En la 1a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor barceloní Hèctor Parra ens explica els seus orígens musicals. L'audició passa per la música de Mozart ("Les noces de Figaro"), Mahler (Simfonia núm. 9), Scribin ("Poema de l'èxtasi") i "Ich ersehne die Alpen" d'Hèctor Parra.
En la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor Hèctor Parra ens convida a fer un tast de la seva òpera "Les benèvoles", basada en el llibre de Jonathan Littell. Estrenada el 2019, aquesta òpera està considerada "l'òpera més important del segle XXI" per la seva expressivitat, orquestració i força dramàtica... En definitiva, una obra "immensament poderosa i extremadament intel·ligent" ("Deutschlandfunk") que es converteix en una experiència límit. Avui en farem un tast. L'audició passa pel cor inicial "Herr, unser herscher" de la Passió segons sant Joan de J.S.Bach; el fragment "Einsam wachend in der Nacht" de "Tristany i Isolda" de R. Wagner; "Babi Yar" de Dmitri Xostakóvitx i "Les benèvoles" d'Hèctor Parra.
El compositor barceloní Hèctor Parra ens parla dels valors que l'acompanyen a l'hora de compondre, i ens diu: "Compondre és un acte de sinceritat, honestedat i concentració extrema. De fet, és intentar viure a través de la teva obra perquè és una activitat interior." L'audició passa per la música d'Igor Stravinsky ("La consagració de la primavera"), Serguei Rakhmàninov (Sonata per a piano núm. 1), J. Harvey ("Death of Light, Light of Death") i Hèctor Parra ("La mort i la primavera").
En la 4a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor barceloní, establert a París, Hèctor Parra ens porta música de Chopin (Sonata de piano, número 3), Mussorgski (Quadres d'una exposició), Ligeti ("Quartet de cordes, número 2") i Hèctor Parra ("Inscape"). A més, parlarem de l'art de la composició.
Tanquem la cinquena llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" del compositor barceloní Hèctor Parra amb un fragment de l'òpera "Orgia", que es va representar al Gran Teatre del Liceu i que Catalunya Música va oferir als seus oients. Hèctor Parra ens explicarà algunes coses molt interessants d'aquesta òpera. L'audició passa per la música de Puccini ("Tosca"), Bach (sarabanda de la Partita per a violí n.2), Monteverdi ("Orfeu") i Hèctor Parra ("Orgia").
En la primera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), ens explica com es va introduir en el món de la música. L'audició passa per "La Balanguera", "La muixeranga d'Algemesí", "El ball pla d'Olot" i "Ocult natural", amb un tutti final que heu d'escoltar.
L'acordionista Marçal Ramon ens parla, en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", dels seus referents musicals. I ens ha dit: "Els meus referents són músics que han treballat molt al llarg de la seva vida i ara, amb les noves generacions de músics, se'n veuen els resultats." L'audició passa per "Elogi a a faràndula" (Jaume Arnella), "Bruc" (Cobla Catalana dels Sons Essencials), "No pateixis, vida, que ara vinc" (Pomada) i "Pregària per fer ploure" (El Pont d'Arcalís).
En la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", preguntem a Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), què podria millorar la situació de la música tradicional catalana. L'audició passa per "Cant del Poble" (Riu), "Vou, veri, vou" (Pitxorines), "Sona el tambor" (Arnau Obiols) i "Per castellanes i basques" (Trèvol).
En la quarta llista de recomanacions musicals de Marçal Ramon, acordionista i director artístic de l'OMAC, sabrem per què li agraden tant les gloses i l'art de glosar. L'audició passa per "La salve de l'auia" (La Nova Euterpe), "L'havanera" (Eliseo Parra), "Vajotada" (Tazzuff) i "Glosa a Menorca" (Anna Ferrer).
En l'última llista de recomanacions musicals de Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), sabrem com es distreu el nostre convidat quan no està tocant l'acordió, fent de director artístic de l'OMAC o treballant en l'Arxiu de Músics per la Cobla. L'audició passa per "Glosa de l'antic ball de donzelles de Granollers" (Josep Maria Ruera); "Vallgorguina" (Eduard Toldrà), "Transfiguracions" (Lluís Gual) i "Angoixa (Enric Casals)".
