Avui sentirem: Serenata simfònica, op. 39 (3r i 4t moviments); Simfonia en fa major, op. 40 (Finale); "Sonet für Wien", per a veu i piano, op. 41; Tema i variacions, op. 42; "Straussiana" per a orquestra. Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) va haver de fugir de Viena perseguit pel règim nazi, que el considerava un músic "degenerat". Es va exiliar amb la seva família a Hollywood i durant una dècada llarga només va compondre música cinematogràfica per a 21 pel·lícules, peces simfòniques de gran qualitat que van ser font d'inspiració per a molts compositors posteriors. Acabada la guerra mundial va reprendre la composició d'obres de concert, però el món musical havia canviat de cap a peus, i allò que entusiasmava el públic i la crítica vienesa durant els anys vint, ara estava considerat anacrònic i antic. Korngold va morir a Los Angeles, amb una amarga sensació d'oblit i menyspreu.
ESCOLTA-HO ARAAvui sentirem: Quartet de corda núm. 3, op. 33 (4t moviment); Concert per a violí i orquestra en re major, op.35; Concert per a violoncel i orquestra, op. 37. Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) va haver de fugir de Viena perseguit pel règim nazi, que el considerava un músic "degenerat". Es va exiliar amb la seva família a Hollywood i durant una dècada llarga només va compondre música cinematogràfica per a 21 pel·lícules, peces simfòniques de gran qualitat que van ser font d'inspiració per a molts compositors posteriors. Acabada la guerra mundial va reprendre la composició d'obres de concert, però el món musical havia canviat de cap a peus, i allò que entusiasmava el públic i la crítica vienesa durant els anys vint, ara estava considerat anacrònic i antic. Korngold va morir a Los Angeles, amb una amarga sensació d'oblit i menyspreu.
Avui sentirem: "Sea Hawk", BSO (selecció); "King's Row" BSO (selecció); "The sea wolf" BSO (selecció); "The constant nymph" BSO (selecció); "Beetween two worlds" BSO (selecció); "Deception" BSO (selecció). Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) va haver de fugir de Viena perseguit pel règim nazi, que el considerava un músic "degenerat". Es va exiliar amb la seva família a Hollywood i durant una dècada llarga només va compondre música cinematogràfica per a 21 pel·lícules, peces simfòniques de gran qualitat que van ser font d'inspiració per a molts compositors posteriors. Acabada la guerra mundial va reprendre la composició d'obres de concert, però el món musical havia canviat de cap a peus, i allò que entusiasmava el públic i la crítica vienesa durant els anys vint, ara estava considerat anacrònic i antic. Korngold va morir a Los Angeles, amb una amarga sensació d'oblit i menyspreu.
Avui sentirem: "Les aventures de Robin Hood", BSO (selecció); "Anthony Adverse" BSO (selecció); "La vida privada d'Elisabeth d'Essex" BSO (selecció). Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) va haver de fugir de Viena perseguit pel règim nazi, que el considerava un músic "degenerat". Es va exiliar amb la seva família a Hollywood i durant una dècada llarga només va compondre música cinematogràfica per a 21 pel·lícules, peces simfòniques de gran qualitat que van ser font d'inspiració per a molts compositors posteriors. Acabada la guerra mundial va reprendre la composició d'obres de concert, però el món musical havia canviat de cap a peus, i allò que entusiasmava el públic i la crítica vienesa durant els anys vint, ara estava considerat anacrònic i antic. Korngold va morir a Los Angeles, amb una amarga sensació d'oblit i menyspreu.
Avui sentirem: "Baby serenade" op. 24; "Captain Blood", BSO (selecció). Erich Wolfgang Korngold (1897-1957) va haver de fugir de Viena perseguit pel règim nazi, que el considerava un músic "degenerat". Es va exiliar amb la seva família a Hollywood i durant una dècada llarga només va compondre música cinematogràfica per a 21 pel·lícules, peces simfòniques de gran qualitat que van ser font d'inspiració per a molts compositors posteriors. Acabada la guerra mundial va reprendre la composició d'obres de concert, però el món musical havia canviat de cap a peus, i allò que entusiasmava el públic i la crítica vienesa durant els anys vint, ara estava considerat anacrònic i antic. Korngold va morir a Los Angeles, amb una amarga sensació d'oblit i menyspreu.
