Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Lando Norris
Xabi Alonso
Real Madrid Celta de Vigo

Com canvien les competències bàsiques: dates clau d'unes proves que només es faran en 69 centres

Les proves obligatòries per a tots els alumnes de 6è de primària i 4t d'ESO passaran a fer-se només en una setantena d'escoles i instituts

16/11/2025 - 07.19 Actualitzat 19/11/2025 - 15.44

A partir d'aquest mateix curs, les proves educatives de final d'etapa, conegudes com a competències bàsiques, passaran de ser censals a ser mostrals. Això vol dir que, si fins ara les havien de fer tots els alumnes de 6è i 4t d'ESO, ara només les faran alguns. Concretament, els de 69 centres educatius, que serviran com a mostra. Ara bé, les escoles que ho vulguin, les podran fer igualment, de manera interna. 

La tria de centres participants es farà de forma aleatòria, amb criteris científics. Es tindran en compte aspectes territorials, de complexitat dels centres i també de quina titularitat són. Aquest sistema ja s'utilitza en altres proves com les PISA. 

L'altre canvi important té a veure amb l'organització i el format d'aquestes proves. Fins ara era la Generalitat qui avaluava les competències de l'alumnat quan acabava la primària i la secundària, però des d'aquest curs, també ho farà el ministeri.

S'introdueix l'Avaluació General del Sistema Educatiu, una prova que es farà a tot l'estat espanyol a partir del 2026. El Ministeri d'Educació l'organitzarà cada dos anys, de forma alternada a 6è de primària o 4t d'ESO.

Els anys que no li toqui organitzar-la al ministeri, una mostra de centres la continuarà fent, però organitzada per la Generalitat. 

 

Per què es fan aquests canvis? 

Amb aquesta reformulació, Educació vol adaptar-se als estàndards europeus de disseny i anàlisi de proves educatives. Recorden que proves internacionals com les PISA també es fan a una mostra d'alumnat. 

Segons el departament, fer proves mostrals és clau per tenir dades comparables any rere any, homologables a escala internacional. A més, el canvi també té a veure amb un dels grans objectius del departament, la millora de resultats

Ignasi Giménez Renom, secretari de Millora Educativa, justifica que és "impossible millorar" si no hi ha "dades contrastades, que siguin fiables, ben informades".

Hem de tenir unes proves que estiguin en els estàndards europeus i això només ho podrem fer passant de censals a mostrals.

El nou model s'adapta al que demana la llei d'Educació (LOMLOE), que exigeix proves pròpies cada determinats anys. Al mateix temps es reduirà la càrrega de proves tant per a l'alumnat com per al professorat, i s'eviten duplicitats en la recollida de dades d'alumnes en un mateix curs.

Núria Planas, directora de l'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació, defensa la qualitat per sobre la quantitat: "No podem sobrecarregar, perquè si sobrecarreguem acabem recollint moltes dades i no hi ha temps d'analitzar-les, de manera que l'avaluació acaba tenint més valor de tràmit que no valor formatiu o informatiu" 

Així i tot, segons Educació, Catalunya continua sent el territori on es fan més proves de nivell a l'alumnat de tot l'estat espanyol. 

Només una mostra d'alumnes farà les proves de final d'etapa a partir d'aquest 2026 (3Cat)

Avaluació General del Sistema: què se'n sap? 

Aquest 2026, el Ministeri d'Educació organitzarà per primera vegada les proves d'Avaluació General del Sistema a 6è de primària. També seran mostrals i, per tant, no les farà tothom, només un nombre determinat de centres que encara no ha transcendit.

Com seran les proves? Es tracta de testos en format digital, que avaluaran les competències clau de l'alumnat d'una manera diferent de com ho fa la Generalitat. 

El 2028 aquesta prova es farà a 4t d'ESO, perquè el ministeri les alternarà en períodes de dos cursos. 

Alumnes de 4t d'ESO fent les proves de competències bàsiques (3CatInfo)

Més importància a les proves diagnòstiques 

Canvis a banda, Educació manté la resta de proves de nivell que es fan, tant les de competències orals per a tot l'alumnat a final de cicle, com les que es fan a mitja etapa, a 4t de primària i 2n d'ESO.

Són el que es coneixen com a proves diagnòstiques, i el departament vol que tinguin més importància.

Aquestes continuaran sent censals i, per tant, les farà tot l'alumnat. Això vol dir que els centres continuaran disposant de resultats de cada alumne i,  en aquest cas, a meitat d'etapa, quan encara queden dos cursos de marge per millorar resultats.

Això, segons el secretari de Millora Educativa, Ignasi Renom, permetrà poder intervenir en el procés d'aprenentatge de l'alumne. 

Per primera vegada, les proves de mitja etapa --4t de primària i 2n d'ESO-- es corregiran de forma externa. D'aquesta manera, totes les proves tret de les d'expressió oral, es corregiran amb aquest format i de manera automatitzada. Això reduirà la càrrega dels docents que fins ara havien de corregir aquestes proves a nivell intern. 

 

Com queda el calendari de proves d'aquest curs?   

  • Avaluacions d'expressió oral: 19 de gener-20 de febrer del 2026. Per a tots els alumnes de 6è de primària i 4t d'ESO.
  • Avaluació de final d'etapa (antigues competències bàsiques): 20 i 23 de març del 2026. En 69 centres de 4t d'ESO.
  • Avaluació general del sistema: abril/maig del 2026. En una mostra de centres de 6è de primària. Aquest any les organitza el Ministeri d'Educació.
  • Avaluacions a mitja etapa de primària i secundària: 13-17 d'abril del 2026. Per a tots els alumnes de 4t de primària i 2n d'ESO.