Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Lando Norris
Xabi Alonso
Real Madrid Celta de Vigo

Cerques sense clic: la batalla entre Google i OpenAI tres anys després de ChatGPT

Els usuaris estan canviant d'hàbits a l'hora de buscar informació: Google ha llançat una funció que ofereix resums sintètics, i OpenAI, un navegador amb la IA incorporada

30/11/2025 - 08.54 Actualitzat 03/12/2025 - 10.55

Durant 25 anys buscar a Google era sinònim de recórrer un llistat d'enllaços ordenats per una sèrie de criteris. Però la irrupció de ChatGPT ara fa 3 anys està transformant les cerques. La tendència és clara: menys clics i més respostes directes.

Google està accelerant els canvis al seu cercador per no perdre l'hegemonia del tràfic d'internet. Ara fa un mes ha incorporat un nou botó a la impol·luta pàgina blanca d'inici.

És el "Mode IA", que crea un resum sintètic de la informació disponible a internet. A més, ofereix un quadre de xat per afinar la resposta. A la pantalla, els enllaços queden relegats a una columna a la dreta.

És un pas més, després d'haver incorporat el mes de març passat la "vista creada amb IA", un resum generat per Gemini que apareix directament abans dels enllaços quan les cerques són en forma de pregunta.

Per a Genís Roca, expert en transformació digital i president d'Accent Obert, la nova eina obeeix a un canvi de concepte i respon a usos diferents. "Hi ha gent que troba a faltar la llista de referències quan està a ChatGPT, però també hi havia molta gent que trobava a faltar la resposta directa quan estava a Google", diu: 

Tenim una nova eina. Fins ara teníem un cercador i ara tenim un contestador.

De moment, el Mode IA està disponible en la versió en castellà del cercador de Google, no en la de català, però si li escrius en català et respon en català. Pots provar, per exemple: "M'ajudes a fer pa?" I et dona una recepta i els passos a seguir.

També permet mantenir una conversa coherent i canviar la pregunta, aprofundir-la o recordar-ne d'anteriors.

Per a la consultora SEO i especialista en estratègia digital per a mitjans Clara Soteras, el canvi de comportament a l'hora de buscar a internet ja és un fet: "Els usuaris cada cop més ens estem acostumant a cercar de forma conversacional.

Les cerques amb IA estan modificant les regles de l'economia del clic (iStock)

Els primers perjudicats

Pels experts es tracta d'una transformació històrica del cercador, que apunta a conseqüències profundes en la relació que tenim amb la informació.

Per començar, la reorientació de Google ha començat a impactar en el model tradicional del qual depenen tota mena de webs: el posicionament a Google per ser vistos i aconseguir publicitat, una via important per generar ingressos. 

Als Estats Units, els primers estudis que s'han fet després que s'integrés la IA al cercador de Google en l'últim any ja apunten que hi ha hagut una caiguda dràstica, sobretot en contingut que ofereix informació, amb un 34,5% menys de clics.

Els primers efectes aquí s'estan començant a notar un mes després, amb una disminució del trànsit als mitjans de comunicació i webs d'informació:

Els mitjans de comunicació i les webs que ofereixen informació estan perdent clics.

Per Soteras, Google continua sent el gran motor de cerca i captació de trànsit, però els mitjans estan patint una tempesta perfecta per l'arribada de la IA i els canvis a Google Discover, una eina que permet configurar un "mur de notícies" personalitzat segons els interessos dels usuaris.

"Quan Google Discover es constipa patim tots, i de fet ja hi ha redaccions de mitjans de comunicació digitals que han hagut de fer retallades de personal directament", afirma. Tot plegat, una mostra més del gran poder del gegant tecnològic.

Cerques zero clic

El màxim executiu de la multinacional, Sundar Pichai, ja ha vaticinat que el Mode IA "és el futur de les cerques". Les cerques zero clic o cerques sense clic, aquelles en què l'usuari abandona la pàgina de resultats sense haver de fer cap clic per resoldre el que necessitava, estan pujant.

En un intent de tranquil·litzar els negocis que depenen de l'anomenada economia del clic, Google ha afirmat que ara les consultes són de més qualitat perquè duren més.

