Brussel·les flexibilitza la prohibició total de vendre cotxes de gasolina a partir del 2035
La Comissió Europea flexibilitza la prohibició de vendre cotxes amb motor de combustió a partir del 2035.
Després de la pressió de la indústria europea i especialment de països com Alemanya i Itàlia, Brussel·les renuncia a la reducció del 100% de les emissions.
Així, autoritzarà la venda de vehicles híbrids endollables i també amb un motor de combustió complementari de la bateria elèctrica, que li subministra energia quan s'esgota.
Amb això, calcula que les emissions es reduirien en un 90%.
Canvi de rumb simbòlic
La proposa de la Comissió haurà de passar encara pel sedàs del Parlament Europeu i també l'hauran d'aprovar els estats membres.
La flexibilització del límit, tot i que menor, és simbòlica, perquè arriba en un moment en què els objectius de transició energètica s'han posat en qüestió a les dues bandes de l'Atlàntic.
Als Estats Units, per exemple, Ford acaba d'anunciar que atura en sec el seu gir cap al vehicle elèctric, després que Donald Trump hagi eliminat els incentius a la compra d'aquests tipus de cotxes i la caiguda de la demanda.
Aquí, grans grups com Volkswagen o Stellantis, així com la patronal de la indústria, ACEA, ja havien avisat repetidament que l'objectiu del 2035 posava en risc el futur del sector.
El factor xinès
Hi té molt a veure el desembarcament a Europa de les marques xineses, que segons alguns càlculs han incrementat les seves vendes en un 93% durant el 2025, i ja tenen al voltant del 10% de la quota de mercat a la UE.
I això malgrat els aranzels imposats per la Unió Europea per intentar frenar l'arribada de cotxes fabricats a la Xina, ostensiblement més barats que els produïts aquí.
Tot i això, el moviment anunciat avui per la Comissió Europea pot ser contraproduent, segons explica a Reuters el director de l'ONG "Transport & Environtment", William Todts: "Aferrar-nos al motor de combustió no ajudarà els fabricants europeus a tornar a ser grans."
