Com han de ser les vies verdes del futur?
A Catalunya, cada cop hi ha més vies verdes per caminar o pedalar, una infraestructura que sovint es relaciona amb la mobilitat sostenible. Les comarques de Girona van ser capdavanteres en la seva implementació: avui hi ha 160 quilòmetres a tota la demarcació i són un èxit, amb gairebé un milió d'usuaris el 2022. Però això no vol dir que no tinguin una afectació mediambiental. Per aquest motiu, des de la Generalitat s'ha dissenyat una guia tècnica per reduir l'impacte en la natura que tenen aquests traçats.
Com han de ser les vies verdes?
La guia es planteja diferents àmbits, com els criteris a considerar a l'hora de dissenyar les vies verdes o les mesures que s'han d'aplicar per executar-les. Així, fa indicacions sobre els materials amb què s'ha de fer el terra d'aquests carrils pedalables --permeables a l'aigua--, la lluminària que poden tenir --sempre amb led i que mai emetin per sobre del pla horitzontal--, com han de ser els senyals --evitant que siguin excessius-- o bé per on ha de passar el traçat perquè sigui el màxim de sostenible possible --cal evitar l'erosió del terreny, les zones inundables i els espais naturals protegits sempre que sigui possible--.
Davant la construcció de nous quilòmetres de via verda, les infraestructures han de tenir en compte els estudis d'impacte ambiental. Segons tècnics com el gerent de Vies Verdes a Girona, Àngel Planas, l'existència de la guia permetrà agilitzar molt aquests tràmits:
Ens ha de permetre tenir unes regles del joc més clares i evitar anades i vingudes. A l'administració el temps és or, i saber quins són els criteris sostenibles que hem de seguir a l'hora de dissenyar més vies verdes permetrà arribar a temps a segons quines subvencions, per exemple.
Actualment, entre les vies verdes ja construïdes, algunes no compleixen amb el que fixa la guia, sobretot per la seva antiguitat. El govern pretén que quan es plantegi modificar-les, es faci respectant els criteris que s'indiquen al document.
Segons Marc Vilahur, director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural, ara la guia només és orientativa:
El que volem és que hi hagi una línia de treball perquè aquestes infraestructures tinguin aquesta visió ambiental, perquè creiem que és aquí on fem una transformació real de les polítiques ambientals.
De totes maneres, esperen que en un futur sigui d'obligat compliment per a totes les vies verdes que es construeixin a Catalunya.
