Imatge del Ciclorail transitant per les vies d'FGC
Imatge del Ciclorail transitant per les vies d'FGC (Mancomunitat del Cardener)

Anar en bici per les antigues vies de potassa de Sallent: l'Ecorail del Bages reprèn la marxa

Un acord entre FGC i els municipis permet reobrir l'activitat amb un nou traçat que aprofita les vies del tren del ramal de Sallent que no s'utilitzen per a l'explotació minera
Redacció
2 min

El Bages recupera un projecte de transport turístic sostenible que havia quedat aturat i ara torna a agafar embranzida. I és que anar en bicicleta per les vies del tren al Bages tornarà a ser una realitat a partir del 2027.

Tot plegat serà possible gràcies a l'acord de col·laboració, per un període inicial de quatre anys, entre la Mancomunitat del Cardener i Ferrocarrils de la Generalitat que s'ha firmat aquest dijous.

Un acord que permetrà recuperar el projecte de l'Ecorail, una proposta lúdica de viatges en bicicleta pel Pla de Bages que aprofita el traçat de les vies del tren per on es transportava antigament la potassa.

Una iniciativa recuperada

L'Ecorail va néixer el 2009 i feia servir unes vies que passaven per Súria i que compartia amb ICL, l'empresa d'explotació minera. Quan el 2021 ICL va voler augmentar el transport de mercaderies, les dues activitats van deixar de ser compatibles.

Ara, el nou Ecorail no passarà per Súria, sinó que ho farà pel ramal de Sallent. De la iniciativa que ja estava en marxa i es va haver d'aturar el 2021 s'aprofitaran i s'actualitzaran alguns dels materials.

La idea és disposar de dos vehicles elèctrics i homologats de baixa velocitat --el Trenpat i el Ciclorail.

El Ciclorail és un bastidor metàl·lic adaptat a les vies del tren sobre el qual s'instal·len dues bicicletes que avancen amb la tracció que reben del pedaleig.

El Trenpat és un petit tren remolcat per bicicletes elèctriques amb capacitat per a sis persones, accessible i apte per a tothom.

Tos dos recorreran 8 quilòmetres sense desnivells. El recorregut uneix Sallent, Santpedor, Sant Fruitós de Bages i Manresa.

Foto de família després de la signatura de l'acord aquest dijous a Sallent
Foto de família després de la signatura de l'acord aquest dijous a Sallent (ACN/Laura Busquets)

Primer pas

El president de la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener, Albert Coberó, ha explicat que l'acte de signatura d'aquest dijous és "un primer pas".

El pròxim ha de ser que cada ajuntament per on passa l'Ecorail subscrigui aquest acord i es comprometi econòmicament amb el projecte. La previsió és que caldran uns 200.000 euros per posar l'Ecorail en marxa.

Coberó també ha explicat que la idea és començar a donar servei amb una oferta que anirà de divendres a diumenge i es podrà ampliar a altres dies per donar resposta a escoles o entitats que s'hi puguin interessar.

El president de Ferrocarrils, Carles Ruiz, ha destacat la importància que hi hagi iniciatives "arrelades" al territori, que permetran que la ciutadania també s'hi "arreli". Per Ruiz, l'Ecorail s'ha de convertir en un recurs turístic per a la comarca "que permeti descobrir llocs d'interès històric, patrimonial i paisatgístic, a la vegada que es fomenten hàbits saludables".

Avui és notícia

Més sobre Bages

Mostra-ho tot