Avui escoltarem: "Vespro de la Beata Vergine" (selecció). Amb la seva música, Claudio Monteverdi (1567-1643) va ser el compositor més influent de la seva època i el qui va obrir les portes al nou estil barroc, amb un llenguatge innovador i revolucionari. Amb 20 anys ja havia escrit tres llibres de madrigals a la ciutat on va néixer, Cremona, i l'any 1590 va entrar a la capella musical de la cort dels Gonzaga, a Màntua, primer com a violinista i després com a compositor de cort. S'hi va estar 23 anys i en va sortir amargat i arruïnat, però és aquí on va escriure obres escèniques excepcionals, entre les quals destaca la que està considerada la primera òpera de la història: "L'Orfeo".
Avui escoltarem: "Lamento d'Arianna" (versió veu sola); "Lamento d'Arianna" (madrigal a cinc veus). "Il ballo delle ingrate". Amb la seva música, Claudio Monteverdi (1567-1643) va ser el compositor més influent de la seva època, i qui va obrir les portes al nou estil barroc, amb un llenguatge innovador i revolucionari. Amb 20 anys ja havia escrit tres llibres de Madrigals a la ciutat on va néixer, Cremona, i l'any 1590 va entrar a la capella musical de la cort dels Gonzaga, a Màntua, primer com a violinista i després com a compositor de cort. S'hi va estar 23 anys, i en va sortir amargat i arruïnat, però és aquí on va escriure obres escèniques excepcionals, entre les quals destaca la que està considerada la primera òpera de la història: "L'Orfeo".
Avui escoltarem: "L'Orfeo, favola in musica" (selecció). Amb la seva música, Claudio Monteverdi (1567-1643) va ser el compositor més influent de la seva època, i qui va obrir les portes al nou estil barroc, amb un llenguatge innovador i revolucionari. Amb 20 anys ja havia escrit tres llibres de Madrigals a la ciutat on va néixer, Cremona, i l'any 1590 va entrar a la capella musical de la cort dels Gonzaga, a Màntua, primer com a violinista i després com a compositor de cort. S'hi va estar 23 anys, i en va sortir amargat i arruïnat, però és aquí on va escriure obres escèniques excepcionals, entre les quals destaca la que està considerada la primera òpera de la història: "L'Orfeo".
Avui escoltarem: selecció de madrigals dels llibres 2, 3, 4, i 5. Amb la seva música, Claudio Monteverdi (1567-1643) va ser el compositor més influent de la seva època, i qui va obrir les portes al nou estil barroc, amb un llenguatge innovador i revolucionari. Amb 20 anys ja havia escrit tres llibres de Madrigals a la ciutat on va néixer, Cremona, i l'any 1590 va entrar a la capella musical de la cort dels Gonzaga, a Màntua, primer com a violinista i després com a compositor de cort. S'hi va estar 23 anys, i en va sortir amargat i arruïnat, però és aquí on va escriure obres escèniques excepcionals, entre les quals destaca la que està considerada la primera òpera de la història: "L'Orfeo".
Avui escoltarem: "Cantiunculae Sacrae" (Cançons sacres); "Canzonette a tre voci". Amb la seva música, Claudio Monteverdi (1567-1643) va ser el compositor més influent de la seva època, i qui va obrir les portes al nou estil barroc, amb un llenguatge innovador i revolucionari. Amb 20 anys ja havia escrit tres llibres de Madrigals a la ciutat on va néixer, Cremona, i l'any 1590 va entrar a la capella musical de la cort dels Gonzaga, a Màntua, primer com a violinista i després com a compositor de cort. S'hi va estar 23 anys, i en va sortir amargat i arruïnat, però és aquí on va escriure obres escèniques excepcionals, entre les quals destaca la que està considerada la primera òpera de la història: "L'Orfeo".
Avui sentirem: "Andante spianato i gran polonesa brillant", en do major, op. 3; Nocturn op. 9, núm. 1 i núm. 2; Estudis, op. 10 (selecció). Frédéric Chopin (1810-1049) va ser un nen prodigi que tenia una facilitat sorprenent per tocar el piano, i que als tretze anys ja escrivia poloneses i masurques. Abans de fer vint anys ja havia escrit diverses obres orquestrals, sempre amb el piano com a solista i protagonista absolut, i van acabar sent les úniques de la seva producció. Just abans d'instal·lar-se a París, on va viure des del 1831 fins al final de la seva vida, va fer dues estades a Viena, on les seves obres, el seu virtuosisme i la seva manera de tocar van fascinar l'elit cultural del moment, i van ser el trampolí per a la seva consagració internacional.