"Segons ell, representa que, quan l'usuari entra en una pàgina web, hi passa més estona i consulta més pàgines o més productes d'aquella pàgina. Però això no acaba de convèncer ningú, ni els mitjans ni qualsevol creador de contingut", apunta la consultora de SEO.

"Als professionals que ens dediquem a això ens falta que Google ens doni dades, perquè ara tu a través de la seva pàgina Search Console no pots saber com t'estan consumint, com sí que vèiem amb els clics i les impressions", indica Soteras. 

El regnat d'internet en joc

El moviment de Google arriba amb els primers senyals que el regnat podria perillar

Aquest any el cercador ha baixat per primer cop del 90% de quota de mercat a escala mundial des del 2010. I el cercador de Microsoft, Bing, que ha integrat ChatGPT, ha crescut un 21% respecte al 2023, mentre que ChatGPT per la seva banda, ja arriba a les 37,5 milions d'interaccions diàries, un 30% de les quals són cerques. 
 
En l'actual escenari, Google perdria força en el tràfic d'internet en favor de les xarxes socials i els xatbots amb IA com ChatGPT d'OpenAI, Perplexity, o Copilot de Microsoft. 
 
Per Google, apostar per les cerques amb IA xoca amb el seu actual model de negoci basat en la publicitat. Una contradicció a la qual, de moment, no ha trobat sortida. 

 

Navegadors amb IA

És en aquest context que OpenAI, la creadora de ChatGPT, ha llançat un navegador web amb IA. Es diu Atlas ChatGPT. Permet fer consultes a la IA sobre la web que estàs visitant, i demanar un resum o aclarir un concepte. Està disponible en català, però de moment només per a Mac. 

El nou navegador suposa un desafiament al regnat de Google Chrome, el més utilitzat del món.

"Li pots dir: 'Explica'm què vol dir aquest concepte que estic llegint en aquesta pàgina.' És un assistent amb el qual pots tenir una conversa sobre el que estàs mirant, o sobre el que estàs llegint. Em sembla útil. " 

Es pot descarregar gratuïtament, però per tenir les funcions d'assistent cal subscriure-s'hi i pagar 20 dòlars al mes.  Això permet que faci ell directament una reserva en un restaurant, o que compri unes entrades. 

Estem vivint un canvi, internet es torna de pagament.

Per Genís Roca, la funció de l'assistent "és com tenir un Red Bull al navegador: et dona ales". I adverteix que la batalla entre Google i OpenAI va més enllà, i és alhora una batalla entre dos models de negoci d'internet. 

"Estem vivint un canvi, internet estava plena de publicitat, i ara es torna de pagament. Hem vist que YouTube era gratis, doncs Netflix és de pagament. Escoltar música era gratis, ara Spotify és de pagament, i Google és gratis, però ChatGPT té versió de pagament. La nova bretxa digital serà si et pots pagar una internet bona."  

En aquesta batalla oberta, la Xina està fent propostes gratuïtes i de codi obert, i també apareixen altres jugadors: França té Mistral, Meta té la seva IA, Llama, i Elon Musk té Grok

Open AI vol batre Google

Genís Roca pensa que encara no és clar què farà decantar la balança. "Els que tenim una certa edat recordem l'època en què van arribar els ordinadors personals i els processadors de textos. Llavors hi havia Wordperfect i tots pensàvem que seria el guanyador rotund, però va guanyar sorprenentment el Word de Microsoft per una cosa molt senzilla: es podia fer copiar i enganxar a Word, a Excel i a PowerPoint i era molt pràctic. 

Segons ell, OpenAI està intentant imitar aquesta jugada. Fer que la seva solució d'intel·ligència artificial te la trobis en un cercador, en un navegador, en un processador de textos... i un cop n'has après a fer servir una, ja et funciona a totes.

"El mercat és competitiu i no l'hi deixaran tan fàcil", conclou Roca.

 "Jo crec que sí, que està havent-hi una batalla entre Google i OpenAI. Però també crec que està havent-hi una batalla pel model de negoci.