En la primera llista de la mezzosoprano barcelonina Mercè Bruguera, la nostra convidada ens explica els seus inicis musicals a l'Escola IPSI i la importància d'un cor com el Cor Vivaldi, on va cantar fins als 17 anys. L'audició passa per la sardana "La Maria de les trenes" i "La sardana de les monges", i per la música de F. Schubert ("Ständchen") i Rossini ("Petite messe solennelle": "Agnus Dei").
La mezzosoprano Mercè Bruguera ens parlarà, en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", del seu pas per l'ESMUC, on va estudiar durant dos anys, abans de guanyar una beca per anar a la Royal Academy de Londres. L'audició passa per la música de Johann Sebastian Bach ("Komm Jesu komm" i Passió segons sant Mateu: "Buß und Reu"); W.A. Mozart: Rèquiem ("Recordare"), i Couperin ("Lliçons de tenebres").
La mezzosoprano Mercè Bruguera ens explica, en la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", que una de les seves peces preferides és el "Messies", de Handel, una peça per la qual sent una gran fascinació i que, precisament per això, podria cantar cada dia. L'audició passa per la música de Georg Friedrich Händel ("El Messies": "He was despised"); Purcell ("If music be the food of love"); Purcell ("The Fairy Queen": "The plaint") i Herbert Howells ("King David" (poema de Walter de la Mare).
La mezzosoprano barcelonina, establerta a Londres, Mercè Bruguera, canta habitualment a l'església de Sant George de Londres, a prop de la casa de Händel. En aquest programa ens explica una de les principals dificultats de cantar en una església anglesa. En l'audició sentirem les nadales "Once in Royal David's City" i "O come all ye faithful"; i també música d'Orlando Gibbons (motet "Drop drop slow tears"); Herbert Howells ("Like as a hart") i Kaija Saariaho ("Nuits, adieux").
En l'última llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", la mezzosoprano Mercè Bruguera reflexiona sobre què significa per a ella cantar. L'audició passa per la música de Vaugham Williams ("Sancta Civitas"); J. S. Bach, BWV 11 ("Ach bleibe doch, mein liebstes leben"); Duruflé (Rèquiem: "Pie Jesu"); H. Duparc ("Chanson triste") i Jonathan Dove ("Flight").
En la primera llista de recomanacions musicals del compositor barceloní Blai Soler, el nostre convidat ens parlarà dels seus inicis en el món de la música: des dels estudis de violí al Conservatori Municipal de Música de Barcelona fins a les classes amb Eva Graubin, que van ser uns anys de formació i descobertes. En l'audició, sentirem música composta pel nostre convidat ("Quintet de clarinet") i també música de Beat Furrer ("Spur per a piano i quartet de corda"), Leoš Janá¿ek (Sonata per a violí i piano) i Galina Ustvolskaya ("Grand duet per a violoncel i piano").
El compositor barceloní Blai Soler viu a Londres, on va anar a estudiar violí al Royal College d'aquesta ciutat. En la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el nostre convidat ens explicarà com va anar guanyant terreny el món de la composició en la seva vida. L'audició passa per la música de Johannes Brahms (Concert per a piano núm. 2); Serguei Prokófiev (Concert per a violí núm. 1), Pierre Boulez ("Mémoriale, per a flauta i conjunt") i Maurice Ravel (Concert per a piano en sol major).
En la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor barceloní Blai Soler, establert des de fa anys a Londres, ens parla de com és el seu procés de composició. "Les idees em venen a poc a poc. Trigo temps a fer obres perquè el període de gestació és llarg, però molt arrelat. Són idees profundes, ineludibles en mi...", ens ha dit. L'audició passa per Franz Liszt (Simfonia Dante), Gustav Mahler ("La cançó de la terra"), Gérard Grisey ("Quatre chants pour franchir le seuil", núm 2, "La mort de la civilisation"), i Igor Stravinsky ("Les noces").
El compositor Blai Soler ens explica com és la seva vida a Londres: "Des que vaig estudiar composició, la meva vida l'he enfocada en la composició. Jo, sobretot, busco temps per poder compondre." L'audició passa per la música de György Ligeti ("Lontano"), Claude Debussy ("La mer"), Arnold Schönberg ("Cinc peces per a orquestra", núm 1), i Blai Soler (5è moviment de "Sol").
En la 5a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor barceloní Blai Soler ens parla de l'obra compositiva de George Benjamin, compositor, pianista, director d'orquestra i professor durant uns quants anys de Blai Soler. L'audició d'avui passa per la música d'Alban Berg ("Wozzeck"), George Benjamin ("Into the Little Hill"), Richard Wagner (preludi del "Parsifal") i W. A. Mozart ("Don Giovanni").
