobresa habitacional, un altre. I encara hi ha la farmacèutica, es queixa la vicepresidenta del Col·legi de Treballadors Socials de Catalunya. Tot són informes. Hem dividit la pobresa, però si una persona és pobre, ja està, hem de tractar aquesta situació globalment
Molts dels tràmits per accedir a ajudes o subvencions depenen de diferents administracions. La reivindicació d'una finestreta única és una petició reiterada des de fa dècades. Però sobre la taula no hi ha res que s'hi assembli.
La digitalització impulsada durant la pandèmia ha complicat la relació amb les administracions de moltes de les persones que tenen dret als ajuts. Com la Pilar, malalta d'esclerosi múltiple, que va amb cadira de rodes i necessita ajuda tot el dia. Fa quatre anys que reclama la gran invalidesa sense que cap tribunal mèdic l'hagi visitat. Per fer tota la paperassa online ha hagut de contractar un gestor.
Que vinguin, reclama la Pilar. Jo el que vull és que vingui un tribunal mèdic o algú de la Seguretat Social i que vegi realment com estic. Però jo crec que ja han tirat pel dret i han dit que ho fem tot online i que s'espavili la gent, perquè realment és molt farragós. Tot és molt complicat.
Tot i que l'atenció presencial s'ha anat recuperant, la cita prèvia continua sent la principal via d'accés a bona part de les administracions.
Demanar cita prèvia és terrible. I demanes a Barcelona i te la donen a Vic.
És una de les queixes que se senten a la cua de l'Institut Nacional de la Seguretat Social a Barcelona. El secretari d'estat Borja Suàrez ho atribueix a les retallades de personal dels governs del PP i assegura que aniran obrint l'atenció presencial a mesura que s'incorporin els milers de funcionaris que han de rellevar els que es van jubilant. Però la cita prèvia ha vingut per quedar-se.
Un, quan va a la perruqueria -argumenta- pot anar allà a esperar o, potser jo, quan vaig a la perruqueria m'estimo més anar-hi a l'hora en què em tallaran el cabell, no?
La gran enemiga del sector empresarial
El sector empresarial ha fet bandera de la burocràcia com la gran enemiga de la productivitat. Les empreses relacionades amb les energies renovables són les més afectades. Catalunya va a la cua d'Espanya i d'Europa en la producció d'aquestes energies.
El grup Estabanell, de Granollers, es dedica a produir-ne i comercialitzar-ne. A Catalunya tenen una trentena de projectes pendents d'autoritzar per instal·lar panells fotovoltaics. L'únic que els funciona és a Caravaca de la Cruz, a Múrcia.
Allà vam trigar un any i mig -diu Pere Borràs Barbero, director de Generació Estabanell-. En un any i mig podíem ja començar la construcció. Per tant, és possible accelerar perquè n'hi ha d'altres que ho estan fent no?
Tant el col·legi de Gestors, com la Cambra de Comerç de Catalunya, demanen "repensar" la tramitació administrativa que han de fer les empreses i la manera com s'està aplicant tota la normativa europea en matèria de medi ambient. L'enginyer Narcís Mir, membre del Fòrum per la Reforma de l'Administració Pública (FERA) creu que el problema és d'arrel:
La legislació que fem nosaltres està pensada per a l'incomplidor. Està pensada perquè ningú s'escapi i no s'aconsegueix de cap manera.
Anna Manso, autònoma, escriptora, guionista i comunicadora, hi està d'acord.
Tu ets una persona que has de demostrar constantment que ets innocent. On s'és vist?
Segons el catedràtic de ciència Política i Administració Pública Carles Ramió, "La situació està servida perquè hi hagi una paràlisi de l'administració pública i això vol dir que els ciutadans estaran pitjor atesos que ara."
Fitxa tècnica:
Un reportatge de Montserrat Mora i Àlex Gonzalo
Imatge: Helena Ribas
Muntatge: Marc Escòlies
Producció: Arlet Rodríguez
"L'embolic burocràtic" és una producció de 3Cat.