Les compres compulsives apareixen de vegades lligades a quadres d'ansietat o depressió (ACN)

Black Friday, Nadal o rebaixes: l'època més sensible per al trastorn de compra compulsiva

A la Unitat d'Addiccions Comportamentals de l'Hospital de Bellvitge, l'any 2005, el 2,5% dels pacients tenien aquesta alteració de comportament, i l'any passat ja eren el 6,4% dels atesos
Miquel Muñoz Pelegrina
4 min

Els descomptes del Black Friday, la campanya de Nadal o les rebaixes de gener són el gran moment de l'any per als comerços, el trimestre daurat en què s'acumulen el gruix de vendes de l'any.

Aquestes setmanes, la maquinària publicitària no s'atura per estimular les compres. I això fa que sigui, justament, una època especialment delicada per als que pateixen el trastorn conegut com de compres compulsives.

Els psicòlegs alerten que cada cop es troben més casos de compres compulsives. Un patró de compra repetitiu, amb pèrdua de control i que es barreja amb trastorns com l'ansietat o la depressió són alguns dels símptomes.

"Molt sovint les compres són una manera d'evadir-se, la persona se sent bé quan està comprant", explica Mònica Gómez, especialista en psicologia clínica de la Unitat d'Addiccions Comportamentals de l'Hospital de Bellvitge.

A la unitat fa vint anys que recullen dades sobre aquests casos: l'any 2005, tan sols el 2,5% dels pacients tenien aquest problema, que l'any passat ja afectava el 6,4% dels atesos.

Gent passejant per l'Avinguda del Portal de l'Àngel de Barcelona durant el Black Friday
Gent passejant per l'Avinguda del Portal de l'Àngel de Barcelona durant el Black Friday

Però aquesta dada podria ser molt més gran, segons Francesc Xavier Arrufat, psiquiatre i professor associat de la Universitat Rovira i Virgili, ja que molts casos d'aquest trastorn queden dins de "diagnòstics d'ansietat o depressió en els quals apareix aquest comportament".

Compres en línia i les xarxes socials

Segons Francesc Xavier Arrufat, una de les coses que ha fet augmentar el risc de caure en la compra compulsiva és la facilitat per comprar a través del comerç electrònic i les xarxes.

De fet, un estudi elaborat per Flowwow i Admitad Data conclou que plataformes com TikTok o Instagram podrien generar més d'una de cada deu vendes en línia aquest any a l'estat espanyol.

Mònica Gómez lamenta que amb l'opció de registrar les targetes a les aplicacions per a compres posteriors o de pagar amb Bizum "és molt més fàcil, molt més accessible comprar".

A això s'hi afegeixen "factors culturals relacionats amb una societat orientada al consum", afegeix Gómez, que afavoreix "pensaments distorsionats relacionats amb creences com ara que si compro em sentiré millor o si compro això, seré més acceptat a nivell social".

De fet, aquest Black Friday s'espera que més de la meitat dels catalans facin les compres només per internet.

Black Friday: el "flash sales"

Dos de cada tres catalans tenen previst comprar aquest Black Friday, amb un pressupost de mitjana superior als 200 euros. La majoria preveuen gastar el mateix o més que l'any passat.

L'objectiu principal del Black Friday és que el client faci el pas de mirar --per veure opcions per a Nadal-- a comprar sense esperar més, i per això les empreses busquen el detonant per aconseguir-ho: descomptes trencadors en un període molt limitat de temps.

Un cartell de descomptes per Black Friday
Un cartell de descomptes per Black Friday

Neus Soler, professora dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya, explica que són campanyes de venda conegudes com a "flash sales", que "creen la urgència que el descompte serà només durant un dia, 24 h o fins que s'acabin les existències".

Però crear urgència no és l'única estratègia. Els anuncis amb famosos, les novetats, la música o la llum a les botigues són exemples de com les campanyes també busquen vincular les emocions i les compres.

"Les emocions estan presents en qualsevol decisió i quan apareixen d'una forma directa i intensa, anul·len la capacitat d'aplicar un raonament restrictiu respecte a les compres", assegura Àngel Guirado, doctor en Psicologia i president del Col·legi de Psicologia de Girona.

Insostenible per als petits comerços

Però hi ha un sector que gira l'esquena al Black Friday. Un de cada tres petits comerços ha decidit no participar en aquesta edició. Alguns negocis no poden assumir les contínues promocions ni competir amb les grans empreses.

"Una botiga de barri no pot comprar el mateix volum de producte que qualsevol gran franquícia amb establiments per tot arreu i, per tant, no té ni les mateixes condicions de proveïdors, ni de finançament", explica Neus Soler, de la UOC.

El Parc Central de Tarragona, durant la jornada del Black Friday
El Parc Central de Tarragona, durant la jornada del Black Friday

Tot plegat fa que, en campanyes com la del Black Friday, el petit comerç sigui el gran perjudicat: "Si a la botiga de barri la fas entrar en la dinàmica de les promocions contínues, és insostenible."

En 4 de cada 10 casos, les compres aquest Black Friday a Catalunya seran per a regals de Nadal. S'espera que els productes més comprats siguin el calçat, l'electrònica i la moda i accessoris.

Avui és notícia

Més sobre Consum

Mostra-ho tot