Zapatero promet un nou model de gestió aeroportuària en la inauguració de la T1
La T1 de l'aeroport de Barcelona ja és una realitat. La nova terminal ha quedat inaugurada en un acte durant el qual el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, ha promès un nou model de gestió aeroportuària abans que acabi l'any. Prèviament, Montilla li ha reclamat la descentralització de la gestió. Tots dos líders s'han felicitat per la magnitud de l'obra, que duplica la capacitat total de l'aeroport i obre la porta a convertir el Prat en un centre internacional de connexió de vols.
4 min
Zapatero s'ha felicitat per la nova T1, de la qual ha subratllat l'envergadura del projecte, que "està cridat a ser una obra pública emblemàtica", i que es tracta de "la infraestructura més important dels últims 20 anys a Catalunya". Durant el seu discurs davant del president Montilla i més de 900 convidats, Zapatero s'ha referit al nou model de gestió aeroportuària i ha promès que es resoldrà abans que acabi l'any.
El president del govern espanyol ha recordat que estan immersos en un procés de remodelació del model aeroportuari espanyol i ha dit que espera que sigui un treball "compartit" entre el govern espanyol i la Generalitat, un model que combini "la lògica descentralització".
El president del govern espanyol ha destacat l'empremta de futur de la nova terminal, i ha assegurat que el nou model donarà "tota la capacitat" a l'aeroport del Prat i "implicarà la societat civil catalana i els seus representants". Zapatero també s'ha tornat a referir al finançament, i ha tingut paraules d'agraïment per a l'arquitecte Ricard Bofill i per a tot l'equip que hi ha treballat.
Nova porta de Catalunya al món
Prèviament, el president, José Montilla, ha descrit la nova terminal com "la porta gran de Catalunya cap al món i l'aeroport de la Mediterrània". Montilla ha demanat a Zapatero que afronti la descentralització de la gestió aeroportuària perquè el Prat es converteixi en el primer aeroport del sud d'Europa. Montilla ha indicat que veu l'aeroport del Prat com "un exemple policèntric i descentralitzador". Alhora, també ha reconegut que es tracta de la inversió més alta feta mai al país, i ha subratllat que la T1 converteix el Prat en el segon aeroport d'Espanya.
El president de la Generalitat també s'ha dirigit a Zapatero per dir-li que ara Catalunya ja pot competir a escala internacional i que "el que reclama Catalunya és per la seva ambició de prosperar, però també com a locomotora d'Espanya". Montilla s'ha referit a tots aquells que han intervingut en la nova T1: des dels que la van projectar fins als que han pogut inaugurar-la.
Una pilota del Barça
L'acte d'inauguració de la T1 del Prat ha arrencat amb un vídeo de presentació que ha subratllat les grans dimensions i capacitat de la nova infraestructura. Prèviament, el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, i el president de la Generalitat, José Montilla, acompanyats pel ministre de Foment, José Blanco, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i altres representants institucionals s'han passejat per la terminal i n'han saludat els primers treballadors. Ha estat en aquest moment quan Zapatero ha rebut de mans d'una treballadora una pilota del Barça, tal com després ha recordat el mateix president espanyol durant el seu discurs.
Les dimensions de la T1
La inauguració, prèvia a la posada en servei aquest dimecres, és la culminació de més de cinc anys d'obres que han suposat una inversió superior als 1.200 milions d'euros. La T1 és 4,5 vegades més gran que les terminals actuals i concentrarà el 80% de l'activitat de l'aeroport barceloní. L'assignatura pendent de la T1 és la connexió amb metro i tren, ara inexistent.
Amb una superfície de 544.066 metres quadrats, la T1 permet acollir més de 30 milions de passatgers l'any i 90 operacions de vol per hora. La terminal acull les companyies aèries vinculades a les agrupacions OneWorld, Star Alliance i Sky Team, Vueling i 17 aerolínies més. En total, 52 empreses que han aconseguit treballar des de la instal·lació seguint els criteris de l'adjudicació d'Aena, l'ens gestor dels aeroports, que depèn del Ministeri de Foment. Hi començaran a treballar, però, de manera gradual.
L'entrada en servei, que serà aquest dimecres a les 6 del matí amb un vol de Spanair a Madrid, suposarà la creació de 3.000 llocs de treball directes.
En la vigília de la jornada inaugural, tripartit i oposició s'han enfrontat per la paternitat de la T1.
