Álvarez-Cascos posa la primera pedra del segon túnel de Vielha
El ministre de Foment, Franciso Álvarez-Cascos, ha posat avui la primera pedra del segon túnel de Vielha. La construcció d'aquest túnel, que anirà paral·lel a l'actual, tindrà una longitud de 5,2 quilòmetres i suposa una inversió de més de 128 milions d'euros. El túnel tindrà tres carrils, amb la possibilitat que el del mig sigui reversible. Hi haurà cavitats de seguretat i d'incendi, refugis amb galeries de connexió i estacions elèctriques en boques intermèdies. El túnel té un termini d'execució de 39 mesos. Una vegada entri en servei, l'actual s'aprofitarà per desviar el transport de mercaderies perilloses i com a infrastructura de seguretat.
2 min
Les obres del túnel de Vielha van començar l'any 1925, un any després de prometre-ho Alfons XIII als aranesos, en una visita que va fer a la zona. El túnel, que va costar més de 10 milions de pessetes de l'època, estava previst que es fes en 5 anys. Però, a la pràctica, se'n van necessitar 22 per obrir-lo al trànsit. Problemes burocràtics, canvis de projectes i la Guerra Civil van endarrerir molt els treballs. Després de la guerra, les obres van rebre un nou impuls. Presoners de diferents punts de l'estat van ser destinats a la Vall d'Aran per treballar en la perforació del túnel. El 25 de gener de 1941, es va fer la unió de les dues boques. Set anys després, el 1948, s'inaugurava oficialment aquest túnel, de més de 5 quilòmetres de longitud. Els primers cotxes passaven ja des de l'Alta Ribagorça fins a la Vall d'Aran. Amb l'obertura del túnel, la Vall va experimentar molts canvis. El transport i el turisme van augmentar molt més del que s'esperava, però també va canviar la manera de viure de la població aranesa. L'any 98, el túnel de Vielha va complir 50 anys i per celebrar-ho es va descobrir un monòlit per recordar totes les persones que van fer aquesta obra. Aquesta via, per la qual passen uns 2.500 vehicles diàriament, aviat es converitirà en una galeria de seguretat del nou túnel. Això serà quan, segons està previst, s'acabin les obres el 2005.