En la 1a llista de recomanacions musicals d'Ada González, la primera ballarina del Ballet Nacional de Romania, a Bucarest, ens parla de com es va introduir en el món del ballet. L'audició passa per quatre moments del ballet "Romeu i Julieta", de Serguei Prokófiev, que agraden especialment a la nostra convidada i que interpreta l'Orquestra de Cleveland dirigida per Lorin Mazel.
La ballarina Ada González, actualment primera ballarina del Ballet Nacional de Romania, a Bucarest, ens explica en aquesta segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" com va entrar en el circuit professional del ballet. L'audició passa per la música de dos ballets de Piotr Ilitx Txaikovski: tres moments d'"El llac dels cignes" i un de "La bella dorment".
La 1a ballarina del Ballet Nacional de l'Òpera de Romania ens explica, en la 3a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", els diferents tipus de ballets que hi ha. Una conversa molt interessant que no us podeu perdre. L'audició d'avui passa per 3 moments d'"El trencanous", de Piotr Ilitx Txaikovski, i per un fragment del ballet "Giselle", d'Adolphe Adam.
La nostra convidada, la ballaria Ada González, ens parla de ballets clàssics i ballets contemporanis, de tradició i de drets. L'audició d'avui passa per "Espàrtac" d'Aram Khatxaturian, "Scherezade" de Nikolai Rimski-Kórsakov, "Raymonda" d'Aleksandr Glazunov, i "Who cares (after Gershwin)" de Hershy Kay.
En l'última llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" d'Ada González, 1a ballarina del Ballet Nacional de Romania, a Bucarest, parlem de reptes, il·lusions i futur. L'audició passa per "Les quatre estacions" d'Antonio Vivaldi, "Music for weather elements" d'Ezio Bosso, "Libertango" d'Astor Piazzolla i "Peer Gynt" d' Edvard Grieg, amb l'Orquestra Filharmònica de Berlín, dirigida per Herbert von Karajan.
En la 1a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" d'Albert Cano Smit, el nostre convidat ens parla de Christian Tetzlaff, Lars Vogt, Stephen Hough, Radu Lupu i Vladimir Horowitz, grans noms que l'han influït profundament. A l'audició sentim música de Mozart, Hummel, Brahms i Liszt.
El pianista Albert Cano Smit ens explica, en la segona llista de propostes musicals per al "Molt personal", per què sempre ha volgut dedicar-se a la música i en concret al piano. No us perdeu les seves reflexions. L'audició ens porta la música de Bach ("L'art de la fuga: Contrapunctus III"), Stravinsky ("Dansa russa"), Ravel ("Concert per a la mà esquerra") i Ligeti ("Estudi núm. 15: White on white"), interpretades pel nostre convidat.
Albert Cano Smit ens explica per què ens porta una versió del coral "Quan m'arribi l'hora de morir" de la "Passió segons sant Mateu" de J.S. Bach, dirigit pel director neerlandès Joseph Willem Mengelberg. L'audició passa per la música de Messiaen ("Le baiser de l'enfant-Jésus", en gravació d'Albert Cano Smit; Duruflé (Rèquiem "In Paradisum"), Bach ("Passió segons sant Mateu") i Gesualdo (Moro, lasso, al mio duolo").
Després d'estudiar a l'Escolania de Montserrat amb Vicenç Prunés, Albert Cano Smit va estudiar al Regne Unit i després es va llicenciar a la Colburn School de Los Angeles. També va obtenir un màster a la Juilliard School de Nova York, on va ser distingit amb el Premi Rubinstein el 2020. El nostre convidat ens explica, en la quarta llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", què s'hauria perdut si no hagués anat a estudiar als Estats Units. L'audició passa per la música de John Coltrane ("Say it"), Abdullah Ibrahim ("Maraba Blue"), Brahms (Sextet en sol major) i Strauss ("Elektra").
En la 5a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", Albert Cano Smit ens explica què li agrada fer quan no està preparant un concert ni fent classes. Les simfonies i sonates són les protagonistes d'aquesta audició amb música de Schumann, Mozart, Bruckner i Beethoven, de qui sentirem el 4t moviment de la Simfonia núm. 7, que interpreta Albert Cano Smit.