(iStock)

Com funciona Verifactu: els dubtes de les empreses que l'han provat i que ara tenen més marge

A partir de l'1 de gener del 2027, la majoria de petites i mitjanes empreses hauran de facturar amb aquest nou sistema, que implica enviar les factures a l'Agència Tributària a temps real
Maria Fernández Noguera
Periodista de 3CatInfo
9 min

Si la paraula Verifactu no et sona de res, segurament és perquè no ets autònom o no tens una petita o mitjana empresa. Si ho ets, a hores d'ara segurament saps molt bé de què parlem.

I és que facturar amb Verifactu havia de ser obligatori a partir de l'1 de gener del 2026 per a petites i mitjanes empreses. I els autònoms encara tenien sis mesos més de marge, fins a l'1 de juliol. Però, ara, arran de les demandes de Junts, el govern espanyol ha ajornat un any aquestes dates: l'1 de gener del 2027 per a societats i l'1 de juliol del 2027 per a autònoms.

I què vol dir, facturar amb Verifactu? Que cada cop que es fa una factura, s'envia automàticament a Hisenda. Així, l'Agència Tributària controlarà els moviments d'autònoms i pimes a temps real.

Alguns errors en les primeres factures amb Verifactu

Com que pensaven que entraria en vigor l'1 de gener del 2026, algunes empreses ja han començat a fer les factures amb Verifactu. És el cas de Tecnoquimia, una petita empresa de cinc treballadors especialitzada a crear fórmules de productes de neteja de vehicles.

D'entrada, el nou sistema els ha fet canviar la manera de treballar: "Solíem facturar a finals de setmana i ara ho haurem de fer més al dia".

I han pogut comprovar que, des del software de facturació que ja feien servir i que s'ha actualitzat, la gran majoria de les factures s'envien correctament a Hisenda.

Però n'hi ha algunes de relacionades amb el comerç exterior, que els donen problemes, com explica el gerent, Pere Llobet:

Tenim alguns problemes amb les factures de vendes que fem fora del país, per exemple a Amazon Alemanya.

Aquests problemes ja els han posat en coneixement de la gestoria i de l'empresa desenvolupadora del software. Esperaven tenir-los solucionats l'1 de gener, però ara tindran un any més de marge per solventar-los.

A l'empresa Tecnoquimia d'Abrera han començat a fer les factures amb Verifactu i han detectat alguns errors (3Cat)

Estan preparades les empreses i els autònoms per a Verifactu?

Segons el Col·legi Oficial de Gestors Administratius de Catalunya, la majoria de pimes ja estan preparades, perquè solen tenir programes informàtics de facturació que, per imperatiu legal, han de tenir incorporat el Verifactu des d'aquest estiu.

Però "com més petits, menys preparats estan", afirma a 3CatInfo Enric Rius, assessor financer i fiscal de la patronal Cecot. I el col·lectiu dels autònoms és el que està més verd. "Tres de cada quatre autònoms encara no s'ha plantejat com entrar a Verifactu", assegura la ponent de la comissió fiscal del Col·legi, Carme Elena Valero.

Què vol dir facturar amb la modalitat No Verifactu?

El reglament d'Hisenda es diu Verifactu. I, dins aquest reglament, hi ha dues maneres de fer les factures que són totalment vàlides: la modalitat Verifactu i la modalitat No Verifactu. Amb la Verifactu, la més coneguda, s'envien les factures a Hisenda tan bon punt es fan.

Amb la modalitat No Verifactu, es guarden les factures al programa informàtic de facturació. El programa ha de garantir que les factures, un cop fetes, no es poden variar.

Quina modalitat aconsella Hisenda?

"Nosaltres aconsellem la modalitat Verifactu", afirma a 3CatInfo Joan Pere Rodríguez Blanco, inspector regional adjunt de gestió tributària a la delegació d'Hisenda a Catalunya. Per què? D'una banda, perquè el software informàtic que es faci servir per a les factures ha de tenir menys requisits, atès que les factures ja s'envien directament a Hisenda.

