Batman se viste de Prada Sempre m'he preguntat perquè els videojocs han estat una mica injustos amb els súper herois i els personatges de còmic. Recordo
4 min
Batman se viste de Prada
Sempre m'he preguntat perquè els videojocs han estat una mica injustos amb els súper herois i els personatges de còmic. Recordo les paraules del Jordi, el nostre presentador: "Home, fer un videojoc de Superman, que suposadament és indestructible, no és gens fàcil". Efectivament, "Superman 64" és sens dubte un dels pitjors videojocs de la història, constatat aquest estiu per tots els membres del Generació Digital, que vam poder testar com el joc és absolutament insoportable.
L'estrella darrerament ha estat Spiderman, per la repercussió de les darreres pel·lícules, èxits absoluts de taquilla, i per les posteriors adaptacions més que notables a Gamecube, del millor que ha protagonitzat l'aràcnid en qualsevol format. Però heus aquí que Batman ha tornat, al cinema i al videojoc, amb una personalitat i ambientacions més obscures que mai i una legió de seguidors que opinen que el canvi li ha anat bé. Molt bé.
Amb aquest bagatge no era fàcil apostar per una companyia relativament jove, Rocksteady Games. Però el resultat és exquisit, en part gràcies a la gran quantitat de diners que han invertit en comprar el motor gràfic "Unreal Engine 3" i en part en aconseguir una gran adaptació de la novel·la gràfica de Grant Morrison. Una aposta arriscada que ha resultat per Eidos una de les grans sorpreses de l'any i probablement el millor joc protagonitzat per Batman.
La història és senzilla: "el caçador caçat", un pla perfecte del Joker per arrossegar a Batman a una trampa. Deixar-se capturar i ser portat al psiquiàtric de Arkham per invertir des de dins la situació amb l'ajut de Harley Quinn, una aliada del Joker amb una personalitat recargolada que tindrà un paper important en els plans del criminal.
I justament comencem a jugar quan el Joker es fa amb el control del psiquiàtric, per tant, tota l'acció es desenvolupa a l'interior d'un edifici que oculta centenars d'indrets que Batman haurà de visitar per recuperar el control. Però no estarem sols, Arkham és el centre penitenciari on han anat a parar la majoria dels enemics de l'heroi i amb el Joker com a nou "propietari" és evident que els deixarà anar. Qüestió de temps que els anem trobant.
La "gràcia" del videojoc és que combina tres tipus d'estils, el "beat'em up", la infiltració i la investigació; Batman pot arribar a una habitació plena d'enemics i haver d'esclafar-los, un per un, a cop de punys i peus. O es pot esmunyir a través de les ombres que habiten els sostres i desfer-se d'ells silenciosament, sense ser vist. I un cop alliberada la zona buscar pistes i proves que el permetin continuar gràcies a una visió "intel·ligent" que haurem d'activar per buscar punts calents amb els que interactuar.
El motor gràfic es llueix, Batman i tota la resta de personatges compareixen amb els millors vestits per ambientar els escenaris sota una tensa quietud, perfecte per un psiquiàtric ple de bojos amb tendències psicòpates. Les diferents sales estan plenes de detalls que transmeten aquesta bogeria, un gran treball de disseny artístic que és encara més agraït amb els modelats dels diferents enemics. L'"Unreal Engine" permet gran quantitat de polígons i textures i el framerate és sòlid com una roca.
El doblatge tampoc està malament, EIDOS ha tingut la delicadesa de localitzar el joc al castellà amb una sèrie d'actors fàcilment identificables -Batman és Brandon, de "Sensación de vivir", i el Joker és l'"Actor Secundario Bob", dels "Simpsons"-, tot i que la versió americana ha tingut veus populars com la de Marc Hamill / Luke Skywalker. No estaria pas malament que algun dia ens deixessin triar, sobre tot en la versió PS3, que té més capacitat d'emmagatzematge.
Amb un apartat tècnic superb cal que la diversió estigui a l'alçada. "Arkham Asylum" no és un joc massa llarg, unes deu hores en funció de la vostra habilitat, però té un seguit d'extres que poden dilatar una mica l'experiència, com aconseguir tots els misteris d'Enigma o superar el mode "desafiament". A mesura que anem progressant nous i interessants gatgets s'incorporaran a l'arsenal d'armes que porta a sobre el ratpenat, de la mateixa manera que els enemics seran més difícils de batre i els puzles més exigents.
Tot per no caure en la repetició constant de la mateixa fórmula i que fa d'aquest "Arkham Asylum" una compra obligada pels seguidors del súper heroi i una opció recomanable per la resta de jugadors. Em pregunto què hagués passat si en lloc de Batman haguéssim tingut un protagonista anònim. Probablement el joc baixés bastant, una bona mostra de que en aquest cas la llicència s'ha aprofitat correctament.