Té sentit protegir amb tanques totes les vies de tren?
Després de l'accident de Montmeló d'aquest diumenge, en el qual quatre joves van morir atropellats per un tren, diverses veus reclamen més campanyes de prevenció del risc que representen les vies de tren. Coincideixen que es té una percepció baixa, comparat, per exemple, amb la carretera. En canvi, no es veu viable protegir tota la xarxa de vies convencionals amb tanques, com sí que es fa amb les d'alta velocitat.
Els maquinistes acumulen una experiència diària del comportament d'algunes persones que minimitzen el risc quan han de travessar una via. Ho ha explicat a Catalunya Ràdio Diego Martín, secretari general del sindicat de maquinistes Semaf:
La infraestructura que hi ha a Catalunya no afavoreix que la gent no travessi per zones no autoritzades. A la costa, per arribar a les platges, hi ha gent que busca l'opció més ràpida i no pas la més segura.
Segons Martín, un punt complicat són els passos a nivell, on hi ha gent que no té espera:
Als passos a nivell, encara que estiguin protegits, veus actuacions incorrectes de molts usuaris que travessen la via senzillament per no esperar que el tren hagi passat. Hi ha molts punts conflictius a la xarxa catalana.
D'altra banda, posar tanques a totes les vies de la xarxa convencional seria molt car i complicat de mantenir. I en terrenys boscosos i rurals afectaria la llibertat de moviments de la fauna. De fet, el decret llei sobre seguretat ferroviària només obliga a posar tanques a les vies convencionals quan travessen zones urbanitzades. El director del Términus, el Centre d'Estudis del Transport, Joan Carles Salmerón, ho justifica:
Posar tanques en una zona rural, emmig dels camps, no tindria sentit. Una altra cosa és en una zona urbana, on hi ha molt de trànsit de persones i de cotxes. Aquí sí que seria lògic.
Més de la meitat dels atropellaments ferroviaris de l'Estat passen a Catalunya, si bé la gran majoria es tracta de casos de suïcidi.