També en el capítol institucional, ERC va anunciar que no assistiria a la inauguració i finalment no hi ha assistit el president del partit, Joan Puigcercós, però sí que hi han estat presents el president del Parlament, Ernest Benach, el vicepresident de la Generalitat, Josep-Lluís Carod-Rovira, com a càrrecs institucionals i no de partit, i el regidor a Barcelona Jordi Portabella, que hi ha anat en qualitat de president del Consell de Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Barcelona, càrrec que té malgrat formar part de l'oposició.
Consulta aquí totes les dades de la T1!
El president del govern espanyol ha recordat que estan immersos en un procés de remodelació del model aeroportuari espanyol i ha dit que espera que sigui un treball "compartit" entre el govern espanyol i la Generalitat, un model que combini "la lògica descentralització".
El president del govern espanyol ha destacat l'empremta de futur de la nova terminal, i ha assegurat que el nou model donarà "tota la capacitat" a l'aeroport del Prat i "implicarà la societat civil catalana i els seus representants". Zapatero també s'ha tornat a referir al finançament, i ha tingut paraules d'agraïment per a l'arquitecte Ricard Bofill i per a tot l'equip que hi ha treballat.
Nova porta de Catalunya al món
Prèviament, el president, José Montilla, ha descrit la nova terminal com "la porta gran de Catalunya cap al món i l'aeroport de la Mediterrània". Montilla ha demanat a Zapatero que afronti la descentralització de la gestió aeroportuària perquè el Prat es converteixi en el primer aeroport del sud d'Europa. Montilla ha indicat que veu l'aeroport del Prat com "un exemple policèntric i descentralitzador". Alhora, també ha reconegut que es tracta de la inversió més alta feta mai al país, i ha subratllat que la T1 converteix el Prat en el segon aeroport d'Espanya.
El president de la Generalitat també s'ha dirigit a Zapatero per dir-li que ara Catalunya ja pot competir a escala internacional i que "el que reclama Catalunya és per la seva ambició de prosperar, però també com a locomotora d'Espanya". Montilla s'ha referit a tots aquells que han intervingut en la nova T1: des dels que la van projectar fins als que han pogut inaugurar-la.
Una pilota del Barça
L'acte d'inauguració de la T1 del Prat ha arrencat amb un vídeo de presentació que ha subratllat les grans dimensions i capacitat de la nova infraestructura. Prèviament, el president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, i el president de la Generalitat, José Montilla, acompanyats pel ministre de Foment, José Blanco, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i altres representants institucionals s'han passejat per la terminal i n'han saludat els primers treballadors. Ha estat en aquest moment quan Zapatero ha rebut de mans d'una treballadora una pilota del Barça, tal com després ha recordat el mateix president espanyol durant el seu discurs.
Les dimensions de la T1
La inauguració, prèvia a la posada en servei aquest dimecres, és la culminació de més de cinc anys d'obres que han suposat una inversió superior als 1.200 milions d'euros. La T1 és 4,5 vegades més gran que les terminals actuals i concentrarà el 80% de l'activitat de l'aeroport barceloní. L'assignatura pendent de la T1 és la connexió amb metro i tren, ara inexistent.
Amb una superfície de 544.066 metres quadrats, la T1 permet acollir més de 30 milions de passatgers l'any i 90 operacions de vol per hora. La terminal acull les companyies aèries vinculades a les agrupacions OneWorld, Star Alliance i Sky Team, Vueling i 17 aerolínies més. En total, 52 empreses que han aconseguit treballar des de la instal·lació seguint els criteris de l'adjudicació d'Aena, l'ens gestor dels aeroports, que depèn del Ministeri de Foment. Hi començaran a treballar, però, de manera gradual.
L'entrada en servei, que serà aquest dimecres a les 6 del matí amb un vol de Spanair a Madrid, suposarà la creació de 3.000 llocs de treball directes.
En la vigília de la jornada inaugural, tripartit i oposició s'han enfrontat per la paternitat de la T1.
També en el capítol institucional, ERC va anunciar que no assistiria a la inauguració i finalment no hi ha assistit el president del partit, Joan Puigcercós, però sí que hi han estat presents el president del Parlament, Ernest Benach, el vicepresident de la Generalitat, Josep-Lluís Carod-Rovira, com a càrrecs institucionals i no de partit, i el regidor a Barcelona Jordi Portabella, que hi ha anat en qualitat de president del Consell de Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Barcelona, càrrec que té malgrat formar part de l'oposició.
Consulta aquí totes les dades de la T1!