Segons els experts, segueix sent difícil establir un nombre de reunions ideal (Canva)

Com deixar de patir de "reunionitis": 3 dies sense reunions augmenten la productivitat un 70%

L'excés de reunions mata la productivitat i estressa els treballadors
La periodista Carme Montero mirant a càmera
Periodista de la secció d'Economia de Catalunya Ràdio
2 min

Cada feina té les seves particularitats, però en general a gairebé totes hi ha hagut un augment de reunions des de la pandèmia, amb una combinació de presencials i virtuals. Durant el confinament per la covid les reunions digitals es van disparar un 13%: eren més curtes, però s'han mantingut. Ara en fem massa i això afecta la productivitat.

Segons un estudi de l'Institut Tecnològic de Massachussetts, tres dies sense reunions aumenta la productivitat un 70% i redueix un 57% l'estrés dels treballadors. Els experts recomanen una sèrie de consells per evitar errors i tenir reunions profitoses.

El que no s'ha de fer

  • Reunions sorpresa.
  • Convocar moltes persones: el més adequat és entre 3 i 5 participants.
  • Fixar la reunió al final de la jornada.
  • Distreure's amb el mòbil.
  • No concretar acords o tasques al final de la reunió.
  • No fer un seguiment dels acords.
Convocar moltes persones no és el més addient per a una reunió de feina (Canva)

El que s'ha de fer

  • Convocar la reunió al començament de la jornada. A més, dilluns és el millor dia per poder treballar en les tasques acordades per a tota la setmana.
  • Presentar l'ordre del dia amb antelació i seguir-lo: una agenda adequada té entre tres i quatre punts.
  • Començar amb puntualitat: no cal esperar l'impuntual.
  • Evitar que sigui massa llarga.
  • Mantenir el mínim d'assistents possibles.
  • Promoure activament la participació.
  • Evitar les distraccions i la multitasca durant la reunió.
  • Utilitzar la tecnologia necessària i assegurar-se que els assistents virtuals puguin participar-hi sense problemes.
És important que els assistents virtuals a les reunions puguin participar-hi sense problemes (Canva)

Te la pots estalviar?

Però, i quantes vegades et pots estalviar una reunió? Aquesta és la pregunta que ens hauríem de fer abans de convocar-les, segons Eva Rimbau, professora dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC, especialista en Recursos Humans.

Rimbau opina que moltes trobades laborals podrien ser virtuals o es podríem substituir per un document compartit en xarxa:

Hem de deixar les reunions presencials només per als temes més complexos.

L'especialista reconeix, però, que les reunions presencials faciliten la connexió personal de l'equip i reforçen la cofiança, però no cal abusar-ne perquè amb aquest tipus de trobades també es perd molt de temps.

El que segueix sent difícil és establir un nombre de reunions ideal, perquè --segons Rimbau-- hi ha feines que necessiten moltes reunions curtes o poques de llargues:

El que no pot ser és que el 42% de les reunions siguin improductives, aquestes les hem d'eliminar.

Segons l'experta, el 61% de les reunions són programades i el 41% imprevistes.

Avui és notícia