Alumnes d'enginyeria industrial de la UPC dissenyen un cotxe per a la Formula Student

De les aules al taller i d'aquí a l'asfalt. Aquest és l'itinerari que volen seguir disset estudiants d'enginyeria industrial de la Universitat Politècnica de Catalunya. Estan dissenyant un bòlid per participar en la Formula Student, una cursa universitària de cotxes d'abast mundial. Hi participen un centenar de facultats d'arreu del món que lluiten per tirar endavant el seu projecte i guanyar la competició. Només n'hi ha una de catalana. L'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona de la UPC competirà amb el cotxe CAT02, que encara està en fase de disseny informàtic. L'objectiu: quedar entre els 20 primers.
3 min
La Formula Student és una competició similar a la Fórmula 1, però amb la diferència que els cotxes no depenen de grans marques de l'automoció, sinó de l'esforç i les hores d'estudiants universitaris. L'objectiu és promoure la innovació mitjançant la construcció d'un bòlid. Es tracta d'un projecte ambiciós que la UPC ha decidit assumir. Disset dels seus estudiants de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) han assumit el repte i treballen per presentar un cotxe en condicions a la cursa que se celebrarà el juliol del 2009.

A la prova hi competeixen un centenar d'universitats i només una de catalana. No és el primer any que la UPC s'apunta a la Formula Student, i enguany ja dissenya el segon monoplaça de l'equip ETSEIB-Motorsport, el CAT02. Alumnes de quart i cinquè d'enginyeria industrial s'han apuntat al projecte amb l'ambició d'acabar entre els 20 primers.

Buscant ajuda de les empreses

El repte de participar en la competició inclou tots els passos, des d'elaborar el pressupost a provar el monoplaça en un circuit, passant pel disseny i la construcció de les peces i el muntatge del bòlid. Ara per ara, es troben a la fase de disseny informàtic. La Cambra de Comerç i el Col·legi d'Enginyers ja s'han interessat en el projecte, però ara falten les empreses.

El cotxe costarà uns 60.000 euros, una xifra modesta si es compara amb el pressupost d'altres vehicles com els de la Gran Bretanya o Alemanya, que ronden el milió d'euros. Per això, els alumnes busquen tota l'ajuda possible, bé sigui econòmica en forma de patrocini o en la construcció de peces, però també coneixements de companyies que els serveixin per millorar els seus dissenys i comprendre millor com funciona el cotxe. De fet, la Formula Student és una manera més de vincular la universitat amb l'empresa i pels estudiants suposa una millora del seu currículum i una plataforma per al futur.

Poc pes i millor canvi de marxes

Els alumnes implicats en el projecte han explicat en un reportatge de Catalunya Informació quines són les seves apostes en el nou bòlid. El pes, de només 230 quilograms, és un factor molt important. Des del punt de vista mecànic, les millores en el canvi de marxes poden suposar un salt qualitatiu. El canvi passarà al volant, com en els cotxes de Fórmula 1, i s'optimitzarà per no perdre potència en canviar de marxes.

Si l'aposta dels alumnes de la UPC funciona no se sabrà fins al juliol del 2009, quan es correrà la Formula Student al circuit britànic de Silverstone. Hi haurà diferents proves de resistència, acceleració i maniobrabilitat. Els jutges de la competició també tenen en compte tot el procés de creació del bòlid i valoren el cotxe en relació amb el que s'ha gastat per fer-lo. ETSEIB-Motorsport espera quedar entre els 20 primers i que algun dia la Formula Student es pugui córrer al circuit de Montmeló.

Avui és notícia