D'altra banda, perquè, com que l'Agència Tributària anirà tenint totes les dades de les factures al minut, això li permetrà oferir "serveis assistencials" a l'autònom o empresari. D'entrada, al web d'Hisenda hi haurà la relació de les factures emeses i rebudes, de manera que "el gestor fiscal, identificant-se amb les dades del seu client, ja tindrà allà totes les factures", afirma Rodríguez.

I, a mitjà termini, la idea és que l'Agència Tributària faci un "petit esborrany de la declaració d'IVA", semblant a la que es fa amb la renda.

Tinc més números de rebre una inspecció si opto pel No Verifactu?

Sí, segons adverteixen diverses fonts de l'Agència Tributària. "Si no tenim les factures, la informació que tenim no és tan acurada i potser iniciem comprovacions perquè no tenim tanta informació", argumenta Rodríguez.

Hisenda sancionarà ja l'1 de gener del 2027 o donarà una mica de marge?

L'inspector d'Hisenda evita donar una resposta directa a aquesta pregunta, però apunta: "L'objectiu de l'Agència Tributària, ara mateix, no és ni molt menys les sancions. L'objectiu principal és que el sistema Verifactu es comenci a aplicar amb normalitat. I tenim clar que la manera d'aconseguir-ho és amb informació i assessorament".

Altres fonts de l'Agència Tributària apunten que calculen que caldrà un any perquè el sistema funcioni del tot correctament, amb tota la seva amplitud. Això no vol dir, però, que no es puguin posar sancions abans d'aquest termini.

Les factures fetes amb Verifactu tindran un QR que les identificarà (3Cat)

Quines sancions es preveuen?

Aquells autònoms o empresaris que no facin les factures com demana Hisenda s'exposen a sancions de fins a 50.000 euros. Però les multes més grosses són per a les empreses que desenvolupen els softwares de facturació: fins a 150.000 euros si el seu programa informàtic de facturació no garanteix que les factures es mantenen intactes.

Com sé que el programa informàtic que faig servir compleix amb el reglament Verifactu?

Qui ha tingut una feinada per adaptar-se al sistema de facturació Verifactu han estat les empreses que fan els softwares de facturació. Aquestes companyies tenien fins al juliol del 2025 per adaptar els programes, així que, en teoria, tots els softwares que ara hi ha al mercat haurien de complir amb les noves exigències d'Hisenda.

Per comprovar-ho, el proveïdor del software hauria d'expedir un certificat que expliqui que compleix amb la normativa.

El reglament té molta lletra petita?

Molta. A tall d'exemple: al web d'Hisenda hi ha més de 200 preguntes a l'apartat de FAQS del Verifactu. El consell és revisar, cas per cas, si l'autònom o l'empresari en qüestió l'ha de seguir o no.

Des de la delegació a Catalunya d'Hisenda fa més d'un any que fan xerrades a diversos col·lectius per fer difusió sobre el sistema Verifactu, com la que van fer fa uns dies al Col·legi de Gestors de Catalunya, amb un centenar de gestors que tenien moltes preguntes, de casuístiques diverses dels seus clients.

Si faig les factures a mà o en word, he de facturar amb Verifactu?

Entre les excepcions, destaca que no cal que facin les factures amb Verifactu aquells que fan factures a mà o amb programes com el word o l'excel, sempre que després aquelles dades no les bolquin a un sistema informàtic de facturació.

Quin és l'objectiu de Verifactu?

Hisenda explica que el nou sistema s'imposa per evitar el frau fiscal. "L'objectiu és garantir la integritat, la conservació, l'accessibilitat, la llegibilitat, la traçabilitat i la inalterabilitat dels registres de facturació que fan els empresaris", explica l'inspector d'Hisenda.

En altres paraules, que no es facin trampes fent canvis a les factures un cop ja emeses, sigui canviant-ne la data o l'import, per exemple.

Necessito contractar un software o puc fer servir el gratuït d'Hisenda?

Depèn del tipus de negoci i de la quantitat de factures que facis. L'Agència Tributària va llançar a l'octubre una aplicació gratuïta, un programa informàtic propi, que permet fer factures amb Verifactu des de la mateixa web d'Hisenda.

