Imatge de l'avió sinistrat al juny poc després d'enlairar-se
Imatge de l'avió sinistrat al juny poc després d'enlairar-se (Reuters/Amit Dave)

Accident Air India: la conversa entre els pilots apunta a una acció intencionada d'un d'ells

La caixa negra de l'avió confirmaria que el comandant va desactivar l'interruptor que subministra combustible al motor
Redacció
2 min

La investigació de l'accident d'Air India que es va estavellar el 12 de juny se centra en l'actuació del comandant de l'avió, que presumptament hauria apagat els interruptors que controlen el flux de combustible als motors pocs segons després d'enlairar-se de la pista d'Ahmedabad.

Pren cada cop més força l'opció que la caiguda de l'avió, que va provocar 260 morts, va ser en realitat intencionada.

Dissabte es va publicar l'informe preliminar amb la gravació de la caixa negra, en què se sentia un pilot preguntant a l'altre per què havia tallat el subministrament de combustible, cosa que el segon va negar.

Els investigadors, però, no van poder identificar quins comentaris feia el comandant i quins el primer oficial, que pilotava l'avió durant l'enlairament.

Aquest dimecres, el diari Wall Street Journal apunta directament al comandant després d'haver entrevistat pilots nord-americans, que, un cop estudiat l'informe de les autoritats índies, asseguren que el primer oficial no podria haver apagat els interruptors perquè tenia les mans ocupades en aquella fase del vol.

És més, revelen que, en adonar-se de la situació, el primer oficial va entrar en estat de pànic, mentre el comandant continuava tranquil.

Maniobra intencionada

L'informe preliminar avançava que els interruptors que controlaven el flux de combustible dels dos motors van canviar de "RUN" a "CUT OFF" amb un segon de diferència, cosa que va fer que els motors de l'avió deixessin de funcionar.

Aquesta acció només es fa, normalment, un cop la nau ha aterrat al destí i no durant el vol, a excepció de cas d'emergència, cosa que es descarta arran de les converses de la caixa negra.

Les gravacions de la conversa entre els pilots instants abans de l'accident deixen entreveure uns moments de confusió dins de la cabina que van generar dubtes sobre les causes del sinistre.

De fet, se sap que per bloquejar l'alimentació de combustible cal la combinació de dos moviments dels pilots, un mecanisme de seguretat precisament per evitar que s'activin de forma accidental.

A més, l'informe va descartar cap fallada mecànica ni de manteniment.

L'accident d'Air India ha fet revifar el debat sobre l'addició de càmeres a la cabina de vol, conegudes com a gravadores d'imatges de cabina, que ajudarien els investigadors probablement a esclarir moltes incògnites.


Va apagar els motors en ple vol

Gairebé immediatament després que l'avió s'enlairés, les imatges de circuit tancat de televisió van mostrar que els motors de l'avió, amb destinació Londres, van patir una pèrdua sobtada de potència.

I és que amb la desactivació dels interruptors s'apaguen els motors, i, després d'arribar a una alçada de 650 peus, l'aparell va començar a caure.

Els interruptors de combustible dels dos motors es van tornar a activar i l'avió va intentar reiniciar els motors automàticament, segons l'informe, però l'avió anava massa baix i massa lent i no es va poder recuperar.

Al cap de pocs segons, va caure en forma de bola de foc sobre una zona residencial i un hospital. Només un passatger va sobreviure miraculosament a la tragèdia.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre L'Índia

Mostra-ho tot