Aeroports deserts: les grans aerolínies demanen ajudes multimilionàries als estats
Aeroports buits, avions aparcats i vols cancel·lats. El sector de l'aviació està, ara mateix, en estat de xoc per la crisi del El sector de l'aviació està, ara mateix, en estat de xoc per la crisi del coronavirus. El transport de passagers és pràcticament inexistent i el futur no és gens optimista.
Davant la impossibilitat d'operar, les companyies aèries demanen ajudes als estats. França i Holanda injectaran més d'11.000 milions a AirFrance-KLM; Alemanya i altres estats, 10.000 a Lufthansa; i Itàlia ha renacionalitzat Alitalia, una companyia amb problemes previs a l'actual situació.
Espanya estudia crèdits barats per a Iberia, que ja va reestructurar-se fa anys. La sòcia d'Iberia, British Airways, no rebrà ajudes i ha optat pels acomiadaments: 12.000 treballadors perdran la feina.
La dificultat de mantenir la distància social
Amb l'estat d'alarma, el trànsit aeri s'ha reduït un 95%. Ara per ara, els avions no volen i sembla difícil que ho puguin fer a curt termini. Fins i tot sense restriccions, mantenir certes distàncies dins d'un avió és pràcticament impossible.
Segons Pere Suau-Sánchez, assessor en transport aeri i professor de la Cranfield University i de la UOC, si els avions van mig buits, no els surt a compte volar:
La distància social en cabina sembla que no seria una bona solució des del punt de vista comercial, perquè implicaria ocupacions inferiors al 50% en cabina, fent els vols no rendibles des del punt de vista econòmic
A hores d'ara, no se sap quan podran tornar a volar. De fet, al pla de desescalada aprovat pel govern espanyol, la mobilitat aèria és l'única que encara no té res previst a cap fase; tampoc a l'estiu.
Per Suau-Sánchez, és difícil imaginar unes vacances amb un trànsit com el dels últims anys:
Segurament, hi haurà alguns vols, però no crec que en el nivell que permeti que tots anem de vacances en transport aeri
Els aeroports deserts, les portes giratòries fantasma i les arribades on no arriba ningú. De moment, continuaran sense omplir-se de gent.
El model "low cost", en perill
La situació econòmica, a més, pot generar guerres de preus si algunes companyies decideixen competir de manera més agressiva. En pocs anys, el model "low cost" ha fet caure aerolínies com Virgin, Air Berlin o Thomas Cook.
Ara, amb unes turbulències econòmiques sense precedents, les companyies es replegaran als seus "hubs" aeroportuaris. A Barcelona, doncs, serà Vueling qui haurà d'ajudar a aixecar el vol.