Aquesta aplicació és "de funcionalitat senzilla i està pensada per a petits empresaris i professionals que no tinguin un sistema informàtic de facturació i no necessitin una solució molt complexa", afirma a 3CatInfo Jaume Saura, cap regional d'informàtica de l'Agència Tributària a Catalunya.

Cal tenir en compte que a l'aplicació gratuïta les dades de les factures s'han d'escriure una per una, no és un procés automatitzat. Per tant, en cas que s'hagin de fer moltes factures, "és més aconsellable fer una solució comercial", afegeix Saura.

On condueix el QR que porten les factures?

Amb el sistema Verifactu, cada factura té un codi QR que l'identifica. Si s'obre el QR i hi surt un missatge verd que diu "factura trobada", significa que les dades s'han enviat correctament a l'Agència Tributària. Però si la factura té cap error, aleshores el missatge és groc i hi posa "factura no trobada".

En qualsevol cas, el QR porta a un apartat del web de l'agència tributària amb dades sobre l'operació: el NIF de qui expedeix la factura, el número de factura, la data i l'import.

Missatge que apareix un cop s'obre el codi QR d'una factura feta amb Verifactu (3Cat)

Per a què serveix el QR?

"La funcionalitat del QR és que el receptor de la factura, si ho vol, pot verificar davant de l'Agència Tributària si aquella factura ha estat comunicada prèviament pel seu emissor a través del sistema Verifactu", diu Saura.

Les factures fetes amb modalitat No Verifactu tindran QR?

Sí. El tindran totes les factures que s'hagin fet seguint el reglament Verifactu, siguin de la modalitat Verifactu o de la modalitat No Verifactu. Ara bé, si s'obre el QR de les No Verifactu, "la resposta és diferent perquè et dirà que aquell emissor no envia les factures i, per tant, que aquella factura no la tenia registrada l'Agència Tributària", explica el cap regional d'informàtica de l'Agència Tributària a Catalunya. Tot i això, la factura és igualment correcta.

Totes les factures i tiquets portaran el QR?

No. D'una banda, les empreses que facturen més de sis milions d'euros anuals, les més grans, ja remeten les factures gairebé a temps real a Hisenda des del 2017, quan va entrar en vigor un sistema de control que s'anomena Subministrament Immediat d'Informació (SII). Per això, els tiquets de compra dels grans magatzems, per exemple, no el portaran.

I, pel que fa als autònoms i petites i mitjanes empreses, no tots han de seguir el reglament Verifactu perquè, com dèiem, hi ha excepcions, com els que fan les factures a mà o en word o excel. A més a més, hi ha molts petits botiguers que no estan obligats a fer factura perquè estan sota un règim de tributació simplificat, com podrien ser els mòduls o el recàrrec d'equivalència. Per tant, si no estan obligats a fer factura, tampoc han de fer-la amb Verifactu. Ara bé, si un client els demana la factura sí que l'han de fer.

"Pots anar a un mercat i que una parada t'emeti el tiquet amb el QR i l'altra no, perquè no hi està obligat", aclareix la ponent de la comissió fiscal del Col·legi de Gestors de Catalunya, Carme Elena Valero.

Puc canviar de modalitat Verifactu a No Verifactu o viceversa?

Sí, però no en qualsevol moment. Per fer el canvi, cal esperar que acabi l'any. És a dir, si es comença a facturar amb Verifactu, s'ha de mantenir aquesta modalitat fins que acabi l'any natural. A 1 de gener de l'any següent, ja es podria canviar a No Verifactu. I el mateix a la inversa.

Si facturo a una administració pública, cal que ho faci amb Verifactu?

Si es fa una factura a l'administració pública, aquesta factura ha de ser electrònica. Però factura electrònica i Verifactu no són el mateix. Si aquesta factura electrònica no s'ha fet amb un Sistema Informàtic de Facturació, no cal que la factura es faci seguint el reglament Verifactu, tal com aclareixen fonts de l'Agència Tributària.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Autònoms

Mostra-ho tot