Avui sentirem: Nocturn op. 15 núm. 2; Concert per a piano i orquestra núm. 1, en mi menor, op. 11. Frédéric Chopin (1810-1049) va ser un nen prodigi que tenia una facilitat sorprenent per tocar el piano, i que als tretze anys ja escrivia poloneses i masurques. Abans de fer vint anys ja havia escrit diverses obres orquestrals, sempre amb el piano com a solista i protagonista absolut, i van acabar sent les úniques de la seva producció. Just abans d'instal·lar-se a París, on va viure des del 1831 fins al final de la seva vida, va fer dues estades a Viena, on les seves obres, el seu virtuosisme i la seva manera de tocar van fascinar l'elit cultural del moment, i van ser el trampolí per a la seva consagració internacional.
Avui sentirem: Variacions en la major "Souvenir de Paganini"; Concert per a piano i orquestra en fa menor, op. 21; "Introducció i polonesa brillant" en do major, op. 3. Frédéric Chopin (1810-1049) va ser un nen prodigi que tenia una facilitat sorprenent per tocar el piano, i que als tretze anys ja escrivia poloneses i masurques. Abans de fer vint anys ja havia escrit diverses obres orquestrals, sempre amb el piano com a solista i protagonista absolut, i van acabar sent les úniques de la seva producció. Just abans d'instal·lar-se a París, on va viure des del 1831 fins al final de la seva vida, va fer dues estades a Viena, on les seves obres, el seu virtuosisme i la seva manera de tocar van fascinar l'elit cultural del moment, i van ser el trampolí per a la seva consagració internacional.
Avui sentirem: "Rondó Krakowiak", en fa major, op. 14; "Gran fantasia sobre motius polonesos", en la major, op. 13; Trio amb piano, en sol menor, op. 8 (1r moviment). Frédéric Chopin (1810-1049) va ser un nen prodigi que tenia una facilitat sorprenent per tocar el piano, i que als tretze anys ja escrivia poloneses i masurques. Abans de fer vint anys ja havia escrit diverses obres orquestrals, sempre amb el piano com a solista i protagonista absolut, i van acabar sent les úniques de la seva producció. Just abans d'instal·lar-se a París, on va viure des del 1831 fins al final de la seva vida, va fer dues estades a Viena, on les seves obres, el seu virtuosisme i la seva manera de tocar van fascinar l'elit cultural del moment, i van ser el trampolí per a la seva consagració internacional.
Avui sentirem: "Tres poloneses"; Variacions en mi major; Rondó "a la mazur", op. 5; Variacions "Là ci darem la mano", op. 2. Frédéric Chopin (1810-1049) va ser un nen prodigi que tenia una facilitat sorprenent per tocar el piano, i que als tretze anys ja escrivia poloneses i masurques. Abans de fer vint anys ja havia compost diverses obres orquestrals, sempre amb el piano com a solista i protagonista absolut, i van acabar sent les úniques de la seva producció. Just abans d'instal·lar-se a París, on va viure des del 1831 fins al final de la seva vida, va fer dues estades a Viena, on les seves obres, el seu virtuosisme i la seva manera de tocar van fascinar l'elit cultural del moment, i van ser el trampolí per a la seva consagració internacional.
Avui sentirem: "La fille du régiment" (extractes). Gaetano Donizetti (1797-1848) és un dels màxims exponents del bel canto i de l'òpera romàntica. Músic autodidacte i intuïtiu, va compondre més de setanta òperes, algunes de les quals, autèntiques obres mestres del gènere, com "Lucia di Lammermoor", "L'elisir d'amore", "La filla du régiment" i "Don Pasquale". Però, a part de consagrar-se en el gènere líric, va escriure una enorme quantitat de música instrumental, com simfonies, quartets de corda, sonates i fins i tot obres vocals i religioses, gèneres que va conrear durant tota la vida. Va viatjar molt, era molt estimat i apreciat per públic, cantants i col·legues, però la mort prematura de la seva esposa i de les seves tres filles li va amargar els anys finals, i va acabar molt deteriorat en un sanatori mental de la ciutat on va néixer: Bèrgam.
Avui sentirem: "Don Pasquale" (extractes). Gaetano Donizetti (1797-1848) és un dels màxims exponents del bel canto i de l'òpera romàntica. Músic autodidacte i intuïtiu, va compondre més de setanta òperes, algunes de les quals, autèntiques obres mestres del gènere, com "Lucia di Lammermoor", "L'elisir d'amore", "La filla du régiment" i "Don Pasquale". Però, a part de consagrar-se en el gènere líric, va escriure una enorme quantitat de música instrumental, com simfonies, quartets de corda, sonates i fins i tot obres vocals i religioses, gèneres que va conrear durant tota la vida. Va viatjar molt, era molt estimat i apreciat per públic, cantants i col·legues, però la mort prematura de la seva dona i de les seves tres filles li va amargar els anys finals, i va acabar molt deteriorat en un sanatori mental de la ciutat on va néixer: Bèrgam.